Kvinnor i media.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5080
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Kvinnor i media.

Inlägg av koroshiya » 10 juli 2021, 20:02

Min intuitiva uppfattning är att de idag har en karriär som är längre än förut, och jag tänker mig att om det är så beror det i mycket på den åldersstruktur vi har.

Samtidigt har vi exempel på äldre stjärnor.



Jag tror att Sickan är 44 här, så det finns exempel från tidigare hur kvinnor kunde spela roller som attraktiv rolig och glad kvinna, även upp i åldrarna. Men jag tror att den allmänna åldern för sådana på den tiden var avsevärt lägre.

Sedan fanns det förstås karaktärsskådespelare, och de har nog alltid haft sina möjligheter.

Om min iakttagelse stämmer är min gissning att det delvis beror på en förändrad ålderspyramid. Idag finns det relativt sett fler äldre människor, och i den situationen finns det fler som Sickan.

Ett av mina nöjen är att läsa blaskan Daily Mail. Det är en ögonöppnare för en svensk, betalda artiklar hamnar i högerkanten och handlar ofta om kvinnor som visar hud. Påfallande ofta är dessa kvinnor idag runt 50 eller äldre.

Ett av de mest extrema exemplen är Carol Vorderman som är 60, och med hjälp av modern teknik inte ser ut som hon brukade göra.

https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/a ... -show.html

Hon dyker ändå upp, och ur tidningens perspektiv är det kanske skitsamma hur hon eller någon som Amanda Holden ser ut. Artiklarna är bra om de skapar kontroverser och klick. För en man är det förstås tråkigt att de inte är nöjda med hur de ursprungligen såg ut. Det finns många exempel på människor som bara förstör sitt utseende

I modern media har vi också klara exempel på människor som medvetet offrar sin kropp, eller av osäkerhet inte förstår vad de gör, men vissa av dem kan håva in mängder av pengar. Typexemplet här är Kylie Jenner som redan har gått under kniven ett antal gånger, trots att hon bara är 23 år, men så har hon också lyckats skapa en hype, och har ju haft mycken hjälp av föräldrarna. Hennes varumärke är värt mycket.

Ja, så hur är det med det här, är kvinnor i media äldre idag än vad kvinnor i media var för säg 60 år sedan?

Och vad beror det på i så fall?