Denna diskussionen delades av för att skapa plats för en (icke-politisk) om hur Moderaterna har utvecklats från ett rent konservativt parti till ett liberalkonservativt parti under de senaste 50-åren (dvs tiden före namnbytet ligger utanför trådens fokus).
Diskussioner om huruvida det finns konservativa partier idag, vilka det skulle vara, om det borde finnas sådana etc hör inte hemma i denna tråden utan passar i den politiska tråden "Riksdagsvalet 2014".
Det måste varit många decennier sedan Moderaterna var ett rent konservativt parti (förmodligen före namnbytet), Moderaterna har under lång tid haft starka såväl konservativa som liberala delar (och då menar jag inte bara 80-talets nyliberaler vars fokus ofta främst var på massiva skattesänkningar och andra penningfrågor utan även andra sorters liberaler inklusive mer socialliberala och radikala liberala som t.ex. förespråkade total drogliberalisering och helt fri invandring av principiella skäl). Traditionellt har olika regionala delar haft mer slagsida åt det liberala och andra mot det konservativa, inte olikt hur olika regionala delar av S är mer eller mindre vänster (för att använda ett trubbigt uttryck).Dag den vise skrev:Jag gissar på att Lasse Odrup syftar på Moderaterna under Gösta Bohmans tid som partiledare (möjligen även gamla KDS under Alf Svensson), för de skulle i alla fall jag tolka som ganska entydiga högerpartier.Davian skrev:vad var Högerparti i din ungdom?
/Marcus