Östtyskarna fuskade mera

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av tryggve » 22 juli 2014, 15:25

Hans skrev:Du hann nog inte se mitt förslag ovan (edit).
Nej, det missade jag. Sant, Gulfstaterna kan ju vara exempel.. . Fast mycket pengar som i princip då tillhör härskarfamiljen.... Och Förenade Arabemiraten mutade ju sig till Fotbolls-VM...
tryggve skrev:Chile under diktaturen, kanske?
Hans skrev: Låter troligt, de är ju för att vara ett land i sydamerika högt på rankingen idag. Undrar hur det var då.

MVH

Hans
Vet inte riktigt, de flesta länder på kontinenten var ju i alla fall diktaturer under perioder, men om korruptionen var lika illa överallt har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av tyskaorden » 22 juli 2014, 17:19

tryggve skrev:
Hans skrev:Du hann nog inte se mitt förslag ovan (edit).
Nej, det missade jag. Sant, Gulfstaterna kan ju vara exempel.. . Fast mycket pengar som i princip då tillhör härskarfamiljen.... Och Förenade Arabemiraten mutade ju sig till Fotbolls-VM...
Qatar skall det vara inte Förenade arabemiraten. Tydligen skall man också byta månad då det är alldeles för varmt att spela fotboll i landet då.

DDR-systemet främjade ju inte direkt ärlighet om man säger så. Fast korruption finns ju över allt så jag skulle tro att man får liknande resultat i t.ex. valfri afrikansk stat eller varför inte Grekland där väljare och politiker i oskön förening lurade varandra att landets ekonomi var bättre än den var.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Lasse O » 22 juli 2014, 17:27

Är det inte så att stater utan fri press och regelbundna hemliga val också lider av korruption i hög grad? Sedan må de kalla sig folkdemokratier eller annat tjusigt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av B Hellqvist » 22 juli 2014, 17:33

Lasse Odrup skrev:Är det inte så att stater utan fri press och regelbundna hemliga val också lider av korruption i hög grad? Sedan må de kalla sig folkdemokratier eller annat tjusigt.
Tittar man på vilka nationer som rankas högst när det gäller välstånd, så är det så gott uteslutande sekulära demokratier med väl fungerande yttrandefrihet, låg korruption och bra transparens.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Lasse O » 22 juli 2014, 20:03

B Hellqvist skrev: Tittar man på vilka nationer som rankas högst när det gäller välstånd, så är det så gott uteslutande sekulära demokratier med väl fungerande yttrandefrihet, låg korruption och bra transparens.
Att nationen inte låter kyrkan ha för stort inflytande kan kanske vara en framgångsfaktor. De katolska länderna vid Medelhavet och i Latinamerika har väl en högre grad av korruption än länderna i norra Europa plus de närbesläktade kulturkretsarna?
Om det beror på katolicismen är kanske tveksamt men vi i norr pratade ju länge om Luthersk arbetsmoral :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av varjag » 23 juli 2014, 06:12

Markus Holst skrev:Det kan väl ha att göra dels med varubristen i DDR, len också den i kommunistiska system rätt obefintliga möjligheten att göra karriär och förbättra situationen för sig och barnbarnen. Kan man inte förbättra sin situation renhårigt, gör man det på andra sätt.
Klyftan mellan livets realiteter - och propagandans lögner, tvingade ju folk att ''leva med lögnen''.

Gjorde nog villigheten att fuska när det var möjligt mer attraktiv - :D

'' Vi låtsas arbeta - och DOM låtsas betala oss''

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av tryggve » 23 juli 2014, 11:17

tyskaorden skrev: Qatar skall det vara inte Förenade arabemiraten. Tydligen skall man också byta månad då det är alldeles för varmt att spela fotboll i landet då.
Sant, missade det. Tack för påpekandet.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Sv: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av BOPE-RJ » 24 juli 2014, 04:54

Fuskar eller inte, jag ser det mer som ett kulturellt problem. Det finns en forskare som heter Richard D. Lewis som kan mappat en del länder utifrån tre olika typer kulturer.
När jag kom i kontakt med detta så kom jag underfund med varför Brasilien fungerar som det gör, eller att det inte fungerar. Länderna som finns i toppen karaktäriseras av att de tror mer på personliga relationer än regler och rutiner samt att de gärna glider lite på sanningen.
Jämför man denna triangeln med korruptionindex på trancparancy.org så ligger det blå hörnet bra till med lite korruption.
http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/
uploadfromtaptalk1406170446331.jpg
uploadfromtaptalk1406170446331.jpg (41.66 KiB) Visad 992 gånger
uploadfromtaptalk1406170420630.jpg
uploadfromtaptalk1406170420630.jpg (61.57 KiB) Visad 992 gånger
/Johan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sv: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Hans » 25 juli 2014, 11:27

Intressant, tack BOPE-RJ.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sv: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av varjag » 25 juli 2014, 12:21

Hans skrev:Intressant, tack BOPE-RJ.

MVH

Hans
Roligt se Italien på topplats! Välförtjänt....tycker Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Lasse O » 25 juli 2014, 13:31

Mittenkolumnen påminner om några av mina ex :|

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Schwemppa » 25 juli 2014, 13:54

Lasse Odrup skrev:Mittenkolumnen påminner om några av mina ex :|
Faktiskt! Samma här också. :lol:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av Lasse O » 26 juli 2014, 00:07

Schwemppa skrev:
Lasse Odrup skrev:Mittenkolumnen påminner om några av mina ex :|
Faktiskt! Samma här också. :lol:
BOPE-RJ har säkert fog för sitt påstående men för mig som lyckades skrapa ihop några futtiga universitetspoäng i sociologi för många år sedan känns de två första kategorierna igen som typiskt manligt och kvinnligt.
Linear-Active beteendet ansågs då vara vanligt bland västerländska män medan Multi-Active då ansågs vara ett mer kvinnligt kännetecken.

Förmodligen har BOPE-RJ rätt i sin sammanfattning men jag fick ändå en s k flashback när jag läste inlägget :)

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Östtyskarna fuskade mera

Inlägg av BOPE-RJ » 26 juli 2014, 04:33

Jag skall inte säga att det inte fungerar som grov vattendelare mellan kön, eller för att kategorisera personer. I många fall ses män som rationella och kvinnor som mer emotionella. Men tanken från början ligger i kulturskillnader mellan länder. Dock kvarstår problemet vilken nivå som det än appliceras på. Alla kommenterade det som ex så samarbetet föll tydligen inte väl ut. :roll:

Det är vanligt att företag som gör business utomlands blir tagna på sängen för att de inte förstår sig på den andra parten. Jag tror Statoil förlorade hundratals miljoner när de gick in här i Brasilien.
Senast redigerad av 1 BOPE-RJ, redigerad totalt 26 gånger.

Skriv svar