Quiz: Religionshistoria

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av CvD » 1 september 2014, 22:16

Tack.

Religionshistoria är inte min starka sida. :oops:

Här ser vi en träskulptur över en gud, men vilken är guden?

/CvD
Bilagor
Östlig gud.jpg
Östlig gud.jpg (43.29 KiB) Visad 2925 gånger

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av hasse lindquist » 2 september 2014, 10:53

Är det inte den slaviske åskguden Perun, såsom en nutida konstnär tänker sig honom?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av CvD » 2 september 2014, 18:56

Det stämmer det. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Perun

Hasse frågar vidare. :)
/CvD

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av hasse lindquist » 2 september 2014, 23:33

En amerikansk sciencefictionförfattare lyckades skapa en utomordentligt värdefull religion. Inte minst för honom själv. Vad heter grundaren och hans rörelse?

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av hasse lindquist » 16 september 2014, 22:52

Svaret dröjer varför jag svarar själv. Ron Hubbard började som sciencefictionförfattare men övergick till att bli religionsgrundare. Dianetik och scientologi heter hans läror, som sägs komplettera varandra.
Frågan må nu vara fri.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Dag den vise » 17 september 2014, 15:46

I vilket land utbröt under nittonhundratjugotalet ett inbördeskrig mellan kristna utövare och en ateistisk vänsterregering. Och det är i detta fall faktiskt inte Sovjetunionen jag syftar på.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Dag den vise » 18 september 2014, 19:00

En ledtråd, landet ifråga ligger på västra halvklotet.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Dag den vise » 25 september 2014, 09:23

Ännu en ledtråd; Kukluxklan stödde faktiskt vänsterregeringen (som för övrigt faktiskt var den första regeringen i världen att erkänna Sovjetunionen) finansiellt, trots att de är allmänt kända som högerextremister. Detta eftersom rebellerna var katoliker, och som de flesta här på Skalman nog vet var ju Kukluxklan vid denna tid nästa lika antikatolsk som antisvart.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Anders Ström » 25 september 2014, 10:15

Är det Irland (Eire) som avses?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Dag den vise » 25 september 2014, 10:24

Nej, och jag har helt klart för mig att jag skrev västra halvklotet, vilket för mig betyder Nord-,mellan- och Sydamerika och så Grönland (men den här gången är det så klart inte Grönland jag syftar på).

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Anders Ström » 25 september 2014, 10:59

Jag tolkade det som att gränsen mellan västra och östra halvklotet går vid Greenwichmeridianen. Irland med huvudsak katolsk befolkning hade ju inbördeskrig på 1920-talet.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Olays » 25 september 2014, 15:55

Mexico och Christeros upproret eller vad vi skall kalla det. En mörk period i Mexicos historia där regeringen avrättade präster bara därför att de var präster och ett hårt förtyck mot katoliker. En mycket bra film om detta "For Greater Glory" gjordes om detta för några år sedan. Kriget skapade flera martyrer och välsignade den mest kända av den Jose Sanchez del Rio avrättades efter svår tortyr av regeringsstyrkor 10 Februari 1928, 14 år gammal. Jose Sanchez del Rio saligförklarades av Benedikt 16 2005.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_ ... l_R%C3%ADo

http://www.thenewamerican.com/culture/h ... n-campaign
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Dag den vise » 25 september 2014, 18:15

Visst är det Cristeroupproret jag syftar på. Därför är det nu Olays tur att göra uppror!

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Olays » 25 september 2014, 19:03

Som en FYI så blev många av de som hade kämpat och stött Christeros sidan aktivt värvade för att flytta till USA till en stad på västkusten som ville bli större och som tyckte att Christeros hade rätt värderingar och glöd. Jag har inte hittat hur många som begav sig iväg till Los Angeles men det var många då förtrycket av Christeros var hårt i många år efter kriget. Idag så lever iallafall majoriteten av ättlingarna till Christeros revolutionärerna i USA. Jag läste en artikel i samband med att filmen släpptes att en av anledningarna till att Mexico i princip är en enpartistat är just att en stor del av oppositionen lämnade Mexico och det tillät andra partier att cementera sin makt.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Olays » 26 september 2014, 13:33

Ok en ny fråga: Vem skrev denna idag inte PK kritik av Islam: As has been related, this Mohammed wrote many ridiculous books, to each one of which he set a title. For example, there is the book On Woman, in which he plainly makes legal provision for taking four wives and, if it be possible, a thousand concubines—as many as one can maintain, besides the four wives. He also made it legal to put away whichever wife one might wish, and, should one so wish, to take to oneself another in the same way. Mohammed had a friend named Zeid. This man had a beautiful wife with whom Mohammed fell in love. Once, when they were sitting together, Mohammed said: ‘Oh, by the way, God has commanded me to take your wife.’ The other answered: ‘You are an apostle. Do as God has told you and take my wife.’ Rather—to tell the story over from the beginning—he said to him: ‘God has given me the command that you put away your wife.’ And he put her away. Then several days later: ‘Now,’ he said, ‘God has commanded me to take her.’ Then, after he had taken her and committed adultery with her, he made this law: ‘Let him who will put away his wife. And if, after having put her away, he should return to her, let another marry her. For it is not lawful to take her unless she have been married by another. Furthermore, if a brother puts away his wife, let his brother marry her, should he so wish.’ In the same book he gives such precepts as this: ‘Work the land which God hath given thee and beautify it. And do this, and do it in such a manner” —not to repeat all the obscene things that he did.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Skriv svar