Dålig ekonomi i Östeuropa

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Funderaren
Ny medlem

Dålig ekonomi i Östeuropa

Inlägg av Funderaren » 7 februari 2010, 19:40

En sak som jag alltid har funderat över, nämligen hur det kommer sig att den östra delen av Europa har oftast lidit av korruption till skillnad från västvärlden. Tror att det kan ha med tillgång till havet som Frankrike,Storbritannien,Spanien,Portugal hade. Men ett land som Ukraina lär ju ha haft en stor tillgång till handel med tex turkarna och så vidare.

Jag vill minnas att det har något med feodalism att göra över en flod i Tyskland (kanske det var Rhen), bönderna gjorde större uppror i den västra delen medan de östra accepterade situationen.

Då det gäller mat och varor så lär ju den östra delen inte har haft brist på det.

Kan någon förklara så man får reda ut några frågetecken?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Re: Dålig ekonomi i Östeuropa

Inlägg av Niedzwiadek » 8 februari 2010, 10:15

Dagens utbredda korruption i öststaterna beror främst på Sovjetunionens agerande efter andra världskriget i dessa länder.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 februari 2010, 11:58

Korruption beror till största delen landets politiska styrelse och hur väl utvecklad ekonomin är. Etablerade demokratier har i regel lägre korruption än mindre demokratiska länder.

/Martin

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 31 maj 2010, 16:36

Om vi ser saken i ett lite längre historiskt perspektiv som jag tror trådskaparen var ute efter så tror jag att den ekonomiska underutvekligen och därmed korruptionen har mycket med livegenskapen att göra
Det "eminenta" wikipedia säger:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Livegenskap

"Bondebefolkningen i stora delar av Europa omfattades av livegenskap under medeltiden och de närmast följande århundradena. Livegenskapen minskade kraftigt i omfattning i Västeuropa under senmedeltiden. Mot slutet av 1700-talet hade det avskaffats i större delen av Europa, i Tyskland år 1806, men i Ryssland först 1861.

Livegenskap förekom inte inom Sveriges medeltida gränser. Nyare forskning antyder att vissa former av livegenskap kan ha förekommit i delar av Skåne på 1700-talet. Andra områden i Europa som ansetts fria från livegenskap är Baskien, Norge och Schweiz
."

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 1 juni 2010, 10:36

Sett i det längre perspektivet är detta en fråga som jag tycker är mycket och svår att formulera korta kommentarssvar på. Låt mig därför istälet rekomendera ett par böcker i ämnet som jag uppskattar.

För den moderna historien: Kristian Gerners, Centraleuropas historia.
Och för den senare medeltiden: William Urbans, Tyska Orden.

Dessa böcker behandlar dock snare centraleuropa, vilket jag tror att du kanske menar. Det egentliga östeuropa, dvs Ryssland och Ukraina eller stater på Balkan behandlas inte.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 15 mars 2012, 13:51

Niedzwiadek skrev:Dagens utbredda korruption i öststaterna beror främst på Sovjetunionens agerande efter andra världskriget i dessa länder.
Jag instämmer, det är nog snarare att dom som styrt har satt upp orimliga krav på befolkningen som svarat med civil olydnad.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 mars 2012, 13:02

har mycket med livegenskapen att göra
Den avskaffades (?) ju först omkring 1989-1991..... :lol:

- alla svaga ekonomier - har inget med EU att skaffa, bara barlast!

Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 mars 2012, 12:41

Livegenskapen och kommunismen är säkert två faktorer som spelat stor roll när det gäller korruptionen. I mera demokratiska samhällen (inte nödvändigtvis fullvärdiga demokratier) har man en positivare syn på staten och vill att den skall fungera.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 17 mars 2012, 13:18

En gammal bok som jag läste för rätt längesen: The Nature of Mass Poverty av John Kenneth Galbraith.

Jag minns att den gjorde intryck på mig, inte minst betraktelsen av östeuropa.
Galbraith undergoes a variety of different explanations of poverty, e.g. climate, mountains, access to harbours, raw materials, or culture or political system. A classical galbraithian is his comparison of a train journey in eastern Europe 1860 and 1960 and points out, that the effect of communism on economics was rather limited - the train basically being the same, the relative differences in economic status kept unchanged as well, (eastern) Germany and Czechoslovakia leading and Romania being the last. The same applies to Asia, where "being Chinese" were of more effect to local wealth than climate or local political system.
Som jag minns det var ungefär slutsatsen att i de kulturer där man kan jobba ihop en personlig rikedom som inte omedelbart delas av grannar eller kusiner eller klanen eller tjuvar eller skatteverket så tenderar människor att vara rikare.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Nature_of_Mass_Poverty

(På svenska: Jordens fattigdom armodsbalansen - utvecklingsländernas dilemma)

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 29 mars 2012, 00:46

varjag skrev:
har mycket med livegenskapen att göra
Den avskaffades (?) ju först omkring 1989-1991..... :lol:

- alla svaga ekonomier - har inget med EU att skaffa, bara barlast!

Varjag
Fel, dom är viktiga marknader för EU. Att östeuropa drabbats av felinvesteringar är ingen hemlighet.

Skriv svar