Fler muslimska "liberala" sekter likt alawiterna?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Gen. Jack Ripper
Medlem

Fler muslimska "liberala" sekter likt alawiterna?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 7 februari 2012, 23:41

Iochmed oroligheterna i Syrien så stötte jag på fenomenet "alawiter" som jag inte kände till tidigare.
Detta är alltså muslimer, men som är motpolen till extrema och verkar närmast vara "semi-kristna" då man har flera traditioner och högtider som man delar med kristendomen.

Jag undrar nu om det finns liknande sekter inom islam som alltså är präglade av pragmatism och har en "liberal" (gillar inte ordet, men kommer inte på något bättre) inställning till andra religioner?

Jag är främst ute efter dessa inom den arabiska delen av islam, men gärna också den turkiska om det finns några (alaviter - med enkel-v - ska visst vara några?).

Notera; jag påstår inte att alla andra muslimer är extremister så jag undviker gärna en sådan PK-debatt, men om vi säger att wahabisterna är på en sida spektrat så är alawiterna på den andra sidan; undrar alltså om det finns fler som dessa?

Mvh

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Fler muslimska "liberala" sekter likt alawiterna?

Inlägg av Wooster » 8 februari 2012, 18:45

Gen. Jack Ripper skrev:Iochmed oroligheterna i Syrien så stötte jag på fenomenet "alawiter" som jag inte kände till tidigare.
Detta är alltså muslimer, men som är motpolen till extrema och verkar närmast vara "semi-kristna" då man har flera traditioner och högtider som man delar med kristendomen.

Jag undrar nu om det finns liknande sekter inom islam som alltså är präglade av pragmatism och har en "liberal" (gillar inte ordet, men kommer inte på något bättre) inställning till andra religioner?

Jag är främst ute efter dessa inom den arabiska delen av islam, men gärna också den turkiska om det finns några (alaviter - med enkel-v - ska visst vara några?).

Notera; jag påstår inte att alla andra muslimer är extremister så jag undviker gärna en sådan PK-debatt, men om vi säger att wahabisterna är på en sida spektrat så är alawiterna på den andra sidan; undrar alltså om det finns fler som dessa?
Det är kanske lite olyckligt att blanda in sekulariseringen i debatten (kanske ordet du sökte istället för liberal?) eftersom det finns inom de flesta inriktningar inom islam. Däremot finns det ju en hel del olika inriktningar som "sticker ut". Den största är kanske Ahmadiyya som tror att grundaren Mirza Ghulam Ahmad var Messiahs.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Fler muslimska "liberala" sekter likt alawiterna?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 februari 2012, 10:21

Gen. Jack Ripper skrev:Jag är främst ute efter dessa inom den arabiska delen av islam, men gärna också den turkiska om det finns några (alaviter - med enkel-v - ska visst vara några?).

Den här sekularismen bland alawiterna är ju inte så mycket knuten till själva religionen, utan till det att alawiterna alltså utgör den folkgrupp som är förknippad med den styrande släkten Assad i Syrien och deras arabnationalistiska Bath-parti. De utgör en minoritet i en annars Sunni-muslimsk stat.

På samma sätt var Saddam Husseins Irak en sekulär stat, inte tack vare att Saddam var sunni, utan även hans Bath-parti var arabnationalistiskt och sekulärt. Jämför med att många sunnimuslimska stater är sekulära, exempelvis de forna Sovjetrepublikerna, vissa afrikanska stater, Bangladesh, Andra muslimska stater har ingen deklarerad statsreligion, likt Libanon, Nigeria, Indonesien.

Anledningen till att Sverige är sekulärt beror ju inte på Kristendomen, utan på att Kristendomen förlorade sitt politiska inflytande. På samma sätt är det alltså i många muslimska stater.

Mer läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_and_secularism

Mvh -Dan

Skriv svar