Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 23 augusti 2008, 12:17

Var ner i Falu Gruva i förra veckan,, å när man köpte Entrebiljett till Gruvan så fick man en Kopia av Poletter som gjordes som betalning vid Faluns butiker på 1700-talet. Å, det var ju Poletter som Gruvarbetarna kunnde använda som betalning... Okej att det inte är något originalmynt, men änndock en trevlig liten sak till min myntsamling.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 31 augusti 2008, 09:42

Finns under den ryska numismastiken några vackra mynt som kallas för Ryska Droppar,, har hittat en notis hos Myntkabinettet om dessa droppar. www.myntkabinettet.se/notiser/ryskadroppar.htm :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 september 2008, 11:26

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 september 2008, 17:16

Var in på en stor Loppis i Falun idag på Eftermiddagen, å fann 4 Stycken ovikta 10 Kronors sedlar från 1968 i nummerföljd.. Han som sålde dem skulle bara ha 40 kronor för dem så då kunnde jag som samlare inte låta bli dem. För annars så är ju Katalog värdet på årgång 1968, 20 kronor styck, å är de också i Nummerföljd så brukar de vara lite dyrare också.. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 15 september 2008, 20:15

Ikväll är det Myntmöte i våran Myntklubb och jag är inte där SUCK SUCK.. För jag har gärna varit dit ikväll, för Mynthandlaren Hamrin från Stockholm är på Myntklubben nu i kväll.. Men förhoppningsvis så blir det flera gånger jag kommer att vara med på ett föredrag av honom.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 september 2008, 10:14

Fann en intressant länk igår på Linköpings Bibliotek som handlar om mynt.. 8-)
www.linkoping.se/bibliotek/forskaravd/mynt.htm

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 oktober 2008, 19:27

Fann en länk hos myntkabinettet som handlar om Försvunna valutor. www.myntkabinettet.se/pengarnu.htm :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 3 november 2008, 18:47

Det har förr i tiden funnits Myntverk i Kengis i Norrland och vid Huså å Semlan, de två sist nämnda har jag för mej att de låg i Jämtland, att de låg Norröver det vet jag, men vad jag är nyfiken på är om det finns någon som vet något om dessa tre forna Myntverk och om det finns någon literatur att läsa om dem. :wink:

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 november 2008, 13:33

Det finns lite fakta om myntorterna på denna hemsida.
http://www.swedishcoins.net/myntfakta/index.asp#top

Jag förmodar att alla tre är gruvorter som tillverkade plåtmynt i koppar på den tiden då man exporterades dessa. Min personliga uppfattning är att detta inte är mynt, utan råvaruexport med kvalitetsmärkning.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 november 2008, 17:52

pandersson2 skrev:Det finns lite fakta om myntorterna på denna hemsida.
http://www.swedishcoins.net/myntfakta/index.asp#top

Jag förmodar att alla tre är gruvorter som tillverkade plåtmynt i koppar på den tiden då man exporterades dessa. Min personliga uppfattning är att detta inte är mynt, utan råvaruexport med kvalitetsmärkning.
Jag fann lite Fakta på Nätet igår kväll om Huså myntort, för i Archie Tonkins Myntböcker så finns några myntorter omnämnda som funnits här i Sverige igenom århundradena. Men det jag fann om just Huså, ligger inte så långt från Åreskutan, men i det jag fann så stog då det inget om att det gjorts några mynt där,, bara att det funnits en hel del kopparfyndigheter där oppe, å den malm som de fick fram fraktades till ett ställe som hette just Huså för förädling.. Tja inte vet jag vad Archie tänker på när han har Huså med som en Myntort, inte vet jag om en del av kopparämnena kanske fraktades vidare till något annat myntverk på annan ort? :oops:

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 november 2008, 19:09

1748 skall Huså myntat plåtmynt.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 november 2008, 19:24

pandersson2 skrev:1748 skall Huså myntat plåtmynt.
Detta med att Huså slog mynt, det kan vara som med Myntverket som låg i Hedemora att det slogs mynt bara under kort tid.. För Gustav Wasa drog igång ett myntverk i Hedemora i början av sin Regeringstid, men det myntverket var inte i drift så värst länge. För när jag tänker efter så har jag för mej sett en bild för inte så länge på ett plåtmynt som är gjort i Huså.. :wink:

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 5 november 2008, 09:31

Enligt Den svenska mynthistorien: Frihetstiden och den gustavianska perioden 1719-1818 (Stockholm 2007) slogs kopparplåtar i Huså (Gustafsbergs kopparverk och Carlbergs kopparverk) mellan 1748 och 1753. Här finns ganska mycket information om denna myntort.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 november 2008, 22:45

Hur förvarar man gamla mynt på bäst sätt? Jag samlar inte aktivt, men har på olika sätt fått en del mynt. Bland annat har jag fått ett antal mynt i ett slags myntalbum. Är det ett bra förvaringssätt? De mynten måste ha suttit där i cirka 40 år och verkar inte ha tagit skada av det. Däremot har jag ett mynt (av silver?) från 1930-talet, som sitter i en liten platsficka (från 1990-talet) och tyvärr har fått en grön ring (oxid?) runt ytterkanten.

Finns det några andra tips på förvaring?

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 14 november 2008, 23:30

Om mynten förvaras i plastfickor bör man försäkra sig om att plasten inte innehåller mjukgörare. Den gröna "geggan" på silvermynt beror just på mjukgörarare i plasten. Denna går att få bort genom att försiktigt tvätta mynten med kemiskt ren bensin och sedan skölja dem i destillerat vatten. (Men man bör vara försiktig med att rengöra mynt. Vädligt många mynt har förlorat i värde genom alltför hård rengöring.) Själv förvarar jag mynten i plastramar som sedan går att sätta in i album. På så sätt skyddas mynten, samtidigt som de enkelt går att ta ur ramen för fotografering etc. Ett billigare alternativ är att använda pappramar som nitas ihop. Nackdelen är att man måste ta bort nitarna den gång man vill ta ut myntet ur ramen.

Skriv svar