Sveriges nya sedlar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Solkungen » 12 september 2012, 00:30

Jag anser att antingen håller man sig till kungligheter, eller så släpper man loss ordentligt. Selma går bort då hon redan haft sitt.
Önskar att sedlarna istället föreställt CJL Almqvist, Alströmer, Kajsa Varg, Olof Palme, Cornelis Vreeswijk. Näringslivsbilder kanske; bilder på jordbruk och långtradare? Eller andra bilder från samhället i Sverige.

Tycker dock att samtliga personer som nu valts ändå platsar, men det blev lite som om de fick ett nobelpris för lång och trogen tjänst, och i de flestas fall en tjänst som ägde rum för länge sedan.
Det blev lite enahanda med dem då de alla var poppis eller tom heligförklarade för 60 år sedan, eller helt enkelt folkhemsikoner. De kunde tagit ut svängarna mer.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av LasseMaja » 23 juli 2017, 18:35

Ja nu är dem här, och i svenska hem ligger några miljarder i kvarglömda sedlar. En reform, som jag är tveksam om den behövdes. Det hela har snabbat på något som kallas "vägen till det kontantlösa samhället", vilket jag tror är en utopi som ej kommer att kunna genomföras. Däremot som kommer vi att lyckas försvåra många människors liv, i synnerhet de svaga i samhället drabbas.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av varjag » 24 juli 2017, 00:55

a81 skrev:
20 kr - Astrid Lindgren (internationellt uppskattad barnboksförfattare som "hållit" över tiden)
...men inte vår modernaste tid >
När Botkyrkas bibliotekschef Anja Dahlstedt tar emot i kommunhusets reception har påståendet om att hon ordnar bokbål med Pippi Långstrump-böcker just blivit en internationell nyhet.........
pippi-langstrump-i-soderhavet.jpg
Ytterst rasistisk och olämplig :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Mackan L » 24 juli 2017, 03:30

Jannes nyhet om bokbål i Botkyrka. :)

Låt mig lugna dig varjag. Biblioteket i Botkyrka väljer bara att ersätta gamla upplagor av ”Pippi i Söderhavet”, en bok riktad till barn med en omarbetat utgåva där termen "negerkung" bytts ut. De gamla böckerna går igenom samma process som alla andra böcker som kasseras. Astrid får ingen specialbehandling.
Så Pippi och andra av Astrid Lindgrens böcker finns att tillgå på bibblan i Botkyrka. No worries där. Bara Janne J som trollar oss.
https://www.botkyrka.se skrev: Biblioteken i Botkyrka kommun har gallrat vissa utgåvor av Astrid Lindgrens ”Pippi i Söderhavet” där det förekommer föråldrade uttryck som kan uppfattas som rasistiska, men Bibliotek Botkyrka har också köpt in förlagets nya utgåva av boken från 2015 där de föråldrade uttrycken har bytts ut mot mer samtida. De gallrade exemplaren av Pippi i Söderhavet har kasserats och hanterats enligt samma rutiner som alla andra gallrade böcker. Det förekommer alltså inte, som det kan uppfattas att Janne Josefsson vill göra gällande, någon särskild hantering av dessa böcker. Detta har också påtalats för Janne Josefsson i samtal med honom under maj månad.
varjag skrev:Ytterst rasistisk och olämplig :roll:
Förutsatt jag tolkar dina rullande ögon rätt, varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av sonderling » 24 juli 2017, 08:59

LasseMaja skrev:Ja nu är dem här, och i svenska hem ligger några miljarder i kvarglömda sedlar. En reform, som jag är tveksam om den behövdes. Det hela har snabbat på något som kallas "vägen till det kontantlösa samhället", vilket jag tror är en utopi som ej kommer att kunna genomföras. Däremot som kommer vi att lyckas försvåra många människors liv, i synnerhet de svaga i samhället drabbas.
Jag håller helt med. När den kommunen jag arbetar för införde myntfria P-automater så ifrågasatte jag detta för mina kollegor. Och försökte förklara att alla har inte kort, en del har bara kontanter. Jag såg att jag inte riktigt nådde fram och efter en stund fick jag svaret: - Men då kanske man inte ska ha bil. :roll:

När det gäller Pippi historien som blossade upp efter Janne Josefsson sommarprogram, så är jag egentligen inte helt lugnad av beskedet att de typ bränns som vanligt. Det blir lite 1984* endå med en försköning av historien. (Känns som mycket lek med ord här, från båda håll vill jag tillägga.)
Jag antar endå att några ex finns i nått "giftskåp"** nånstans?

Sonderling

* Många hänger upp sig på övervaknings samhället i boken 1984, själv förfasades jag av att man ändrade nyheterna i efterskott, något jag tycker mig se hela tiden nuförtiden.
** Giftskåpet sägs vara en biblioteks term för böcker med diskutabelt innehåll, de finns men de förvaras i giftskåpet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av sveahk » 24 juli 2017, 11:01

Inte för att man sitter inne med en skatt av gamla svenska mynt och sedlar, men...läste det här på Riksbankens hemsida:

"Sedlar och mynt
Ogiltiga mynt
Dessa 1-, 2- och 5-kronor är ogiltiga. Du kan inte längre betala med dem, men däremot har du möjlighet att sätta in dem på bankkonto till och med den 31 augusti 2017. Kontakta din bank innan för att ta reda på hur du lättast går tillväga.

Bild på de snart ogiltiga 1-, 2-, och 5-kronan.

Ogiltiga sedlar
Dessa 100- och 500-kronorssedlarna är ogiltiga. Du kan inte längre betala med dem, men däremot har du möjlighet att sätta in dem på bankkonto till och med den 30 juni 2018. Kontakta din bank innan för att ta reda på hur du lättast går tillväga.
Bild på de snart ogiltiga 100- och 500-kronorssedlarna
."
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/

Det betyder i mina ögon en svensk särställning i Europas (världens?) monetära system...stämmer det? I vilket fall, i större delen av Europas länder kan du gå in på deras banker och byta dina gamla pengar mot nya - som jag förstår, ett mot ett - utan tidsgräns. Tyskland helt säkert, Schweiz inför det i år...

Möjligtvis samma idioti som det svenska passet som håller i blott fem år?? "Det är säkrare så", som de sa' på svenska ambassaden :roll: !

Ber om belysning av ett för mig svårförståeligt handhavande...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av varjag » 24 juli 2017, 11:31

Mackan L skrev:
Förutsatt jag tolkar dina rullande ögon rätt, varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
Käre Mackan L, jag kallar alltid en spader för - en spader... vad kallar du figurer som dessa>
Kejsar Bokassa.png
Kejsar Bokassa.png (101.2 KiB) Visad 1009 gånger
Kung Mugabe.jpg
Kung Mugabe.jpg (50.53 KiB) Visad 1009 gånger
eller
Kung Gbagbo.jpg
Kung Gbagbo.jpg (6.45 KiB) Visad 1009 gånger
?

...dom är ju - just det! :lol:

Varjag

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av a77 » 24 juli 2017, 15:37

Mackan L skrev:varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
En pirat framställs som något bra/trevligt, Pipi har en kappsäck med rövade pengar, och ingen reflektion över det...

Skulle det vara negerkungar och negerbollar överallt i samhället skulle neger inte vara ett rasistiskt ord bara ett importerat utländskt ord för en färg.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Mackan L » 24 juli 2017, 19:01

varjag skrev:Mackan L skrev:
Förutsatt jag tolkar dina rullande ögon rätt, varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
Käre Mackan L, jag kallar alltid en spader för - en spader... vad kallar du figurer som dessa>
Kejsar Bokassa.png
Kung Mugabe.jpg
eller
Kung Gbagbo.jpg

?

...dom är ju - just det! :lol:

Varjag

Män, eller svarta eller afrikanska män om du vill en etnisk beskrivning. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hans » 24 juli 2017, 19:06

a77,

Klokt.

Är det bara jag som undrar hur man kan vara negerkung i Söderhavet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Mackan L » 24 juli 2017, 19:16

a77 skrev:
Mackan L skrev:varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
En pirat framställs som något bra/trevligt, Pipi har en kappsäck med rövade pengar, och ingen reflektion över det...

Skulle det vara negerkungar och negerbollar överallt i samhället skulle neger inte vara ett rasistiskt ord bara ett importerat utländskt ord för en färg.

Men nu är ju inte det fallet.
På vilket sätt drabbas du av att man tar bort ett beskrivande ord mot ett annat som är mer passande i ett multikulturellt samhälle? Varför denna besatthet av att bevara ordet neger? Och du tycker fullt ärligt att din liknelse med pirater och rövade pengar är rättvis?

Ska förtydliga att jag inte stämplar användandet av begreppet som rasistiskt eller liknande per automatik. Jag ser det mer som olämpligt och onödigt att använda när svart går lika bra om man behöver snacka ras.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av sonderling » 24 juli 2017, 19:48

Jo jag nöjer med förklaringen: Varför använda ett ord om de blir ledsna. Så jag säger snällt chokladboll (jag gillar negerkyssar också men vet inte vad de kallas nuförtiden.)
Å andra sidan har jag ibland känslan av att man vill byta ut orden efter tag för att.....ja kanske behålla nånslags offer status. Ja jag bara spekulerar. För är "svart" fortfarande gångbart? Är det inte Afrosvensk som gäller. Skådisen Cumberbatch gjorde bort sig för ett tag sedan när han använde ordet "coloured" alltså färgad. Hade ingen aning om att det inte var gångbart längre.

Sedan är det en annan sak som "skaver" och det är ju att man menar att ordet är rasistiskt. Men tänker jag är inte det historieförfalskning. Jag vet ju att ordet användes flitigt under 60-tal för att beskriva orättfärdiga USA´s raspolitik? Av välmenande människor som ville protestera mot detta i USA och Sverige. Det var ju först mot 70-tal som ordet svart användes. Menar man alltså att alla var rasister på den tiden? Det tror ju inte jag.
Men jag vet ju inte hur ni har det men jag har ju en 14-tis hemma som blir rätt "triggered" av det mesta. Det krävs inte mycket för att rasist anklagelsen kommer. Det ligger väl i tiden, tänker jag.

Förresten hur kom vi in på ämnet som gäller svenska sedlar?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av varjag » 24 juli 2017, 23:57

sveahk skrev:
Ogiltiga sedlar
Dessa 100- och 500-kronorssedlarna är ogiltiga. Du kan inte längre betala med dem, men däremot har du möjlighet att sätta in dem på bankkonto till och med den 30 juni 2018. Kontakta din bank innan för att ta reda på hur du lättast går tillväga.
Bild på de snart ogiltiga 100- och 500-kronorssedlarna."
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/

Det betyder i mina ögon en svensk särställning i Europas (världens?) monetära system...stämmer det? I vilket fall, i större delen av Europas länder kan du gå in på deras banker och byta dina gamla pengar mot nya - som jag förstår, ett mot ett - utan tidsgräns. Tyskland helt säkert, Schweiz inför det i år...
Tack för tipset!!! :lol:

Jag har 1400 ''spänn'' av 500-och100-kronorssedlar liggande......

Här gäller det att raskt posta dom till prahlen >>>>>>

Om svensk särställning vet jag inte - men Sverige är väl ett av jordens hårdast beskattade länder (?)
och varenda liten rännil av nedkapad köpkraft som kan berika statskassan - lämnas inte ifred....

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av varjag » 25 juli 2017, 00:46

Mackan L skrev:
Män, eller svarta eller afrikanska män om du vill en etnisk beskrivning......
Tackar.
Redan vid späda år - lärde jag mig skillnaderna mellan vitt och - svart.
Alltså blanco versus negro.

Och har aldrig underkastat mig någon anbefalld färgblindhet, sådan den föreskrivs av mer sentida
''social ingenjörskonst'' :D

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av koroshiya » 25 juli 2017, 07:51

Mackan L skrev:
a77 skrev:
Mackan L skrev:varför är du emot att man tar bort ordet "negerkung"? Du kan fullt ärligt inte se ett problem att använda det begreppet i en bok riktad till barn?
En pirat framställs som något bra/trevligt, Pipi har en kappsäck med rövade pengar, och ingen reflektion över det...

Skulle det vara negerkungar och negerbollar överallt i samhället skulle neger inte vara ett rasistiskt ord bara ett importerat utländskt ord för en färg.

Men nu är ju inte det fallet.
På vilket sätt drabbas du av att man tar bort ett beskrivande ord mot ett annat som är mer passande i ett multikulturellt samhälle? Varför denna besatthet av att bevara ordet neger? Och du tycker fullt ärligt att din liknelse med pirater och rövade pengar är rättvis?

Ska förtydliga att jag inte stämplar användandet av begreppet som rasistiskt eller liknande per automatik. Jag ser det mer som olämpligt och onödigt att använda när svart går lika bra om man behöver snacka ras.
Problemet är att folk kan ta anstöt av vad som helst. Liksom, varför använda ordet svart? Är inte det hemskt att säga så? Det gör väl inte du? Varför kan det inte stå, t. ex. "En släkting till hen var omtyckt av levande materia där."

Visst skall man anpassa sig till vad som är lämpligt, men samtidigt får man se upp så att andra inte bara kommer och bestämmer hur ens språk skall se ut.

Skriv svar