Sveriges nya sedlar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Mackan L » 25 juli 2017, 13:02

koroshiya skrev:
Mackan L skrev:
a77 skrev:
Mackan L skrev:varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
En pirat framställs som något bra/trevligt, Pipi har en kappsäck med rövade pengar, och ingen reflektion över det...

Skulle det vara negerkungar och negerbollar överallt i samhället skulle neger inte vara ett rasistiskt ord bara ett importerat utländskt ord för en färg.

Men nu är ju inte det fallet.
På vilket sätt drabbas du av att man tar bort ett beskrivande ord mot ett annat som är mer passande i ett multikulturellt samhälle? Varför denna besatthet av att bevara ordet neger? Och du tycker fullt ärligt att din liknelse med pirater och rövade pengar är rättvis?

Ska förtydliga att jag inte stämplar användandet av begreppet som rasistiskt eller liknande per automatik. Jag ser det mer som olämpligt och onödigt att använda när svart går lika bra om man behöver snacka ras.
Problemet är att folk kan ta anstöt av vad som helst. Liksom, varför använda ordet svart? Är inte det hemskt att säga så? Det gör väl inte du? Varför kan det inte stå, t. ex. "En släkting till hen var omtyckt av levande materia där."

Visst skall man anpassa sig till vad som är lämpligt, men samtidigt får man se upp så att andra inte bara kommer och bestämmer hur ens språk skall se ut.

Absolut. Vart går gränsen, och vem bestämmer vilka ord som är "fel"? Vilka "redigeringar" är rättfärdigade? Höll nästan på att citera in Niemöllers dikt Först kom de... men det är lite magstarkt att göra. Jag är liksom dig inte ett fan av folk som säger vad man får och inte får säga. Speciellt när det är professionella "tyckare" i torn. Jag vill välja att inte använda ett ord, inte blir tvingad att inte använda det. Jag väljer att inte säga ordet neger pga tidigare givna anledningar - förlegat, sårar folk etc. Om någon däremot sa åt mig att det ordet är rasistisk och förbjöd mig att säga det då skulle jag nog tända till lite. Val vs tvång. Honung och vinäger.

Samtidigt så glider vi mer och mer ut till en vidare diskussion om användandet av ordet och inte specifikt i en begränsad kontext (Pippi/barnböcker). Så jag styr tillbaka mot den: det är onödigt att använda ordet neger i en barnbok idag. Sedan ska det även påpekas att Lindgren själv i en intervju sa att hon ångrade ordvalet. Även hennes familj har bekräftat detta (och delade den åsikten) vill jag minnas. Så ägarna bakom boken/Pippi står bakom ändringen. Som Sonderling skrev ovan, om ordet gör folk ledsna varför använda det? Igen, vi snackar böcker riktade till barn.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2017, 13:38

Jag gissar att det löpande ändras ord och hela stycken i nya utgåvor av böcker utan att någon reagerar. Nu ändrades ett omdiskuterat ord i en omhuldad bok, ett ord som gav rasisterna vatten på sin kvarn. Hade man istället bytt namn på ön till något mera lättuttalat hade folkstormen uteblivit.

Den nya utgåvan ges ut för att förläggaren skall få inkomst. Naturligtvis formar han boken så den säljer bra. Ändringar är en sak mellan honom och författaren.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juli 2017, 01:55

Jag tackar för de många och värdefulla synpunkterna.

Mackan L skrev:
Jag är liksom dig inte ett fan av folk som säger vad man får och inte får säga. Speciellt när det är professionella "tyckare" i torn. Jag vill välja att inte använda ett ord, inte blir tvingad att inte använda det.
Om någon däremot sa åt mig att det ordet är rasistiskt och förbjöd mig att säga det då skulle jag nog tända till lite. Val vs tvång. Honung och vinäger.
Just det tvånget - retar gallfeber på mig.
Sedan ska det även påpekas att Lindgren själv i en intervju sa att hon ångrade ordvalet....
Naturligtvis; När hon skrev det - var det den naturligaste sak i världen.
När ''torntyckarna'' senare tagit överhanden - var hon tvungen göra avbön.....
Den svenska ''djupstaten'' (deep state) i sin renaste form.

Markus Holst skrev:
Nu ändrades ett omdiskuterat ord i en omhuldad bok, ett ord som gav rasisterna vatten på sin kvarn.
''Rasisterna'''- vilka är dom?
Enligt modern multikulturell teologi - finns det ju inga raser ? Alla är ju precis lika - :)

Liksom ...... "En släkting till hen var omtyckt av levande materia där."

Av de tvenne naturbestämda könen, har ju ''hen-tyckarna'' lagt till nåt halvdussin eller så...... :roll:

Undra inte på att man blir förbannad och förvirrad - 8-)

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 3 augusti 2017, 20:09

Mackan L skrev:
Samtidigt så glider vi mer och mer ut till en vidare diskussion om användandet av ordet och inte specifikt i en begränsad kontext (Pippi/barnböcker). Så jag styr tillbaka mot den: det är onödigt att använda ordet neger i en barnbok idag. Sedan ska det även påpekas att Lindgren själv i en intervju sa att hon ångrade ordvalet. Även hennes familj har bekräftat detta (och delade den åsikten) vill jag minnas. Så ägarna bakom boken/Pippi står bakom ändringen. Som Sonderling skrev ovan, om ordet gör folk ledsna varför använda det? Igen, vi snackar böcker riktade till barn.
Det är inte bara barnböcker. De är en del av vår uppväxt och tillhör flera generationer. De som protesterar mot olika böcker och företeelser verkar vara mer vuxna aktivister än de barn de påstår sig företräda. Barn är inte så känsliga som vi tror och behöver alltså inte bäddas in i bomull.
För övrigt håller jag med varjag om de där präktiga pekpinnarna som är så vanliga i Sverige.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 augusti 2017, 23:04

''hen-tyckarna''
- har bitit sig själva i röven !

Hen - betyder ju ''höna'' på det engelska världsspråket :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 4 augusti 2017, 08:26

Lasse Odrup skrev:
Mackan L skrev:
Det är inte bara barnböcker. De är en del av vår uppväxt och tillhör flera generationer. De som protesterar mot olika böcker och företeelser verkar vara mer vuxna aktivister än de barn de påstår sig företräda. Barn är inte så känsliga som vi tror och behöver alltså inte bäddas in i bomull.
För övrigt håller jag med varjag om de där präktiga pekpinnarna som är så vanliga i Sverige.
Inom inte en alltför avlägsen framtid behöver vi ett ändringsministerium med en generaldirektör och minister tillsatta för sin höga kompetens för att avgöra vad som får uttryckas, det effektivaste är om vi bränner allt skrivet och enbart kör på digitalt, då kan vi låta ett program ändra ordern automatiskt efterhand som folk blir kränkta, styrd av gillaknappen på facebook, men bara av vissa utvaldas facebook förstås, de som är lite mer lika.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 4 augusti 2017, 09:39

Om ett privatägt företag vill ändra i en bok och gör det med författarens goda minne, vad är så upprörande? Ändringen är ju inte gjord till följd av ett statligt påbud och orginaltexten finns ju kvar. De flesta med åsikter verkar ändå inte ha planer att läsa boken. Lika förfelat som om jag hade åsikter om nya bibelöversättningen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 4 augusti 2017, 10:09

Markus Holst skrev:Om ett privatägt företag vill ändra i en bok och gör det med författarens goda minne, vad är så upprörande? Ändringen är ju inte gjord till följd av ett statligt påbud och orginaltexten finns ju kvar. De flesta med åsikter verkar ändå inte ha planer att läsa boken. Lika förfelat som om jag hade åsikter om nya bibelöversättningen.
Kanske det, men om det inte är privata utan offentliga institutioner som avgör vad som skall rensas och få utlånas?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 4 augusti 2017, 11:49

mrsund skrev:
Markus Holst skrev:Om ett privatägt företag vill ändra i en bok och gör det med författarens goda minne, vad är så upprörande? Ändringen är ju inte gjord till följd av ett statligt påbud och orginaltexten finns ju kvar. De flesta med åsikter verkar ändå inte ha planer att läsa boken. Lika förfelat som om jag hade åsikter om nya bibelöversättningen.
Kanske det, men om det inte är privata utan offentliga institutioner som avgör vad som skall rensas och få utlånas?
Ja, där kan vi kanske ha andra åsikter, det håller jag med om. Så låt oss gå till biblioteket och kräva Karl KII's bibel :)

Men jag tycker allt att författare och förläggare kan få ha åsikter där med. De gamla böckerna finns ju kvar på många ställen och går att läsa.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 4 augusti 2017, 15:36

Jag bara känner avsmak när man reviderar osakligt, visst lägg in en rättelse, anmärkning, förklaring eller tryck en ny upplaga, men när det rensas ut på politiska och moraliska grunder av självutnämnda censorer är vi illa ute, om jag är homofob eller rasist och jobbar på bibliotek eller ett förlag är det då ok att jag rensar enligt min åsikt?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2017, 22:48

mrsund skrev:........ men när det rensas ut på politiska och moraliska grunder av självutnämnda censorer är vi illa ute, om jag är homofob eller rasist och jobbar på bibliotek eller ett förlag är det då ok att jag rensar enligt min åsikt?
Instämmer mrsund. I Sverige är ni illa ute....... :(

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 6 augusti 2017, 01:08

Tom Sharpe har skrivit två satiriska romaner om apartheidtidens Sydafrika.
I en av dem sysslar den hemliga polisen, South African Bureau for State Security, med rensa ut allt positivt som kan förknippas med ordet "black" i biblioteken. Den första som ryker är Black Beauty, som handlar om en svart hingst men som kan ge felaktiga signaler till den ovetande färgade allmänheten.
En annan misstänkt publikation är The Childrens Colour Book, vilken kräver särskild vaksamhet m m. Färgad är nämligen inget oskyldigt ord.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Sharpe

Skriv svar