Haile Sellaisse , Rastafari , judendom och Israel.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 11 maj 2003, 00:04

Wreezig, mulatt
Du vet väl att den abessinska "rasen" på 1850-talet betraktades som en blandras och var förklaringen till att dom hade båda europeiska och afrikanska drag.
Jag antar att du har sett filmen Black Hawk Down som har gjort invånarna i Somalia + mig ganska roade eftersom det inte finns en enda "abessinier" med i hela filmen.
Varrenda somalier spelas av centralafrikanska skådisar vilket ger en ganska komisk effekt om man vet hur somalier egentligen ser ut...

Buffeln
Medlem

Inlägg av Buffeln » 11 maj 2003, 00:30

wreezig skrev:
Wreezig, mulatt
Du vet väl att den abessinska "rasen" på 1850-talet betraktades som en blandras och var förklaringen till att dom hade båda europeiska och afrikanska drag.
Jag antar att du har sett filmen Black Hawk Down som har gjort invånarna i Somalia + mig ganska roade eftersom det inte finns en enda "abessinier" med i hela filmen.
Varrenda somalier spelas av centralafrikanska skådisar vilket ger en ganska komisk effekt om man vet hur somalier egentligen ser ut...

Mjo, jag vet, det var det första jag reagerade på när jag såg filmen. :)
Beklagligt att majoriteten av den vita världen ser Afrika som ett land där alla ser ut som Idi Amin.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 11 maj 2003, 00:39

Wreezig
Nu var det som sagt inte araberna som styrde där utan turkarna.
Området är och har alltid varit omdisskuterat så varför inte starta om där det redan finns ett fungerande judiskt samhälle , om man nödvändigtvis måste ha ett samhälle baserat på en religion vilket jag starkt ifrågasätter.
1. Ja men araber som bodde där. Det var dem man föreställde sig leva
i samexistens (inte turkar) med vilket också fungerade bra till en början.

2. Kopplingarna till Etiopen är långsökta och det finns väl en anledning
till att i stort sett varje jude förkastar den iden. Israel var deras hemland
och det har varit drömmen i diasporan. Bara dit och ingen annanstans.
Vid varje bön till sabbaten bad man "Nästa år i Jerusalem".

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 11 maj 2003, 00:41

Buffeln , jag beklagar att jag är lite partisk i frågan eftersom jag anser att det Haile Selasse gjort för den svarta rörelsen i USA och framförallt i Jamaica är väldigt viktigt.
Vad han har gjort negativt i Etiopien är inte speciellt känt här i västvärlden så du får ursäkta om min kunskap är bristfällig ang det.

Buffeln
Medlem

Inlägg av Buffeln » 11 maj 2003, 01:06

wreezig skrev:Buffeln , jag beklagar att jag är lite partisk i frågan eftersom jag anser att det Haile Selasse gjort för den svarta rörelsen i USA och framförallt i Jamaica är väldigt viktigt.
Vad han har gjort negativt i Etiopien är inte speciellt känt här i västvärlden så du får ursäkta om min kunskap är bristfällig ang det.

Nja, jag anspelade mest på Black Hawk mfl. Du verkar kunna fler än de allra flesta, så jag tror inte du behöver ta åt dig av kritiken om du nu gjorde det. Det var en intressant diskussion!

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 11 maj 2003, 01:18

Buffeln
Nja, jag anspelade mest på Black Hawk mfl. Du verkar kunna fler än de allra flesta, så jag tror inte du behöver ta åt dig av kritiken om du nu gjorde det. Det var en intressant diskussion!
Jag tar inte åt mig nämvärt så det är helt o.k.
Du kan väl ändå inte påstå att Hailes stöd till den svarta frigörelsen i amerika var helt bortkastad?
Att hans arv behandlats illa av Farrakhan mfl är en annan sak.

Buffeln
Medlem

Inlägg av Buffeln » 11 maj 2003, 01:30

wreezig skrev:Buffeln
Jag tar inte åt mig nämvärt så det är helt o.k.
Du kan väl ändå inte påstå att Hailes stöd till den svarta frigörelsen i amerika var helt bortkastad?
Att hans arv behandlats illa av Farrakhan mfl är en annan sak.

Nej, men jag anser att de svarta i USA/Jamaica osv. har givit honom överdrivet med credits. Han var ingen bra ledare och borde inte kallas för messias på det sätt som han på fullt allvar görs inom rastafarirörelsen.

Han förtjänade att avsättas (men inte av Mengistu).

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 maj 2003, 01:32

wreezig skrev:Enligt den kristna Bibelsajten.nu sades den 13:e aposteln Rufus att Jesus var svart.
Det var ju ett originellt drag att ta en recension av en komisk film ("en påhittig surrealistisk vuxen fabel fylld av vilda idéer, fantastiska skapelser och roliga karaktärer") som källa ...

Rufus står omnämnd två gånger i Bibeln:
Mark 15:21 - En man som just kom förbi på väg in från landet, Simon från Kyrene, far till Alexandros och Rufus, tvingade de att bära hans kors., samt
Rom 16:13 - Hälsa Rufus, som Herren har utvalt, och hans mor, som är en mor också för mig.

Detta är kanske litet torftigt underlag för eventuella slutsatser om Jesu hudfärg ...
wreezig skrev:Han kanske praktiserade månggifte som var vanligt på den tiden , enligt bibeln skaffade han sig en brud från Kush som anses vara en del av nuvarande östafrika.
I 4 Mos 12:1 kan vi läsa följande: började Mirjam och Aron att klandra Mose för hans kushitiska hustru; han hade nämligen tagit sig en hustru från Kush.

I 1917 års översättning stod det dock Och Mirjam jämte Aron talade illa om Mose för den etiopiska kvinnans skull som han hade tagit till hustru; han hade nämligen tagit en etiopisk kvinna till hustru. Etiopien var grekernas namn på hela det svarta Afrika, vilket antagligen är förklaringen till den översättningen. Kush var hebreernas namn på det vi kallar Nubien, dvs ett område längs Nilen i norra delen av nuvarande Sudan. Det torde hur som helst stå klart att det rör sig om en svart kvinna.

Sappora var mycket riktigt dotter till prästen i Midjan (2 Mos 2:16,21). Det står inte vidare utförligt om vare sig Sappora eller den kushitiska/etiopiska hustrun. Det framgår t ex inte om den ena dog innan han äktade den andra. Polygami är dock inte ovanligt i Gamla Testamentet.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 11 maj 2003, 11:01

Lindir , jag kanske skulle ha läst mer ang Rufus ja... :oops:

Men faktum kvarstår att månggifte praktiserades i det judiska samhället enligt G:a Testamentet och giftemål mellan judar och egyptier och andra är ganska vanligt.
Dett får mig att anta att man på den tiden inte var så besatta av "rasegenskaper" som ortodoxa judar är idag.
Josef härstammar ju från Mesopotamien och jag tar för givet att det landet inte beboddes av ett folk liknande oss vita europeér.

Kush var hebreernas namn på det vi kallar Nubien, dvs ett område längs Nilen i norra delen av nuvarande Sudan.
Det nuvarande Sudan var väl en del av det gamla Abessinien/Etiopien?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 maj 2003, 23:24

wreezig skrev:Dett får mig att anta att man på den tiden inte var så besatta av "rasegenskaper" som ortodoxa judar är idag.
Nej, det var de definitivt inte. Dessutom var ju judendomen en missionerande religion då, till skillnad från idag. Det kan ju tyckas vara en ironisk detalj att deras (vissa av dem, väl att märka!) tolerans har minskat när de inte längre vill omvända andra människor till sin religion ... Om det har något orsakssammanhang är dock svårt att säga.

Nu tror jag i och för sig inte att denna utveckling egentligen har så mycket med judendomen att göra. Det moderna rastänkandet är en produkt av 1800-talet, och har tyvärr spritt sig som en löpeld genom de västerländskt påverkade samhällena, inklusive före detta kolonier i alla världsdelar.

Skriv svar