Hundskatt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Hundskatt

Inlägg av Wooster » 22 februari 2009, 21:34

Mellan 1923 och 1996 hade vi i Sverige Hundskatt som skulle betalas till kommunen och där man som skattebevis fick en liten plåtbricka som kunde sättas i halsbandet (efter ungefär samma princip som skattemärket för bilar antar jag?).

När jag var liten betalade vi hundskatt för våra fyra hundar och alla fick skattemärken, men vi satte bara på det på en av hundarnas halsband - och då mest som en kul grej. "Ryktet" sa att skatten avskaffades 1994 eftersom administrationen med skatten och det ständiga utskickadet av små plåtbrickor kostade betydligt mer än skatten drog in och sedan dess avskaffande har jag hört väldigt lite om skatten.

I mina öron låter det närmast bisarrt med en punktskatt för just hundar - men när jag googlar hittar jag väldigt lite information förutom lagtexten och att de fortfarande verkar ha hundskatt i Finland.

Men någon anledning måste ju ha funnits - någon som vet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Hundskatt

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 februari 2009, 22:09

Ett påpekande först!!!
Det var hundskatt även under 1800-talet och ett skäl var ju att man måste betala för att inneha hund. I min samling av äldre tidningar i A4-format finns det ett antal artiklar eller notiser om hundskatten. Syftet var ju samma sak som exempelvis bensin- eller tobakskatten idag.

Hundskatten togs bort 1996!!!

Nu har jag tillgång till rättsfall och sökte lite grann på "hundskatt".

Ett intressant fall togs upp av Regeringsrätten den 13 januari 1994.

RÅ 1994:12

Citerar lite grann ifrån den.
I besvär hos Kammarrätten i Göteborg yrkade Anne-Marie H. att fullmäktiges beslut skulle upphävas eftersom det stred mot allmän lag, var orättvist och fullmäktige genom beslutet hade överskridit sin befogenhet. Till stöd för sin talan anförde hon följande. I lagen (1923:116) om hundskatt var det klart utsagt att för varje hund skulle – med vissa undantag – skatt erläggas till kommunen. Man kunde inte erlägga ett belopp om 0 kr. Trots att fullmäktige fastställt hundskatten till 0 kr ålåg det hundägare att till kommunen göra anmälan om sitt innehav av hund. Kommunen var också skyldig att föra hundskatteregister och utlämna skattemärke av föreskriven beskaffenhet. Denna hantering förorsakade kostnader som drabbade andra än hundägare.
För att inte klämta in på ett förbjudet diskussionsområde så var det viss form av kritik av hundägare, jag har för mig att hundskatten var väldigt låg och under 1800-talet låg den på drygt 25 öre om jag inte minns fel.

Stefan

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 22 februari 2009, 22:13

Jag har inte hund, så jag hade ingen aning om att hundskatt i Finland fortfarande fanns. Det verkar som att kommunfullmäktige bestämmer om hundskatt ska indrivas. Så här går det till i Helsingfors (absurt :P )

http://www.hel.fi/wps/portal/Talousjasu ... /Hundskatt

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 22 februari 2009, 22:36

Wooster skrev:Mellan 1923 och 1996 hade vi i Sverige Hundskatt som skulle betalas till kommunen och där man som skattebevis fick en liten plåtbricka som kunde sättas i halsbandet (efter ungefär samma princip som skattemärket för bilar antar jag?).
En så kallad 'dog tag'. I många länder krävs licens för hundar. I syfte att kunna identifiera bortsprungna hundar och som bevis på att hunden är vaccinerad mot rabies, delas en hundbricka ut.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 22 februari 2009, 22:49

Schwemppa skrev:Jag har inte hund, så jag hade ingen aning om att hundskatt i Finland fortfarande fanns.
De flesta kommuner driver inte in någon hundskatt, dels för att det knappt lönar sig pga administrationskostnaderna, dels för att många struntade i att betala. I Helsingfors finns väl så många hundar, att det lönar sig att driva in den. Men många struntar nog i att betala där också, har jag för mig.

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 februari 2009, 22:57

Hundskatten är borttagen i Sverige, som jag skrev i det första inlägget.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 22 februari 2009, 23:36

Stefan Lundgren skrev:För att inte klämta in på ett förbjudet diskussionsområde så var det viss form av kritik av hundägare, jag har för mig att hundskatten var väldigt låg och under 1800-talet låg den på drygt 25 öre om jag inte minns fel.
25 öre verkar under (andra halvan av) 1800-talet ha motsvarat omkring 15 kr i dag, alltså en väldigt liten summa. Jag antar att skatten var väldigt låg även på 1900-talet. Vad var meningen med skatten? Var tanken att se till att folk inte hade orimligt många hundar? Eller var det för hanteringen av bortsprungna hundar?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 22 februari 2009, 23:41

a81 skrev:
Stefan Lundgren skrev:För att inte klämta in på ett förbjudet diskussionsområde så var det viss form av kritik av hundägare, jag har för mig att hundskatten var väldigt låg och under 1800-talet låg den på drygt 25 öre om jag inte minns fel.
25 öre verkar under (andra halvan av) 1800-talet ha motsvarat omkring 15 kr i dag, alltså en väldigt liten summa. Jag antar att skatten var väldigt låg även på 1900-talet. Vad var meningen med skatten? Var tanken att se till att folk inte hade orimligt många hundar?
Antagligen ville man på detta sätt komma tillrätta med problemet med lösdrivande hundar. Hundar utan skattemärke kunde fångas in och avlivas, man behövde inte bekymra sig för att djuret eventuellt var någons värdefulla egendom.

/G:son

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 februari 2009, 08:44

Hundskatten må ha tagits bort, men varje hundägare i Sverige är skyldig att märka och registrera sin hund hos Jordbruksverket, för en mindre avgift. Syftet är förstås att kunna återföra bortsprungna hundar till deras ägare, samt (minst lika viktigt) att ägaren ska kunna ställas till svars för de kostnader eller skador som hunden orsakat.

Se lag om tillsyn över hundar och katter och Förordning om tillsyn över hundar

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 23 februari 2009, 10:27

Sarvi skrev:Hundskatten må ha tagits bort, men varje hundägare i Sverige är skyldig att märka och registrera sin hund hos Jordbruksverket, för en mindre avgift. Syftet är förstås att kunna återföra bortsprungna hundar till deras ägare, samt (minst lika viktigt) att ägaren ska kunna ställas till svars för de kostnader eller skador som hunden orsakat.
Men nu sker märkningen genom tatuering i örat eller genom ett chip under nackskinnet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 februari 2009, 13:12

a81 skrev:
25 öre verkar under (andra halvan av) 1800-talet ha motsvarat omkring 15 kr i dag, alltså en väldigt liten summa. Jag antar att skatten var väldigt låg även på 1900-talet. Vad var meningen med skatten? Var tanken att se till att folk inte hade orimligt många hundar? Eller var det för hanteringen av bortsprungna hundar?
Jag tänker inleda med att skriva att jag har rättat mig själv nu, i början av 1910-talet var hundskatten i Sverige på runt 20-25 öre(Gårestad, "Industrialisering och beskattning i Sverige) och håller på att söka efter notiser om hundskatten i dagspressen under 1800-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2009, 03:38

Jag kan också meddela att det har förekommit rättsfall med att folk exempelvis hade struntat i att betala hundskatt eller någonting annat.

Stefan

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 26 februari 2009, 09:23

Som ni förstår av mitt "nick" är jag expert på ämnet. :D
Jag har för mig att hundskatten var kommunal, eller i alla fall bestämde kommunen avgiften och en del kommuner satte skatten till 0 kr.

sundevall
Ny medlem

Inlägg av sundevall » 6 augusti 2010, 12:18

Wooster skrev:Mellan 1923 och 1996 hade vi i Sverige Hundskatt som skulle betalas till kommunen och där man som skattebevis fick en liten plåtbricka som kunde sättas i halsbandet (efter ungefär samma princip som skattemärket för bilar antar jag?).

När jag var liten betalade vi hundskatt för våra fyra hundar och alla fick skattemärken, men vi satte bara på det på en av hundarnas halsband - och då mest som en kul grej. "Ryktet" sa att skatten avskaffades 1994 eftersom administrationen med skatten och det ständiga utskickadet av små plåtbrickor kostade betydligt mer än skatten drog in och sedan dess avskaffande har jag hört väldigt lite om skatten.

I mina öron låter det närmast bisarrt med en punktskatt för just hundar - men när jag googlar hittar jag väldigt lite information förutom lagtexten och att de fortfarande verkar ha hundskatt i Finland.

Men någon anledning måste ju ha funnits - någon som vet?

Av lagens förarbeten framkommer att hundskatten infördes (av riksdagen, ej kommunalt) dels för att försöka få bukt med lösdrivande hundar, dels eftersom sällskapshundar betraktades som lyxvaror.

Skriv svar