Varför blandar vissa muslimska länder politik med religion?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Varför blandar vissa muslimska länder politik med religion?

Inlägg av Gröfaz » 14 april 2007, 18:19

Jag ska gå rakt på sak och säga att detta gäller en religonsuppsats på gymnasienivå för min del. Jag ska skriva en uppsats om följande:

" I väst har samhället ofta en sekulariserad syn på religionen och är inte så pigga på att blanda ihop politik med religion. Inom Islam finns det däremot en starkare koppling mellan religionen och politiken. Varför finns denna skillnad och vilka möjligheter samt problem kan uppstå om man använder sig av en religion för att utforma ett samhälles politik?"

Jag är en trogen skalmanmedlem och har använt sök funktionen här på forumet och funnit en del intressanta fakta som att en koppling kan vara att den del muslimska länder grundar sina konstitutioner på religionen, vilket dock även förekommer i en del kristna länder skall tilläggas.
Den grundläggande frågan bör vara: Varför utformar vissa muslimska länder sin politik på tex. Sharia lagarrna samtidigt som kristna länder inte gör det?
Kan det bero på att västerländerna har blivit sekulariserade och låter kyrkan stå utanför statens angelägenheter?
Jag är som ni kanske förstår inte särskilt påläst när det gäller detta ämne, så det skulle vara till stor hjälp ifall ni kunde komma med synpunkter och eventuellt källor jag skulle kunna använda mig av.

Tack på förhand, Erik :) .

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 april 2007, 19:46

Att skilja på politik och religion är något ganska ovanligt i historien, och har väl egentligen bara förekommit i Västvärlden sedan upplysningstiden. I stora delar av av världen är det dock en självklarhet att religion är politik och vice versa. Sekulariserade stater är undantagen, styre på religiösa grunder och med religiös legitimitet har varit och är i viss utsträckning fortfarande normen.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 15 april 2007, 03:38

Kristendomen har egentligen INGA riktiga självklara lagar. En så svårtolkad, godtycklig och motsägelsefull lagbok som bibeln (om man dessutom åtsidosätter mycket från de judiska lagarna) utgör ett dåligt underlag till lagar. Vem som helst kan i princip tolka ur vadsomhelst ur jesus lära. Så några riktiga "kristna lagar" har egentligen bara uppstått ur praktik eller rent godtycklighet hos de kristna som stiftar dom. Man kan ALLTID hitta ett bibelcitat som stödjer något. T.ex så kan man använda citatet: " "Där är varken jude eller grek, där är varken slav eller fri, där är varken man eller kvinna; för ni är alla en enda person i gemenskap med Kristus Jesus." (Galaterna 3:28)
för att argumentera emot rasfördomar och slaveri, medans Apartheid-regimen i Sydafrika använde strofen i GT om Noas fördömning av Ham och hans avkomma som bevis för att de svarta skulle vara en underlägsnare ras (Ham anses vara afrikanernas, hamiternas anfader). På så sätt kan man välja och vraka i bibeln. Det finns INGEN klar lag förutom den judiska lagen, och den behöver inte kristna följa (om man tolkar det så).

Medan inom islam anses det att Muhammed själv var en lagskiftade som "kanaliserade" gudgivna heliga lagar (sharia) som ligger till grunden för "det perfekta samhället" och "det perfekta livet". De lagar som Muhammed skapar är väldigt klara på väldigt mycket. Hans lagar behövdes t.o.m i det halvanarkistiska ökensamhället som fanns i hans dagar i Mecka och Yahtrib (Medina), där inga riktiga lagar existerade utan främst rivaliserande
klaner som stod för "skippandet av rättväsendet". Alla ämnen som inte Mohammed skapade lagar om brukar man i traditionell islamisk rätt utgå ifrån "Hadith" dvs de traditionella berättelserna om Muhammeds liv. Och därifrån skapar man lagar utifrån hans levnadssätt (rätt godtyckligt), vilket man anser vara perfekt. Men koranen har redan där skapat ett intrång i de världsliga lagarnas värld, vilket gör att man kan skapa Hadith-lagar mycket lättare.

Största skillnaden är väl att Islam är i princip grundat på en "helig lagbok" med "gudgivna regler". Medans kristendomen innehåller ett mer allmängiltigt "budskap" (som kan betyda väldigt olika saker, och väldigt mycket).

Sen att tillägga är det MÅNGA muslimska länder som har sekulära regeringar och lagsystem. Många är grundade på deras gamla kolonialmakters gamla rättsystem. T.ex Syrien, Libanon, Algeriet, Egypten, Irak, Tunisien, Marocko, praktexemplet Turkiet etcetra.
Vissa av dessa har Islam inskrivet i grundlagen (t.ex Egypten) men det behöver inte betyda något praktiskt.

Att se dessa fundamentala teologiska skillnader är bara att lukta på frågeställningen, för sanningen är att Luther lyckades individualisera religionen rätt mycket, och gjorde den skild från furstens sfär. Men det skulle aldrig varit möjligt om inte den katolska kyrkan grundat tre miljoner lagar och regler på enbart "ohelig och godtycklig tradition", ENLIGT lutheranerna alltså.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 15 april 2007, 13:01

Giancarlo skrev: för sanningen är att Luther lyckades individualisera religionen rätt mycket, och gjorde den skild från furstens sfär. Men det skulle aldrig varit möjligt om inte den katolska kyrkan grundat tre miljoner lagar och regler på enbart "ohelig" och godtycklig tradition.

Ja lika bra att slänga in lite antikatolicism; det är väl bland de få "anti" som är PK. :roll: Förutsättningen för att Luthers lära öht skulle få fotfäste var ju att han fick starkt stöd från "fursten". Det är ju framför allt detta som skiljer honom från tidigare förändringsförsök inom den katolska kyrkan.

Annars är det bara att instämma med Djinghis Khan.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 15 april 2007, 15:47

sabo skrev: Ja lika bra att slänga in lite antikatolicism; det är väl bland de få "anti" som är PK. :roll: Förutsättningen för att Luthers lära öht skulle få fotfäste var ju att han fick starkt stöd från "fursten". .
Hmm.. om jag tar upp inkvisitionen som ett historiskt faktum? är detta antikatolskt? Allt jag påstår är att lutheranerna tog bort mycket av kyrkans världsliga makt och lag (men självfallet inte allt) - vilket underlåtit sekulariseringen i världen.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 15 april 2007, 15:51

Djinghis Khan skrev:Att skilja på politik och religion är något ganska ovanligt i historien, och har väl egentligen bara förekommit i Västvärlden sedan upplysningstiden. I stora delar av av världen är det dock en självklarhet att religion är politik och vice versa. Sekulariserade stater är undantagen, styre på religiösa grunder och med religiös legitimitet har varit och är i viss utsträckning fortfarande normen.
Stämmer säkert. Men varför gick västvärlden ifrån kristendomen från första början? Det Giancarlo säger låter vettigt när det gäller stater som följer den protestatiska läran, tex. att man införde rengementsläran som skiljer på religion och statens angelägenheter.
De katolska länderna då? vad var den springande punkten till att de slutade blanda politik med religion. Kan det var så enkelt som du säger att det helt enkelt beror på att de blev mer upplysta och fick ta del av demokratiska principer?
Ett problem för mig också är: "Vilka problem kan uppstå ifall man blandar politik med religion?". Ja, vad kan vara det största problemet? ett land som tex. Iran som följer Sharia lagarna (tror jag?) kan se dåligt ut rent intenationellt inför västvärlden för att landet "trampar på demokratiska ideal" eller "mänskliga rättigheter" i våran mening?
En tanke jag har till att (vissa) muslimska länder väljer att utforma sitt samhälle efter Islam kan bero främst på att religionen Islam i sig kräver stor uppoffring från de troende. Bara en sådan sak som att man måste be fem gånger om dagen vänd mot mecka. Alla dessa religiösa lagar och riktlinjer har utformat kulturen i samhället under en sådan lång tid att det är svårt att "släppa taget" om religionen inför västerländska demokratiska ideal. Hmm, jag kanske bara sitter och svamlar ovesäntligheter vilket ni får ursäkta men jag är som sagt inte särskilt påläst. MVH

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 april 2007, 19:29

Gröfaz skrev:
Djinghis Khan skrev:Att skilja på politik och religion är något ganska ovanligt i historien, och har väl egentligen bara förekommit i Västvärlden sedan upplysningstiden. I stora delar av av världen är det dock en självklarhet att religion är politik och vice versa. Sekulariserade stater är undantagen, styre på religiösa grunder och med religiös legitimitet har varit och är i viss utsträckning fortfarande normen.
Stämmer säkert. Men varför gick västvärlden ifrån kristendomen från första början? Det Giancarlo säger låter vettigt när det gäller stater som följer den protestatiska läran, tex. att man införde rengementsläran som skiljer på religion och statens angelägenheter.
De katolska länderna då? vad var den springande punkten till att de slutade blanda politik med religion. Kan det var så enkelt som du säger att det helt enkelt beror på att de blev mer upplysta och fick ta del av demokratiska principer?
Ett problem för mig också är: "Vilka problem kan uppstå ifall man blandar politik med religion?". Ja, vad kan vara det största problemet? ett land som tex. Iran som följer Sharia lagarna (tror jag?) kan se dåligt ut rent intenationellt inför västvärlden för att landet "trampar på demokratiska ideal" eller "mänskliga rättigheter" i våran mening?
En tanke jag har till att (vissa) muslimska länder väljer att utforma sitt samhälle efter Islam kan bero främst på att religionen Islam i sig kräver stor uppoffring från de troende. Bara en sådan sak som att man måste be fem gånger om dagen vänd mot mecka. Alla dessa religiösa lagar och riktlinjer har utformat kulturen i samhället under en sådan lång tid att det är svårt att "släppa taget" om religionen inför västerländska demokratiska ideal. Hmm, jag kanske bara sitter och svamlar ovesäntligheter vilket ni får ursäkta men jag är som sagt inte särskilt påläst. MVH
Jo, men då får jag hänvisa till Giancarlos svar - att islam är en betydligt mer regelstyrd och tydlig trosriktning i jämförelse med den mer diffusa Kristendomen. Oavsett religiös sekt/skola måste muslimska teologer förhålla sig till sharia och sunna, men någon motsvarighet inom kristendomen till detta finns knappast, med undantag av 10 Guds bud och kanske i viss mån den mosaiska lagen som man försökte tillämpa i Sverige.

Jag menar själv att Luther inte har så mycket med sekularisering att göra, tvärtom kunde religionens kontroll stärkas då det blev ett maktmedel för fursten, som sabo var inne på. Den medvetna åtskillnaden mellan religion och politik är framförallt resultatet av upplysningstidens politiska teori (som till stora delar utgick från det katolska Frankrike), och som först omsattes i praktiken i USA under frihetskriget

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 15 april 2007, 20:41

Är lite på djupt vatten, men man skulle kunna tänka sig att också kulturen i muslimska länder har en inverkan. Det är genomgående ganska patriarkaliska samhällen som tillämpar islam i dess mera radikala form.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 16 april 2007, 08:50

Giancarlo skrev:Hmm.. om jag tar upp inkvisitionen som ett historiskt faktum? är detta antikatolskt? Allt jag påstår är att lutheranerna tog bort mycket av kyrkans världsliga makt och lag (men självfallet inte allt) - vilket underlåtit sekulariseringen i världen.

? Du menar underlättat? Men nu är du inne på någonting helt annat. Inkvisitionen hade på många ställen starkt folkligt stöd (enligt Bengt Ankarloo m.fl. var kyrkan snarare en dämpande faktor i Sverige, även om jag nu inte minns vilken period han behandlar) och det är främst i eftervärldens ögon som den framstår som ogudaktig. Dessutom var de protestantiska områdena mer utsatta än de katolska.

Vad gäller Luther och staten minskade knappast religionens betydelse i samhällslivet med honom. Skulle du säga att ortodoxins tid i Sverige innebar minskad betydelse av religion? Knappast. Jag kan däremot tänka mig att en del av saker i Luthers teologi och vidare tolkningar av den underlättade sekualiseringen, som större tilltro till den egna tolkningen och minskad roll av traditionen.

För att återgå till ämnet, är skillnaden mellan det kristna Europa för säg 600 år sedan och den islamska världen idag inte så hemskt stor. "Vilka möjligheter/problem" -- ja, vad gäller de senare: så fort det finns absoluta sanningar som alla måste (ge sken av att) tro på och rätta sig efter, ökar också risken för att många individer kommer att vantrivas med dem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2007, 17:01

Ett inlägg som var bröt mot ett antal regler togs bort.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 19 april 2007, 17:42

Tack så mycket för ditt bidrag Sufi men min uppsats blev inlämnad före ditt inlägg skrevs
:( . Men inte desto mindre intressant att läsa det du postade. Det är sannolikt som du säger religiösa personer som försöker tillämpa sin makt med hjälp av Islam som blandar in religion med politik vilket jag till viss del framlyfte i min uppsats. jag har bara hunnit skumma igenom texten men ska snart ta mig tid och läsa igenom den ordentligt.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 19 april 2007, 18:07

Mitt korta svar är som följer: Islam är i grunden just en lagsamling.

Bibelns Nya Testamente är däremot en förkunnelse, en berättelse, en skildring av Jesu lära. Redan av det här skälet har det inom kristendomen varit möjligt att
a) skilja på världsligt och andligt och
b) anpassa budskapet till varje tids krav. (lägga tonvikten på det som passar)

Redan Jesus sade att "mitt rike är inte av denna världen"
Resten är sedan s.a.s. upp till de troende.
Den friheten har utnyttjats.

Motsvarande svängrum finns inte, som jag uppfattat saken, inom islam.
Tvärtom, Koranen föreskriver en gång för alla hur också det världsliga livet skall organiseras och levas. Allt som sägs är kristallklart. Så!
Ett paketerbjudande! Detta eller ingenting alls/evig förtappelse.
Det finns ingen islamisk motsvarighet till den kristna kyrkan.
Finns s.a.s. inget mer att tillägga.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 april 2007, 18:30

Giancarlo skrev:Kristendomen har egentligen INGA riktiga självklara lagar. En så svårtolkad, godtycklig och motsägelsefull lagbok som bibeln (om man dessutom åtsidosätter mycket från de judiska lagarna) utgör ett dåligt underlag till lagar. Vem som helst kan i princip tolka ur vadsomhelst ur jesus lära. Så några riktiga "kristna lagar" har egentligen bara uppstått ur praktik eller rent godtycklighet hos de kristna som stiftar dom. Man kan ALLTID hitta ett bibelcitat som stödjer något. T.ex så kan man använda citatet: " "Där är varken jude eller grek, där är varken slav eller fri, där är varken man eller kvinna; för ni är alla en enda person i gemenskap med Kristus Jesus." (Galaterna 3:28)
för att argumentera emot rasfördomar och slaveri, medans Apartheid-regimen i Sydafrika använde strofen i GT om Noas fördömning av Ham och hans avkomma som bevis för att de svarta skulle vara en underlägsnare ras (Ham anses vara afrikanernas, hamiternas anfader). På så sätt kan man välja och vraka i bibeln. Det finns INGEN klar lag förutom den judiska lagen, och den behöver inte kristna följa (om man tolkar det så).

Medan inom islam anses det att Muhammed själv var en lagskiftade som "kanaliserade" gudgivna heliga lagar (sharia) som ligger till grunden för "det perfekta samhället" och "det perfekta livet". De lagar som Muhammed skapar är väldigt klara på väldigt mycket. Hans lagar behövdes t.o.m i det halvanarkistiska ökensamhället som fanns i hans dagar i Mecka och Yahtrib (Medina), där inga riktiga lagar existerade utan främst rivaliserande
klaner som stod för "skippandet av rättväsendet". Alla ämnen som inte Mohammed skapade lagar om brukar man i traditionell islamisk rätt utgå ifrån "Hadith" dvs de traditionella berättelserna om Muhammeds liv. Och därifrån skapar man lagar utifrån hans levnadssätt (rätt godtyckligt), vilket man anser vara perfekt. Men koranen har redan där skapat ett intrång i de världsliga lagarnas värld, vilket gör att man kan skapa Hadith-lagar mycket lättare.
Djinghis Khan skrev:Jo, men då får jag hänvisa till Giancarlos svar - att islam är en betydligt mer regelstyrd och tydlig trosriktning i jämförelse med den mer diffusa Kristendomen. Oavsett religiös sekt/skola måste muslimska teologer förhålla sig till sharia och sunna, men någon motsvarighet inom kristendomen till detta finns knappast, med undantag av 10 Guds bud och kanske i viss mån den mosaiska lagen som man försökte tillämpa i Sverige.

Jag menar själv att Luther inte har så mycket med sekularisering att göra, tvärtom kunde religionens kontroll stärkas då det blev ett maktmedel för fursten, som sabo var inne på. Den medvetna åtskillnaden mellan religion och politik är framförallt resultatet av upplysningstidens politiska teori (som till stora delar utgick från det katolska Frankrike), och som först omsattes i praktiken i USA under frihetskriget
sabo skrev:Vad gäller Luther och staten minskade knappast religionens betydelse i samhällslivet med honom. Skulle du säga att ortodoxins tid i Sverige innebar minskad betydelse av religion? Knappast. Jag kan däremot tänka mig att en del av saker i Luthers teologi och vidare tolkningar av den underlättade sekualiseringen, som större tilltro till den egna tolkningen och minskad roll av traditionen.
Jag måste bara invända mot några saker här... :)

Bibeln kan vara en mycket klar lagbok. Gamla Testamentet radar upp klara lagar om mycket i mening efter mening. Att detta sedan blir knepigt gentemot Nya Testamentet, som ändrar lagarna, är sant - och också det som skapar öppningar för tolkningar. Skillnaden mot Koranen är därmed inte mycket att orda om, eftersom båda innehåller mängder av förhållningregler, som sedan inom vardera tradition blir föremål för tolkning. Inom Kristendomen har det varit kyrkofäderna, Kyrkan, och senare teologer som stått för tolkningen, medan det inom Islam varit de koranlärda med haditherna. Jag ser helt enkelt inte att det är själva öppningen för tolkning som skulle skilja sig, detta har varit etablerat inom båda traditionerna.

Däremot skiljer sig en väsentlig sak: inom Kristendomen inrättade man en Kyrka. Detta blev en hierarkiskt ordnad organisation som stod för ortodoxi och monopol på tolkningen. Och kanske ännu mer betydelsefullt: detta ordnade Världen i två (motstående) poler - den religiösa och den världsliga. I den kristna världen hade man alltså etablerat två entiteter som skulle ta hand om varsin sfär, och därmed var det svårt att i fortsättningen bortse från att världen var ordnad i just dessa två områden. Inom kristenheten etableras också tidigt tanken på att världen är besmittad av Arvssynden (Augustinus, Luther) och individen därför bör vända sig från den för att istället söka det andliga för sin frälsning - Gud.

Inom Islam är det annorlunda. Världen är inte besmittad av Arvssynd, utan individen ingår i den gemenskap som utgör de troende och därmed sammankopplas det andliga och det världsliga. Någon muslimsk kyrka finns inte heller som kan göras till motpol mot den världsliga makten, utan den världliga makten ligger i händerna på den religiösa ledaren: Kalifen, Muhammeds efterföljare.

Sekulariseringen av Europa går alltså långt tillbaka borton Upplysningen, men Upplysningen tar ifrån Kyrkan även sin länge etablerade makt över Världsbilden, Kosmos (sin dock värdsliga makt, som påvar stridigt för sedan Påvestatens grundande, har Kyrkan gradvist förlorat ända sedan Medeltiden i olika slängar). I USA kämpar man dock inte för att skilja staten från religionens inflytande, så mycket som sin religion från statens inflytande - man vill garantera att alla är fria att utöva sin egen religion utan statens direktiv. Amerikanerna var i mångt och mycket religiösa flyktingar från det religionsförtryckande Europa.

Mvh -Dan

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 19 april 2007, 20:20

Ähum! är inte den judiska lagen helt åsidosutten hos kristna? Kristna behöver iaf ingen omskärelse, äta kosher etcetra.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 april 2007, 21:16

Giancarlo skrev:Ähum! är inte den judiska lagen helt åsidosutten hos kristna? Kristna behöver iaf ingen omskärelse, äta kosher etcetra.
Den kristna församlingen valde att strunta i detta, men så mycket annat utgår från GT.

Skriv svar