koroshiya skrev:Problemet är att folk kan ta anstöt av vad som helst. Liksom, varför använda ordet svart? Är inte det hemskt att säga så? Det gör väl inte du? Varför kan det inte stå, t. ex. "En släkting till hen var omtyckt av levande materia där."Mackan L skrev:a77 skrev:En pirat framställs som något bra/trevligt, Pipi har en kappsäck med rövade pengar, och ingen reflektion över det...Mackan L skrev:varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
Skulle det vara negerkungar och negerbollar överallt i samhället skulle neger inte vara ett rasistiskt ord bara ett importerat utländskt ord för en färg.
Men nu är ju inte det fallet.
På vilket sätt drabbas du av att man tar bort ett beskrivande ord mot ett annat som är mer passande i ett multikulturellt samhälle? Varför denna besatthet av att bevara ordet neger? Och du tycker fullt ärligt att din liknelse med pirater och rövade pengar är rättvis?
Ska förtydliga att jag inte stämplar användandet av begreppet som rasistiskt eller liknande per automatik. Jag ser det mer som olämpligt och onödigt att använda när svart går lika bra om man behöver snacka ras.
Visst skall man anpassa sig till vad som är lämpligt, men samtidigt får man se upp så att andra inte bara kommer och bestämmer hur ens språk skall se ut.
Absolut. Vart går gränsen, och vem bestämmer vilka ord som är "fel"? Vilka "redigeringar" är rättfärdigade? Höll nästan på att citera in Niemöllers dikt Först kom de... men det är lite magstarkt att göra. Jag är liksom dig inte ett fan av folk som säger vad man får och inte får säga. Speciellt när det är professionella "tyckare" i torn. Jag vill välja att inte använda ett ord, inte blir tvingad att inte använda det. Jag väljer att inte säga ordet neger pga tidigare givna anledningar - förlegat, sårar folk etc. Om någon däremot sa åt mig att det ordet är rasistisk och förbjöd mig att säga det då skulle jag nog tända till lite. Val vs tvång. Honung och vinäger.
Samtidigt så glider vi mer och mer ut till en vidare diskussion om användandet av ordet och inte specifikt i en begränsad kontext (Pippi/barnböcker). Så jag styr tillbaka mot den: det är onödigt att använda ordet neger i en barnbok idag. Sedan ska det även påpekas att Lindgren själv i en intervju sa att hon ångrade ordvalet. Även hennes familj har bekräftat detta (och delade den åsikten) vill jag minnas. Så ägarna bakom boken/Pippi står bakom ändringen. Som Sonderling skrev ovan, om ordet gör folk ledsna varför använda det? Igen, vi snackar böcker riktade till barn.