Kreationism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kreationism

Inlägg av B Hellqvist » 18 mars 2009, 18:55

LasseMaja skrev:Inom islam finns fyra förhållningssätt till evolutionen: accepterande, modifierande, förnekande och ignorerande.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1640050
OK, det låter som hur kristna närmar sig ämnet. Accepterande (tenderar ofta att betrakta Bibeln som allegorisk, tolkar den inte bokstavligt), modifierande ("intelligent design", "makro-/mikroevolution"), förnekande (kreationister) och ignorerande.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Kreationism

Inlägg av frodeh » 31 mars 2009, 09:47

B Hellqvist skrev:
LasseMaja skrev:Inom islam finns fyra förhållningssätt till evolutionen: accepterande, modifierande, förnekande och ignorerande.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1640050
OK, det låter som hur kristna närmar sig ämnet. Accepterande (tenderar ofta att betrakta Bibeln som allegorisk, tolkar den inte bokstavligt), modifierande ("intelligent design", "makro-/mikroevolution"), förnekande (kreationister) och ignorerande.
Det stemmer nok, men islam har et problem i og med at den teologiske utviklingen av religionen aldri har nådd det stadium som idéene man har klart å få til å fungere innenfor (eller på tross av kanskje man skulle kunne si) kristne rammer og som har lagt grunnlaget for vestlig vitenskap, ytringsfrihet og andre frihetsidealer m.m. Dette var jo noe av et lerret å bleke (eks. Galileo trengte litt baller i tillegg til sin betydelige hjerne for å komme med det han gjorde), og dessverre får man si har ikke den muslimske teologidebatten kommet til det stadiet ennå. Dette har igjen ført til at det vitenskapelige bidraget fra den muslimske kultursfæren er nærmest neglisjerbart. For å si det enkelt: vitenskapelige idéer har et bedre klima i en kristen kultur enn hva som er tilfelle i den muslimske kulturen. Derfor er det mitt inntrykk, med alle mulige forbehold siden min litteraturliste om emnet er liten, at dette ikke er noe stort tema innen muslimsk teologi, siden islam i sin natur er om mulig enda mer dogmatisk enn de fleste sammenlignbare religioner.

Mine tre store bøker om emnet religion og rasjonalitet er, som MÅ ( :-) )leses av moderne mennesker er:
-Ibn Warraq - 'Derfor er jeg ikke muslim'
-Christopher Hitchens - 'God is not Great - Why Religion Poisons Everything'
-Richard Dawkins -'The God Delusion' (fortellingen om carco-cults er ubetalelig) [RETTET]

[EDIT:] Jeg ser at det gikk litt fort og at jeg ikke er tydelig, så jeg må presisere at jeg ikke ønsker å framstille den ene eller andre religionen som spesielt ille, all religion er slik jeg oppfatter det irrasjonell og et hemsko for rasjonell tanke og dermed også vitenskap. Evolusjonsteorien - kanskje den viktigste oppdagelsen i menneskets historie i kraft av å være den i særklasse mest plausible, evidensbaserte forklaringen på vår eksistens og hvorfor vi er her - er og blir en hovedutfordring for religionenes skapelsesberetninger, og kristne dogmer har et forsprang på islamske sådanne i måten de forholder seg til evolusjonsteorien på.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Kreationism

Inlägg av Marcus » 7 oktober 2012, 09:49

Ett exempel på kreationism kom från Paul Broun som sitter i kongressens kommitté för vetenskap, rymdfart och teknik, inte helt förvånande är det alltså från USA.
Evolutionsteorin och Big bang är ”lögner som kommer rakt ur djävulens håla” enligt en republikansk kongressledamot.
Uttalandet gjordes av Paul Broun från Georgia i samband med ett tal för några dagar sedan i samband med en bankett i Liberty Baptist Church i Hartwell i Georgia men först på lördagen blev en videoinspelning från talet känd för en bredare allmänhet.
I videoklippet säger Broun att evolutionsteorin, embryologin och Big bang "är lögner som är gjorda för att hålla mig och alla andra som har lärt sig detta från att de behöver en frälsare".
Broun, som är medicine doktor, sa också att han var övertygad om att jorden är omkring 9.000 år gammal och att den skapades av gud på sex dagar och att han sett "massor av vetenskapliga fakta" som visade att detta var sant.
"Guds ord är sanna", konstaterade han också.
Videon med Brouns fundamentalistiskt kristna uttalanden publicerades på kyrkans hemsida där den uppmärksammades av tidningen Athens Banner-Herald. Hela videon finns på Youtube.
Intressant i sammanhanget är att Broun inte bara är läkare utan också sitter med i kongressens kommitté för vetenskap, rymdfart och teknik.
– Som er kongressledamot så håller jag Bibeln som den guide som leder mig i alla delar av livet, sa han också.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/politi ... ens-logner



/Marcus

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Kreationism inom Islam

Inlägg av LasseMaja » 9 november 2017, 17:13

Läste nyligen om att de kreationistiska idéerna inom Islam vinner mer gehör i takt med att salafism och olika former av mer konservativ Islam är på frammarsch. Dock är det Turkiet, där kreationismen verkar vara mest tongivande. Lite konstigt kan jag tycka, då landet torde vara ett av de muslimska länder som ligger närmast västerländska upplysningsidéer.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Kreationism

Inlägg av LasseMaja » 10 november 2017, 17:55

Ett irrelevant inlägg har tagits bort.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kreationism inom Islam

Inlägg av B Hellqvist » 14 november 2017, 19:39

LasseMaja skrev:Läste nyligen om att de kreationistiska idéerna inom Islam vinner mer gehör i takt med att salafism och olika former av mer konservativ Islam är på frammarsch. Dock är det Turkiet, där kreationismen verkar vara mest tongivande. Lite konstigt kan jag tycka, då landet torde vara ett av de muslimska länder som ligger närmast västerländska upplysningsidéer.
Ska nog vara "som låg närmast". Under Erdogan har landet gjort en gir åt religiös fördumning.

Skriv svar