Gandhi och rasismen
Gandhi och rasismen
Moandas Ghandi ska enligt en dokumentär jag sett ha uttryckt sig rasistiskt flera gånger under sin tid i Sydafrika, i flera indiskägda tidningar som han skrev i under daglig basis, ska han ha uttryckt t.ex "indierna är inte som negrerna" och uppmanat indierna i sydafrika att "köra över kaffrerna". Skulle vara intressant att hitta källorna till det här, och läsa vad han verkligen skrev.
Jag såg nyligen ett tv-program om detta, och vill minnas att det finns dokumenterat i Gandhis pamfletter, som han gav ut under sin tid i Sydafrika. Han jobbade alltså mot apartheid, men oklart är, om han ville ha majoritetsstyre, eller bara förbättra indiernas situation.
Jag tror, att man i programmet berättade vissa besvärande detaljer om Gandhis privatliv också, men jag kommer inte ihåg detaljerna, eller hur det var verifierat, så jag nämner inte mer om det.
Jag tror, att man i programmet berättade vissa besvärande detaljer om Gandhis privatliv också, men jag kommer inte ihåg detaljerna, eller hur det var verifierat, så jag nämner inte mer om det.
Tyvärr är underhållningen inte sällan på bekostnad av trovärdigheten. Att säga "Bullshit!" varannan minut är liksom inte ett hållbart argument. Kvalitén varierar väldigt mycket, från utmärkta avslöjanden av faktiskt dravel till ren politik.G:son skrev:Det är ju ett underhållnigsprogram, men ofta ganska roligt och avslöjande.
Om Gandhi (stavning) fått något genuint rasistiskt publicerat så måtte det väl gå att få se det.
Jo, det var därför jag inte skrev om hans sexuella preferenser, det fanns inte kött på benen, vad jag kommer ihåg. Men Gandhis pamfletter med rasistiska kommentarer om "kaffirerna" kommer jag ihåg, och något stycke visades nog i programmet.Hexmaster skrev: Tyvärr är underhållningen inte sällan på bekostnad av trovärdigheten. Att säga "Bullshit!" varannan minut är liksom inte ett hållbart argument. Kvalitén varierar väldigt mycket, från utmärkta avslöjanden av faktiskt dravel till ren politik.
Om Gandhi (stavning) fått något genuint rasistiskt publicerat så måtte det väl gå att få se det.
Saxat från wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Ga ... troversiesSome of Gandhi's early South African writings are controversial. As reproduced in "The Collected Works of Mahatma Gandhi," (Vol. 8, p.120), Gandhi wrote in the "Indian Opinion" in 1908 of his time in a South African prison: "Many of the native prisoners are only one degree removed from the animal and often created rows and fought among themselves." Also as reproduced in "The Collected Works of Mahatma Gandhi," (Vol. 2, p.74), Gandhi gave a speech on September 26, 1896 in which he refered to the "raw kaffir, whose occupation is hunting and whose sole ambition is to collect a certain number of cattle to buy a wife with, and then pass his life in indolence and nakedness". The term "Kaffir" is considered a derogatory term today (it is worth noting, however, that during Gandhi's time, the term "Kaffir" had a different connotation than its present-day usage). Remarks such as these led some South Africans to accuse Gandhi of racism.[53][54]
Jag har själv aldrig läst så mycket om Gandhi, men måste påpeka att situationen i Sydafrika är inte så enkel. Asiaterna i Sydafrika behandlades alltid bättre än svarta och många svarta såg indierna som kollabratörer till det vita makthavarna. Detta har dock ändrats mycket under 1900 talet, men man kan väl tänka sig att Gandhi influerades av misstron mot asiaterna (indierna och muslimerna).
Jag har hört utsagorna om Gandhis sexuella vilda levene och hans stora promiskuitet på ett radioprogram på P1 (tror det var "människor och tro" eller något sånt) samt läst om det på kultursidan i Sydsvenskan. Kan dock inte referera till mycket själv. Men det borde finnas mycket kött på benen, i bra, faktagranskade biografier t.ex.
Man får komma ihåg att Gandhi för många är en helig ko som inte bör röras. Så ser jag iaf tolkningarna som presenteras som förklaring för de rasistiska kommentarerna på Wikipedia är ett försök till att "botgöra hans ungdomssynder". Jag tycker att ju mer man snokar i hela affären kommer det mycket tama ursäkter (t.ex att Gandhi skulle ha ångrat dessa citat senare i livet, vilket det inte finns bevis för)
Finns ännu fler citat i samma anda:
Länk till Bullshit-programmet:
http://video.google.com/videoplay?docid ... than+thou
Man får komma ihåg att Gandhi för många är en helig ko som inte bör röras. Så ser jag iaf tolkningarna som presenteras som förklaring för de rasistiska kommentarerna på Wikipedia är ett försök till att "botgöra hans ungdomssynder". Jag tycker att ju mer man snokar i hela affären kommer det mycket tama ursäkter (t.ex att Gandhi skulle ha ångrat dessa citat senare i livet, vilket det inte finns bevis för)
Finns ännu fler citat i samma anda:
Moandas Gandhi i tidningen Indian Opinion, September 4, 1904 skrev:,
"Under my suggestion, the Town Council (of Johannesburg) must withdraw the Kaffirs from the Location. About this mixing of the Kaffirs with the Indians I must confess I feel most strongly. It think it is very unfair to the Indian population, and it is an undue tax on even the proverbial patience of my countrymen."
Vore kul om man kunde läsa hans tidningartiklarna som det gäller i ren ociterad form. Även bilden av Gandhi bör nyanseras.Moandas Gandhi i tidningen Indian Opinion Mars 18, 1905 skrev: Clause 200 makes provision for registration of persons belonging to uncivilized races, resident and employed within the Borough. One can understand the necessity of registration of Kaffirs who will not work, but why should registration be required for indentured Indians
Länk till Bullshit-programmet:
http://video.google.com/videoplay?docid ... than+thou
Jag är nu inte så där våldsamt påläst om Gandhi, men jag antar, att hans intresse riktades just mot Indien och indierna, och i synnerhet hinduerna. Sydafrika engagerade honom inte i sig, han jobbade där som anställd hos en indisk advokatbyrå, som hade intressen i Sydafrika.
Gandhi hade ju själv studerat juridik i England, och han irriterade sig säkert på, att hans eget folk behandlades bättre i "moderlandet", än i kolonierna. Sydafrika var ju ingen självständig stat vid den här tiden, utan en del av det Brittiska Imperiet. Naturligtvis jobbade han inte heller mot apartheid, som jag felaktigt skrev tidigare, apartheid infördes ju först 1948, och Gandhi vistades där vid sekelskiftet.
Men visst har han skrivit och sagt en massa kontroversiella saker, något helgon var han inte. Själv tycker jag, att citaten tyder mera på hinduisk nationalism, än på egentlig rasism.
Gandhi hade ju själv studerat juridik i England, och han irriterade sig säkert på, att hans eget folk behandlades bättre i "moderlandet", än i kolonierna. Sydafrika var ju ingen självständig stat vid den här tiden, utan en del av det Brittiska Imperiet. Naturligtvis jobbade han inte heller mot apartheid, som jag felaktigt skrev tidigare, apartheid infördes ju först 1948, och Gandhi vistades där vid sekelskiftet.
Men visst har han skrivit och sagt en massa kontroversiella saker, något helgon var han inte. Själv tycker jag, att citaten tyder mera på hinduisk nationalism, än på egentlig rasism.
G:son skrev: Gandhi hade ju själv studerat juridik i England, och han irriterade sig säkert på, att hans eget folk behandlades bättre i "moderlandet", än i kolonierna. Sydafrika var ju ingen självständig stat vid den här tiden, utan en del av det Brittiska Imperiet. Naturligtvis jobbade han inte heller mot apartheid, som jag felaktigt skrev tidigare, apartheid infördes ju först 1948, och Gandhi vistades där vid sekelskiftet.
Apartheid infördes de jure 1948, men de facto fanns det redan innan National Party tog makten. Kommer ihåg att Ghandhi blev utkastad från ett tog i Natal Provincen eftersom han satt i första klass (som var reserverad för vita).
Ghandi satte sig inte i första klass, men han vägrade att lämna över sin plats till en vit man, för att stå på golvet.Marco skrev: Apartheid infördes de jure 1948, men de facto fanns det redan innan National Party tog makten. Kommer ihåg att Ghandhi blev utkastad från ett tog i Natal Provincen eftersom han satt i första klass (som var reserverad för vita).
Systemet som fanns för apartheid var britternas gamla pass-regler som reglerade för svarta att röra sig från svarta "stam"-områden, till vita och "färgade" områden. Utan signerat pass fick man inte röra sig från ett distrikt till de andra. Det fanns även regler som förbjöd svarta att vara ute efter mörkrets inbrott i Kap Kolonins större städer (regeln gällde inte färgade). Även särskild beskattning och ras-registrering utövades. Man införde även speciell segregering på arbetsplatsen. Detta blandat med en ras-diskriminering som samhället genomsyrades av.
Dessa ras-regler började i huvudsak i Natal och Kapkolonin, men började även bli tilämpade i Oranje och Transvaal efter boernas och britternas fredsfördrag.
Det här samhället var dock mer fritt jämfört med det efter 1948, då svarta och vita i det här samhället fick gifta sig, svarta hade större rätt att röra sig mer, hade rätt att bedriva företagsverksamhet överallt där de hade rätt att röra sig, och det fanns "blandade" stadsdelar i nästan alla större sydafrikanska städer (t.ex Sophiatown i Johannesburg), stadsdelar som ofta jämnades med marken av apartheidregimen,
Indisk nationalism var självklart en hans motivator, men jag ser en viss arrogans i hans alla citat som visar att han inte bara vill att indierna ska buntas ihop med den svarte-mannen för att detta skulle missgynna dem i ett rasistisk system, utan att han föraktar denne som en degenerad vilde. "Uncivilized races" kan bara betyda en sak. En negativ tolkning man har skäl för här är att Gandhi önskade att gå emot ras-segregation men bara i de fallen där Indier missgynnades och att han i princip inte hade något emot ras-segregation emot de svarta.G:son skrev:Men visst har han skrivit och sagt en massa kontroversiella saker, något helgon var han inte. Själv tycker jag, att citaten tyder mera på hinduisk nationalism, än på egentlig rasism.
Läser man om hans arbete i Sydafrika är det alltid någon kommentator som påpekar att han stred emot ras-segregation, också på de svartas sida:
men läser man om hans konkreta arbete finns inget som tyder på att han skulle göra detta för de svarta. Snarare är hans arbete och protester helt och hållet inriktat på indiernas ställning, och emot diskriminering och beskattning av indier.http://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid skrev:Blacks were not allowed onto streets of towns in the Cape Colony and Natal after dark and they had to carry a pass at all times. Gandhi, a young lawyer at the time, cut his political teeth organising non-violent protests against these measures.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gandhi%27s ... uth_Africa
Jag tror att det inte är förrän senare då Gandhimyten skrevs som han blev "alla vita kolonialisters fiende", då man antog helt grundlöst att han stridde för de svarta. Även om han tog del av precis samma diskriminering, finns det inget som pekar på att det var fallet att han var medborgarrättskämpe för de svarta, snarare tvärtom.
Nu är inte det här som hans åsikter i Indian Opinion enbart pekar på, utan även ett rasistiskt förakt för svarta människor, och t.o.m krav på åtgärder som kan leda till försämrade vilkor för dessa som grupp. Dessutom har Gandhi inte sällan poträtterats som den svarte mannen i Sydafrikas försvarare, vilket är helt fel.Curtis skrev:Man bör också ha i åtanke att Ghandi i slutändan är en man och att en man ska ta på sig alla orättvisor i världen är troligtvis något som bryter ner en själv i slutändan. Tror nog han valde sin kamp och indier var säkerligen det som låg honom närmast då han själv var indier.
Man kan tycka att Gandhi gjorde mycket bra grejer i hans frigörelse av Indien, men det här är ingen anledning att släta.över hans rasism i Sydafrika. Inte ens med någon ursäkt som "det där var ungdomssynder", för det stämmer inte.
För några år sen var det tal om att sätta upp en Gandhi-staty/monument i Johannesburg, men det här skedde aldrig, mest på grund av att historiskt inlästa sydafrikaner kände till Gandhis rasism.
Det finns statyer och monument över Gandhi runt om i Sydafrika. Det i Johannesburg avtäcktes 2003.
http://www.southafrica.info/ess_info/sa ... statue.htm
Sen huruvida Gandhi var rasist eller inte vet jag inte. Men utifrån de citat som kommit fram i den här tråden så tycker jag nog det blir en rätt svag bevisning för ett sådant påstående.
Gandhi kom till Sydafrika som en ung man från den indiska överklassen med brittisk utbildning, att han med den bakgrunden inte förstod sig på och såg ned på exempelvis förhärdade straffångar och "ociviliserade" grupper är ju tråkigt men inte ovanligt med den tidens synsätt. Jag tycker dock inte man kan hitta något stöd för att han skulle tyckt afrikaner var rasmässigt lägre stående än inder eller vita.
Det är väl fullt möjligt att hade Gandhi suttit fängslad i något av de värsta europeiska eller indiska fängelserna i början av 1900-talet så kanske han även då beskrivit de råaste internerna i dessa fängelser som nästintill djur.
Att Gandhi så gott som uteslutande stred för indernas rättigheter i Sydafrika behöver inte ses som något bevis för att han ansåg att behandligen av den svarta befolkningen var riktig. Gandhi var ju indier och upplevde själv diskrimineringen så det var väl helt naturligt att kämpa för sin och sina likars rättigheter. Gandhi var ju också under hela sin livstid en pragmatiker och insåg säkert att enda chansen att nå framgång för den indiska saken var att undvika att den blev knuten till en kamp för allmän jämställdhet i Sydafrika. Genom få det till att bli bara en fråga om rättigheter för den välanpassade och befolkningsmässigt relativt lilla indiska gruppen så kunde man lättare nå sina mål. Men det innebar ju inte att Gandhi nödvändigtvis ansåg att de svarta inte förtjänade samma rättigheter, kanske ansåg han att det inte var möjligt att vinna en sådan strid eller så tyckte han att den kampen skulle föras bäst av svarta ledare eller så vara han bara ointresserad av en fråga som inte berörde honom personligen. Att han skulle vara rasist för att han bara kämpade för en grupps rätt är en mycket tveksam slutsats.
Men som sagt kanske var Gandhi rasist under tiden i Sydafrika, och kanske även under resten av sitt liv, jag vet inte något om det. Tycker dock att det krävs betydligt handfastare bevis än de luddiga och tvetydiga citat som setts i den här tråden för att man ska kunna hävda något sådant.
http://www.southafrica.info/ess_info/sa ... statue.htm
Sen huruvida Gandhi var rasist eller inte vet jag inte. Men utifrån de citat som kommit fram i den här tråden så tycker jag nog det blir en rätt svag bevisning för ett sådant påstående.
Gandhi kom till Sydafrika som en ung man från den indiska överklassen med brittisk utbildning, att han med den bakgrunden inte förstod sig på och såg ned på exempelvis förhärdade straffångar och "ociviliserade" grupper är ju tråkigt men inte ovanligt med den tidens synsätt. Jag tycker dock inte man kan hitta något stöd för att han skulle tyckt afrikaner var rasmässigt lägre stående än inder eller vita.
Det är väl fullt möjligt att hade Gandhi suttit fängslad i något av de värsta europeiska eller indiska fängelserna i början av 1900-talet så kanske han även då beskrivit de råaste internerna i dessa fängelser som nästintill djur.
Att Gandhi så gott som uteslutande stred för indernas rättigheter i Sydafrika behöver inte ses som något bevis för att han ansåg att behandligen av den svarta befolkningen var riktig. Gandhi var ju indier och upplevde själv diskrimineringen så det var väl helt naturligt att kämpa för sin och sina likars rättigheter. Gandhi var ju också under hela sin livstid en pragmatiker och insåg säkert att enda chansen att nå framgång för den indiska saken var att undvika att den blev knuten till en kamp för allmän jämställdhet i Sydafrika. Genom få det till att bli bara en fråga om rättigheter för den välanpassade och befolkningsmässigt relativt lilla indiska gruppen så kunde man lättare nå sina mål. Men det innebar ju inte att Gandhi nödvändigtvis ansåg att de svarta inte förtjänade samma rättigheter, kanske ansåg han att det inte var möjligt att vinna en sådan strid eller så tyckte han att den kampen skulle föras bäst av svarta ledare eller så vara han bara ointresserad av en fråga som inte berörde honom personligen. Att han skulle vara rasist för att han bara kämpade för en grupps rätt är en mycket tveksam slutsats.
Men som sagt kanske var Gandhi rasist under tiden i Sydafrika, och kanske även under resten av sitt liv, jag vet inte något om det. Tycker dock att det krävs betydligt handfastare bevis än de luddiga och tvetydiga citat som setts i den här tråden för att man ska kunna hävda något sådant.