Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
cutecarebear
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 september 2009, 01:11

Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av cutecarebear » 18 september 2009, 02:02

Hej :)

Så, den här termin har jag en kurs som heter "Antropologi av Religion" och för att klara den här kursen måste jag skriva en uppsats om historien av "Odinism/Asatru". Tyvärr är det inte så lätt för mig att bara säga "Asatru betyder blah blah o de som tror på asatru tror att...blahh blah". Jag måste faktiskt skriva att den person som upptäckte Asatru såg någonting, typ en vision om någonting som gjorde han troende på Asatru. Till Exempel, kanske såg han Odin och Odin sa "Du måste tror på mig! Du måste tvinga alla andra personer att tror på mig också, annars kommer jag att döda dig : < " eller någonting som det där. Det måste finnas en religiös orsak för han att börja den religionen.

En person i min kurs ville skriva om L Ron Hubbard men hon kunde inte hitta information om varför han började "Scientology" förutom att han vill tjäna pengar, så läraren sa till henne att byte ämne!

Jag vill så jätte gärna skriva om Asatru för att jag tycker att det är intressant, men jag är orolig att jag kommer inte att hitta information om det. Jag har redan en bok som diskutera Asatru som en rasist religion i Tyskland o här i Amerika, men den säger ingenting alls om historien förutom "En kille i Australien trodde att den var en bra idé så skrev han en bok om "Asatru är bättre en Judendom" i 1930" eller någonting. Det hjälper inte mig, så klart, o jag skulle gissa att alla bra informationen finns bara i Skandinavien på svenska, norska, eller danska eller på Island :( Tyvärr kan jag inte åka dit bara för att hämta informationen... o även om jag kunde, jag tror inte att jag kunde läsa isländska ! Så, jag frågar er: Vet ni någonting om vem upptäckte Asatru i nutiden o varför?

Om ni kunde hjälpa mig, så skulle jag vara jättetacksamt!

(Jag ber om ursäkt för mitt svenska ! Jag vet att det är inte så bra, men jag hoppas att ni kunde förstå mig iaf! )

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28897
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av Hans » 18 september 2009, 10:47

Jag förstår nog inte frågan riktigt men här är i alla fall en start
http://en.wikipedia.org/wiki/Norse_paganism
Det finns några namn och några böcker nämnda som du kanske kan gå vidare med.
Även denna lite konstiga sida http://www.religioustolerance.org/asatru.htm
har i alla fall en litteraturlista.

MVH

Hans

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av Engan » 18 september 2009, 13:22

Du kan nog lika gärna byta ämne i så fall. (Konstig begränsning av ämnet, för övrigt). Modern asatro har ingen speciell enskild grundare. De många olika varianterna av [fornsed/asatro/vad man nu vill kalla det] har växt fram på alla möjliga ställen tämligen oberoende av varandra. Det är fortfarande inte (och lär troligen heller aldrig bli) en enda enhetlig religion. Det var den inte i forntiden heller, för övrigt.

cutecarebear
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 september 2009, 01:11

Re: Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av cutecarebear » 18 september 2009, 13:29

Hans- Inte jag heller, faktiskt. Det hjälper inte att jag har inte skrivit eller pratat på svenska i flera månader tror jag :)

Iaf kanske det här hjälper ni att förstå lite grann: Vi måste använda en bok som heter " Idea of the Holy" av Rudolf Otto för att skriva uppsatsen. Otto sa att alla religioner skapas för den precis samma orsaken varje gång- han som skapar religionen hade en religiös upplevelse. Hmm... "Sol-dans" till exempel var en present från gudarna till någon amerikanska indian o sedan den killen började en religiös grej därför att gudarna besökte honom osv. Jag tror att Otto hade fel (L. Ron Hubbard är en bra exempel) men, fortfarande måste vi använda boken.

Jag tror att Engan har rätt o jag måste byta ämne. Finns ingenting annat att göra :(

Tack för hjälpen, Hans o Engan! Jag kan berätta för min lärare att även flera svenskar kunde inte hjälpa mig, så det är omöjligt att göra det här (hehe, bara skojar)!

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av frejs väpnare » 18 september 2009, 14:40

Begär att få en vettig lärobok när du ändå är igång. Den du har verkar, minst sagt, korkad, i alla fall att döma av din sammanfattning.

Piankhy
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 maj 2007, 18:18
Ort: Göteborg

Re: Lite läxhjälp, tack! (asatro)

Inlägg av Piankhy » 28 november 2009, 15:47

Vilken lärare kommer på idén att använda en bok från 1917 som lärobok? Visserligen anses den ha haft stor påverkan på religionshistorien, men ändå.

Förresten vad är det för sorts kurs du går? Vilken nivå ligger den på?


Något om Rudolf Otto och hans bok:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Otto

Skriv svar