Sex i Nordiska kulter och religioner

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Yezidi
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 juni 2009, 13:30
Ort: Västernorrland

Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Yezidi » 1 juni 2009, 15:09

Har en fundering på vad sex har spelat för roll i våra regioner när det kommer till religion och kulter etc.?

Vet ju att sex använts flitigt inom bla. vissa Wicca och druid kretsar men hur är det med våra egna kulturer?

Ritualer som innefattar orgier eller dylikt torde ju ha funnits både då och nu? Läste ju lite om just satanismen och där förekommer det ju än idag att de använder sig sex som en slags "rening" som jag förstått det? eller är jag ute och cyklar?
Vad vet vi egentligen mer än det vi lärt oss själva i livet? Vet vi ens det eller är vi grundlurade?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Hexmaster » 1 juni 2009, 15:16

Vet vi särskilt mycket om vad druiderna ägnade sig åt över huvud taget?

De historiska såklart, inte dagens "rollspelare". Wicca går helt bort av samma anledning eftersom den läran grundades ca 1950.

Spontant kommer jag att tänka på en berömd hällristning som kallas "Bröllopet" eller något liknande. Men att i det sammanhanget avgöra vad som är religiös rit låter sig knappast göras.

Eller berömd passage hos Adam av Bremen när han tyvärr inte beskriver liturgin vid Uppsala tempel: "För övrigt sjunger man, som vanligt är vid dylika offerhögtider, mångfaldiga sånger, som är oanständiga och därför bäst bör förtigas."

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Engan » 2 juni 2009, 13:10

Historien om Völse i Flateyjarbok är väl ett exempel, dock nedtecknat mycket senare (1300-tal)

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av karlfredrik » 6 juli 2009, 09:41

Även gudinnan Freja anspelar på erotik i några av gudasagorna

Fiskaren
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 februari 2010, 22:54

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Fiskaren » 21 februari 2010, 21:13

Laestadianerna i Karesuando (?) hade värsta orgierna. Se Lidmans Nordkalott.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13847
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Markus Holst » 22 februari 2010, 13:03

Ibn Faldan (heter han, va?) beskriver väl rituella sexuella aktiviteter.

Användarvisningsbild
Rahja
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 juni 2009, 00:22

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Rahja » 6 mars 2010, 18:21

Har för mig, om jag inte minns helt fel, så fanns det under bronsåldern ritualer som var för fortplantning där männen skulle jaga kvinnorna för att ha sex med dom. Men minnet kan ju svika. Bronsåldern är ju inte direkt en tid som intresserat mig något nämnvärt.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Engan » 7 mars 2010, 11:53

Rahja skrev:Har för mig, om jag inte minns helt fel, så fanns det under bronsåldern ritualer som var för fortplantning där männen skulle jaga kvinnorna för att ha sex med dom. Men minnet kan ju svika. Bronsåldern är ju inte direkt en tid som intresserat mig något nämnvärt.
Det är också en tid som totalt saknar källor detaljerade nog för att kunna göra ett sådant påstående, så det du läst är troligen ren skönlitteratur.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av oilc » 3 april 2010, 10:44

Sex har förekommit som heliga handlingar, gudstjänster, inom dyrkan av fruktbarhetsgudar.

Grovt sammanfattat:

Man har firat det heliga samlaget mellan Fruktbarhetens och naturens gudinna och gud genom att en präst och prästinna haft samlag offentligt som representanter för guden och gudinnan, och därefter har även gudstjänstbesökarna haft samlag, var och en gripna av helig extas som guden och gudinnans representanter och efterföljare.

I Norden härstammar midsommarfesten från samlaget mellan Frej (midsommarstång=penis) och Freja (jorden), där ursprungligen alla dansade och hade sex. Över hela Europa och Medelhavsområdet fanns liknande ritualer med det heliga samlaget/bröllopet mellan präst/kung (=gud) och prästinna (=gudinna), vilken så småningom urartade i tempelprostitution. I Indien har man ett exempel i tantristerna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av Hexmaster » 3 april 2010, 11:43

oilc skrev:I Norden härstammar midsommarfesten från samlaget mellan Frej (midsommarstång=penis) och Freja (jorden), där ursprungligen alla dansade och hade sex.
Du har skrivit några inlägg på sistone som gjort mig misstänksam - är detta historia för dåets eller nuets skull? - men här kan jag belägga dig med ett faktiskt fel: midsommarstången har inte hedniska anor.

Jag vill syna dina källor för midsommar-orgier.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av oilc » 3 april 2010, 20:22

Hexmaster skrev:
oilc skrev:I Norden härstammar midsommarfesten från samlaget mellan Frej (midsommarstång=penis) och Freja (jorden), där ursprungligen alla dansade och hade sex.
Du har skrivit några inlägg på sistone som gjort mig misstänksam - är detta historia för dåets eller nuets skull? - men här kan jag belägga dig med ett faktiskt fel: midsommarstången har inte hedniska anor.

Jag vill syna dina källor för midsommar-orgier.
Det var tråkigt att du uppfattar mig som oseriös. Att ägna sig åt historieförfalskning verkar meningslöst på mig. Den kunskap jag har kommer från ett samlat intryck av alla de böcker jag har läst genom åren, och jag har inte suttit med ett anteckningsblock bredvid mig under min läsning för att i framtiden kunna citera mig. Jag har dock inte blivit medlem av sidan för att ägna mig åt prestige, så jag har ingen anledning att bekymra mig över om jag blir trodd eller inte. Det är inte viktigt för mig. Jag säger gärna vad jag vet, precis som jag är tacksam om någon svarar på mina frågor. Sedan får folk tro mig eller strunta i vad jag säger, precis som jag själv gör när jag får svar. Jag är inte anställd av sidan, och får heller inget i utbyte av att ägna mig åt prestigekamp. Så strunta gärna i vad jag säger om det bekymrar dig, jag tar inte illa upp alls om du tror att jag hittar på saker. Det är underbart att vara prestige-lös :D

Vad gäller själva midsommarstången som sådan så härstammar den mycket riktigt från.... Tyskland (?) har jag för mig? Den infördes i Sverige under 1800-talet, om jag inte minns fel. Midsommarhögtiden och dess syfte var dock äldre än så.
Ha det bra!

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av liljen » 4 april 2010, 16:25

oilc skrev: Vad gäller själva midsommarstången som sådan så härstammar den mycket riktigt från.... Tyskland (?) har jag för mig? Den infördes i Sverige under 1800-talet, om jag inte minns fel.
Nja, möjligen ändrade stången något utseende efter inspiration från Tyskland men stången som sådan måste vara betydligt äldre än så. Carl von Linné beskriver ju midsommar så här vid mitten av 1700-talet:

"Midsommarafton kommo vi efter 9 kvarts resa, tillbaka ifrån Läckö till Lidköping, klockan 12 om natten, då vi hela vägen sett ungdomen, i sin ålders midsommar, fägna sig av årets behageligaste tid. Majstänger voro på många ställen upprättade och beklädde med löv och blomster, omkring vilka drängar och pigor, efter sina förfäders urgamla vis, årligen dansade natten för och efter midsommardagen. Detta menlösa nöje nekades fuller dem av själesörjarna; men det hade så rotat sig från hedenhös, att det svårligen kunde tagas bort, och tjänstefolket, som nu gjorde sig ledigt, tyckte med skäl kunna påstå ett par nätters ro av sitt årliga arbete."

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Sex i Nordiska kulter och religioner

Inlägg av oilc » 4 april 2010, 17:32

liljen skrev:
oilc skrev: Vad gäller själva midsommarstången som sådan så härstammar den mycket riktigt från.... Tyskland (?) har jag för mig? Den infördes i Sverige under 1800-talet, om jag inte minns fel.
Nja, möjligen ändrade stången något utseende efter inspiration från Tyskland men stången som sådan måste vara betydligt äldre än så. Carl von Linné beskriver ju midsommar så här vid mitten av 1700-talet:

"Midsommarafton kommo vi efter 9 kvarts resa, tillbaka ifrån Läckö till Lidköping, klockan 12 om natten, då vi hela vägen sett ungdomen, i sin ålders midsommar, fägna sig av årets behageligaste tid. Majstänger voro på många ställen upprättade och beklädde med löv och blomster, omkring vilka drängar och pigor, efter sina förfäders urgamla vis, årligen dansade natten för och efter midsommardagen. Detta menlösa nöje nekades fuller dem av själesörjarna; men det hade så rotat sig från hedenhös, att det svårligen kunde tagas bort, och tjänstefolket, som nu gjorde sig ledigt, tyckte med skäl kunna påstå ett par nätters ro av sitt årliga arbete."
Det var intressant. Jag tycker mig minnas att jag har läst att den teori som anses vara den mest trovärdiga av vetenskapen är att midsommarstången infördes från Tyskland. Den ska ha funnits bekräftad i Tyskland på 1600-talet - eller var det i stället på 1600-talet den infördes från Tyskland till Sverige? Jag minns inte den saken så bra.

Själv har jag alltid tyckt att det verkar mer logiskt att midsommarstången härstammar från den förkristna Norden, eftersom dess penis-symbol passar så väl in i midsommarfestens sexualreligiösa ursprung om befruktning av jorden. Skulle vetenskapen komma fram till att midsommarstången faktiskt härstammar från Norden, skulle jag tycka att det vore logiskt och trovärdigt. Men det är såvitt jag förstår inte den hållning man har just nu.

Skriv svar