En härlig liknelse av dej att man kan likna kristendomen vid ett träd... Men man kan också likna kristendomen vid en glasdörr, med de många små rutorna på. En ruta föra Pingst, en ruta för Mormoner, en ruta för korskyrkan med mera. Just denna liknelse med denna glasdörr var det en som gav mej nu under hösten som var.kikake skrev:jag tycker om din upplevelse av dem, den är ärliga och förstående,
jehovas vittnen är som alla olika delar av kristenomen troende på anden som gud,
skillnaden är att de tror att anden endast talar till de äldsta profeterna, som får vara länken
mellan dem och gud,
i övrigt så är de som alla andra troende på jesus lära om kärlek,
jag håller med dig, som grupp av troende så är det mycket fördomar och förutfattade meningar
om dem,
personligen så har jag studerat bibeln med dem, likaså med mormoner och andra kristet troende.
och jag menar på att dessa människor gör en glad och lycklig med sitt sätt att var kärleksfulla
förstående och omtänksamma,
de är bara lurade precis som alla andra krsitna olika grupperingar,
ser man kristendomen som ett träd, där de olika grenaran är olika sätt att tro på skriften.
så ser man mormoner och jehovas vittnen vara de som ej erkänna av de andra olika sätten att
tro och sätta tilltro till skriften,
men så sätt så ser ochså jeovsa vittnen och mormoner alla andra sätt att förhålla sig till skrifter
till läran kristendomen som irrläror falska läror osv,
kristendomen som ett träd, är ett träd där alla grenar bär på fördomar och förutfattade meningar om
varandra som grenar i samma träd,
dvs grenarna pekar ut varandra som irrläror dvs som satanism, detta är den igentliga betydelsen
av irrlära falska lära,
alla olika grenar har uppkommit precis så som alla olika religioner har uppkommit,
ser man till judendomen kristendomen och islam, så pekar de ochså ut varandra som irrläror falska läror'
alltså satanism,
den judiska troende kulturen och islam som troende kultur är likadant uppbyggd som det kristna trädet.
dvs grenar som pekar ut varandra som troende på irrläror och falska läror, dvs direkt översatt som satanism,
förutom detta så säger alla tre lärorna att detta är enda vägen till gud, just min specifika gren och tro av läran
och om du ej tror som jag, så är du tillhörande satan,
dvs om ej du som läser detta är troende på den rätta grenen i den rätta läran så är du satanist,
låter detta knepigt, sant är det att detta är på detta vis,
men att du skulle vara satsnist eller ej älskad av gud, är ej sant, däremot säger logiken att allt detta om är
skrifter syner röster drömmar och goda upplevelser förljuger människan, kanske detta är satanismen,
men vi tillhör inte den, vi är en högre form, vi är liv, vi är själ,,,
vi är barn av den goda tron, förljugna möjligtvis på många olika sätt,
att uppleva dessa människor som tror på en kärleksfull gud, är ändå att uppleva storhet, några av mina absolut
bästa stunder i detta liv, har varit i upplevelsen av troende i olika delar av detta spektakel,
dessa människor är sannerligen stora, dvs kärleksfulla,
att de gör sig besväret att på sin lediga tid uppsöka dig. är en kärlekshandling, de vill få dig att uppleva den kärlek de upplever då de tror,
de är övertygade om att de måste rädda din själ, att du för evigt är i lidande annars, älska dem för denna osjälviska handling,
fördöm dem ej, ha en förtåelse för att de älskar dig,
http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA
Jehovas Vittnen
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Jehovas Vittnen
-
kultursnubbe
- Medlem
En härlig liknelse av dej att man kan likna kristendomen vid ett träd... Men man kan också likna kristendomen vid en glasdörr, med de många små rutorna på. En ruta föra Pingst, en ruta för Mormoner, en ruta för korskyrkan med mera. Just denna liknelse med denna glasdörr var det en som gav mej nu under hösten som var.Anders Nyman skrev: http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA
En bra liknelse, för råkar man man springa på en glasdörr splittras ju den i tusen fragment och bortom denna verkliga glasdörr fanns ingenting annat än luft. Dörren är att likna vid kunskapen om.....och luften bakom är tron. Därför är det väl gott att stanna och bara betrakta dörren annars finns bara fragmenten kvar.
En bra liknelse, för råkar man man springa på en glasdörr splittras ju den i tusen fragment och bortom denna verkliga glasdörr fanns ingenting annat än luft. Dörren är att likna vid kunskapen om.....och luften bakom är tron. Därför är det väl gott att stanna och bara betrakta dörren annars finns bara fragmenten kvar.[/quote]kultursnubbe skrev:En härlig liknelse av dej att man kan likna kristendomen vid ett träd... Men man kan också likna kristendomen vid en glasdörr, med de många små rutorna på. En ruta föra Pingst, en ruta för Mormoner, en ruta för korskyrkan med mera. Just denna liknelse med denna glasdörr var det en som gav mej nu under hösten som var.Anders Nyman skrev: http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA
jag håller med dig, religioner är orsaken till enorma lidanden, men jag ser ej detta som är kärleks läran i tex kristedomen som någon osanning,
man måste skilja på lögnen som är religionen, ta ut godbitarna ur religionens läror,
anpassar man detta sen till sitt tänkande så¨blir det ditt kännande, ett mera lyckligt sådant.
vad kjag menar är att man kan alldrig kränka dessa troende människor för de är kärleksfulla, men man kan utveckla sanning och medvetehet om religionernas sanna påverkan på människan,
det blir ingen vacker bild, mera som den glasruta du beskrev,
men jag skiljer på dessa gohjärtade människor och de sagor som förljuger dem,,,,
- Anders Nyman
- Medlem
jag håller med dig, religioner är orsaken till enorma lidanden, men jag ser ej detta som är kärleks läran i tex kristedomen som någon osanning,kikake skrev:En bra liknelse, för råkar man man springa på en glasdörr splittras ju den i tusen fragment och bortom denna verkliga glasdörr fanns ingenting annat än luft. Dörren är att likna vid kunskapen om.....och luften bakom är tron. Därför är det väl gott att stanna och bara betrakta dörren annars finns bara fragmenten kvar.kultursnubbe skrev:En härlig liknelse av dej att man kan likna kristendomen vid ett träd... Men man kan också likna kristendomen vid en glasdörr, med de många små rutorna på. En ruta föra Pingst, en ruta för Mormoner, en ruta för korskyrkan med mera. Just denna liknelse med denna glasdörr var det en som gav mej nu under hösten som var.Anders Nyman skrev: http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA
man måste skilja på lögnen som är religionen, ta ut godbitarna ur religionens läror,
anpassar man detta sen till sitt tänkande så¨blir det ditt kännande, ett mera lyckligt sådant.
vad kjag menar är att man kan alldrig kränka dessa troende människor för de är kärleksfulla, men man kan utveckla sanning och medvetehet om religionernas sanna påverkan på människan,
det blir ingen vacker bild, mera som den glasruta du beskrev,
men jag skiljer på dessa gohjärtade människor och de sagor som förljuger dem,,,,[/quote]
Där har du så sant, min vän. Man måste skilja på lögnen som är religion,, för det finns så många grenar med törnen på som lurar ut folk på djupt vatten.. Å, sedan när människorna är på detta djupa vatten, ja då drar de ner dem i träsket.
Bra skrivet broder Anders
...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
sant och vackert,
- Anders Nyman
- Medlem
BRODER.. Har jag blivit munk nu också, Broder Tuck tillexempell han är ju Munk.ola skrev:Bra skrivet broder Anders...
Herrens Frid vare med Dig min broderAnders Nyman skrev:BRODER.. Har jag blivit munk nu också, Broder Tuck tillexempell han är ju Munk.ola skrev:Bra skrivet broder Anders...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- Anders Nyman
- Medlem
Herrens frid och även ett gott nytt år.ola skrev:Herrens Frid vare med Dig min broderAnders Nyman skrev:BRODER.. Har jag blivit munk nu också, Broder Tuck tillexempell han är ju Munk.ola skrev:Bra skrivet broder Anders...
Jag hade ett par av dem bakom dörren i söndags. Jag höll just på med att klippa ner julgranen (jag höll den faktiskt efter tjugondag när den såg fräsch ut), så jag hoppas att mitt oförvitliga uttryck inte led av att jag hade en ganska rejäl sekatör i handen vid dörröppnandet
.
Jag meddelade i alla fall artigt och vänligt att de tyvärr slösar bort sin dyrbara tid, eftersom jag är en fullfjädrad ateist bortom all räddning (borde inte ateism kunna ses som en trosinriktning, förresten). Ett andra försök att framföra diverse broschyrer kontrade jag med att jag nog inte läser dem, men att de förstås kunde vara väldigt användbara att tända bastun med, men det skulle ju vara synd eftersom de kanske fann bättre användning på nästa ställe.
Resten av diskussionen gick ut på när "de" hade varit i våra trakter senast (bor ganska ute på landsbygden). Sedan önskade jag dem lycka till på den väg de valt, och de traskade över till grannen.
Han har den intressanta vanan att inte betala sina räkningar, och är ansatt av utmätningsmän tid som annan, så han öppnade naturligtvis inte
. Sedan traskade de vidare mot okända öden.
Killen som förde talan hade humor, så mötet var egentligen en uppfriskande erfarenhet. Jag har förresten funnit det där att tala om hur mycket bättre använd tid går till spillo med att tala med mig också fungerar bra på telefonförsäljare...
Jag meddelade i alla fall artigt och vänligt att de tyvärr slösar bort sin dyrbara tid, eftersom jag är en fullfjädrad ateist bortom all räddning (borde inte ateism kunna ses som en trosinriktning, förresten). Ett andra försök att framföra diverse broschyrer kontrade jag med att jag nog inte läser dem, men att de förstås kunde vara väldigt användbara att tända bastun med, men det skulle ju vara synd eftersom de kanske fann bättre användning på nästa ställe.
Resten av diskussionen gick ut på när "de" hade varit i våra trakter senast (bor ganska ute på landsbygden). Sedan önskade jag dem lycka till på den väg de valt, och de traskade över till grannen.
Han har den intressanta vanan att inte betala sina räkningar, och är ansatt av utmätningsmän tid som annan, så han öppnade naturligtvis inte
Killen som förde talan hade humor, så mötet var egentligen en uppfriskande erfarenhet. Jag har förresten funnit det där att tala om hur mycket bättre använd tid går till spillo med att tala med mig också fungerar bra på telefonförsäljare...
- Anders Nyman
- Medlem
I mitt område där jag bor,, så har det brukat gå två kvinnor från Jehovas Vittnena.. Men nu har jag inte sett dem på länge,, de kanske har blivit bortskrämda av någon, jag vet inte. 
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Hade ett par som ringde på för några veckor sedan. Jag sa att de inte hade något att hämta, då jag är ateist, men tog emot ett blad från dem för att vara artig. Det jag läst om avhoppade Vittnen är att många tyckt dörrknackandet var en jobbig bit, men en som de hade kravet på sig att utföra.
- Anders Nyman
- Medlem
Läste om dessa Jehovas Vittnen på någon tidning här på nätet att på något ställe här i sverige, så har JV förföljt några som hoppat av från JV.. 
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Praxis är väl annars att någon som hoppat av blir utfryst och ignorerad av familj, släkt och vänner. Tydligen sker detta när någon tagit aktivt avstånd från JV, men om man i stället slutat gå på mötena och är inaktiv, ickepraktiserande, så kan man klara sig från sanktionerna.Anders Nyman skrev:Läste om dessa Jehovas Vittnen på någon tidning här på nätet att på något ställe här i sverige, så har JV förföljt några som hoppat av från JV..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Fick precis följande email från min syster. Agnes är hennes 7-åriga dotter, som är född i USA och därmed tvåspråkig:

Det ringde just på dörren.
Jag och Agnes gick och öppnade.
Utanför stod två män som bara ville ge oss en inbjudan. (Jehovas förstås...)
Agnes tog emot lappen, tittade på den och sa: "What the hell is this?"
Undrar om de kommer tillbaka igen......?