Litteraturtips om kristendomens historia?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Litteraturtips om kristendomens historia?

Inlägg av Marcus » 14 april 2007, 18:30

Kan någon rekommendera några bra titlar som tar upp de olika läror, grupper (eller vad man nu ska kalla dem) som funnits inom kristendomen från de första kristna samfunden fram tills idag? Jag tänker inte främst på de stora som klarat sig fram till i våra dagar utan snarare främst de mindre grupper som haft andra uppfattningar i centrala frågor jämfört med den segrande delen av kyrkan och som "försvunnit" ur historien.

/Marcus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 16 april 2007, 08:20

En författare som gett mig många ahaupplevelser om den tidiga kristendomen är Bart D. Erhman. Han är främst en textkritiskforskare, men har en bred kunskap om den tidiga kristendomen.

Här finns ett urval av hans böcker:http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/ ... &x=67&y=11

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 17 april 2007, 19:12

Tack för det tipset, "Lost Christianities: The Battles for Scripture and the Faiths We Never Knew" låter intressant.

/Marcus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 april 2007, 12:25

Marcus Wendel skrev:Tack för det tipset, "Lost Christianities: The Battles for Scripture and the Faiths We Never Knew" låter intressant.

/Marcus
Bra val! Lost Christianities var faktiskt den första bok jag läste av Ehrman. Den går igenom en del texter som inte kom in i NT och varför. Han tar även upp olika riktningar under den tidiga kristendomen. En sak som jag inte nämnde var att Ehrman är en mkt bra författare. Trots sin akademiska bakgrund så skriver han lättförståeligt, utan att förlora sin vetenskapliga stringens.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Litteraturtips om kristendomens historia?

Inlägg av Lindir » 23 april 2007, 00:52

Marcus Wendel skrev:Jag tänker inte främst på de stora som klarat sig fram till i våra dagar utan snarare främst de mindre grupper som haft andra uppfattningar i centrala frågor jämfört med den segrande delen av kyrkan och som "försvunnit" ur historien.
En bra standardbok om den tidiga kyrkans historia är Henry Chadwicks bok med det passande namnet Den tidiga kyrkans historia. Visserligen handlar den som namnet antyder om kyrkans huvudutveckling och inte specifikt om bortglömda teologiska minoriteter, men med tanke på att de första århundradenas kyrkohistoria mer än något annat handlar om positionerande gentemot mot diverse avvikande uppfattningar, tar den upp en hel del av de avvikande strömningarna. Som bakgrundsöversikt är den ansedd som en tillförlitlig klassiker (författaren var för övrigt professor i både Oxford och Cambridge).

En riktigt intressant bok för den som vill ha fler perspektiv på de första århundradena efter K är annars Christianity and Rabbinic Judaism - a Parallel History of Their Origins and Early Development (ed Hershel Shanks), som, som titeln antyder, tar upp kristendomens framväxt parallellt med judendomens förvandling/standardisering efter Andra Templets förstörelse år 70. Med hjälp av både kristna och judiska (fyra av varje) ledande auktoriteter på området ger den en betydligt mer mångskiftande överblick över hur alla olika trådar vävdes ihop till det som så småningom blev tydliga och bestående religiösa rörelser än vad man vanligtvis stöter på.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 25 april 2007, 19:13

Tack för tipset, jag ska lägga till Chadwicks bok på listan också.

/Marcus

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 27 april 2007, 16:31

Missa inte den helige Waldo's lärjungar, beskrivna av Giorgio Tourn i The Waldensians: The First 800 Years, eller medeltidens andra stora kättarrörelse, katharerna, i Malcolm Lambert's The Cathars.

Ett bra verk som sysselsätter sig med den tidiga perioden är Gerd Lüdemann's Heretics: The Other Side of Early Christianity. För att skaffa sig ett större perspektiv förordas Martin A Larson's The Story of Christian Origins.

Skriv svar