Jesu efternamn

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pdavid
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 januari 2007, 20:58
Ort: Lund

Jesu efternamn

Inlägg av pdavid » 25 januari 2007, 21:01

Lyssnade på Dishef med Pulp innan idag och en fråga som jag har funderat på över länge dök upp i mitt huvud. Vad hette Jesus i efternamn?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2007, 21:21

(Gav tråden en relevant rubrik.)

Hade han något efternamn? Om precisering krävdes så kanske "Jesus, Josefs son". Men det är ju inte samma sak.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 25 januari 2007, 21:28

Efternamnets ursprung är ju att "särskilja" (hittar inget bättre ord?) en individ från andra med samma namn. Förnamn delas ju av många - finns det två som heter David blir det således David den långe och David den korte, eller David från Sjöviken och David Josefs son. Dessa förkortas sedan ner till mer lätthanterliga namn (David Sjövik och David Josefsson).

Jesus särskiljde sig från andra Jesus genom att vara messias och den smorde (kristus). Således kan man väl med visst fog hävda att "Kristus" faktiskt är ett efternamn - eftersom det särskiljde guds son från alla andra tjommar som hette Jesus. Om man nu skall tala om efternamn. De användes ju inte riktigt på samma sätt för 2000 år sedan.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 25 januari 2007, 21:58

Jesus förnamn på arameiska* = Yeshua. Om Jesus hade hetat "Josefs son" hade han hetat Yeshua Ben Yosef eftersom hebreiska sonnamn var vanliga på den tiden.

*Det är omdebatterat om han hette Yeshua, eftersom grundtexterna är på grekiska.
Han kan ha hetat Yehusha eller t.o.m Hosea.

Patriarken och profeten Moses (om han existerat) namn: Moshe Levi.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2007, 21:59

Jesus från Nasaret är väl en relativt vanlig benämning i texterna.

Och Hex, poängen är ju att han inte var Josefs son. ;) Även om Joh 1:45 faktisk säger just det,men ihop med "...från Nasaret".
Filippos träffade Natanael och sade till honom: ”Vi har funnit honom som det står om i Moses lag och hos profeterna, Jesus, Josefs son, från Nasaret.
Kristus är väl mer en titel än ett namn, även om det ofta uppfattas som ett tillnamn.

Tangentiellt: Engelsktalande använder ju ibland eden "Jesus H Christ" - vad ska H:et stå för? Hominum... nånting?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 25 januari 2007, 22:09

Sarvi skrev:
Tangentiellt: Engelsktalande använder ju ibland eden "Jesus H Christ" - vad ska H:et stå för? Hominum... nånting?
http://www.straightdope.com/classics/a1_033

Inget riktigt svar, men ett svar från snubben som brukar ge rätt bra sådana !

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2007, 22:20

:lol: Just den haploide Jesus hörde jag faktisk på en sedan länge bortglömd genetikföreläsning, tack för att jag fick anledning att minnas den. :) Snopes är alltid en trevlig läsning.

Apropå -son namn, så kallas ju Jesus i evangelierna för såväl Davids som Abrahams son, men det är kanske inte att betrakta som bokstavliga släktskapsförhållanden - även om det någonstans i testamenten radas upp en anfadershistorik som börjar med Abraham och via de judiska kungarna så småningom ramlar ner på en snickarson. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2007, 08:31

Sarvi skrev:en anfadershistorik som börjar med Abraham och via de judiska kungarna så småningom ramlar ner på en snickarson. :)
Poängen är ju att Jesus inte är släkt med någon av dem. ;) Hur det nu går ihop...

"Jesus från Nasaret" måtte vara den vanligaste bestämningen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 26 januari 2007, 09:57

Jag kollade i Matt, och där räknas släktbanden upp ända från Abraham och ner till Matt 1:17 där det står:
Matt 1:17 skrev:och Jakob till Josef, Marias man; av henne föddes Jesus som kallas Kristus.
Där det ju poängteras att Josef bara var Marias man och inte Jesu far, något som sedan klargörs i efterföljande stycke:
Matt 1:18 skrev:Med Jesu Kristi födelse förhöll det sig så: hans mor, Maria, hade blivit trolovad med Josef, men innan de hade börjat leva tillsammans visade det sig att hon var havande genom helig ande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13876
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2007, 10:34

Nu orkade jag inte läsa alla svaren på den humoristiska artikeln som länkade till ovan, men jag skulle tro att H står for holy, Jesus Holy Christ.

Vi har ju även hört amerikaner säga Jesus Fucking Christ, men det har ju en helt annan orsak

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 26 januari 2007, 10:46

Finns det överhuvudtaget något släkt/tillnamn i bibeln?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2007, 10:49

"Holy" Christ, just. Finns med i Full Metal Jacket, t.ex.

F.ö. är den gode Cecil "Straight Dope" Adams en pseudonym, förmodligen står ett antal personer för "hans" efterforskningar.

För att anknyta till tråden: "Kristus" är definitivt inget efternamn utan en titel, som "kung David", fast långt mer omdiskuterad - det är bara kristna som identifierar Jesus som Messias, som är på hebreiska vad Kristus är på grekiska.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 januari 2007, 11:19

Sarvi skrev: Apropå -son namn, så kallas ju Jesus i evangelierna för såväl Davids som Abrahams son, men det är kanske inte att betrakta som bokstavliga släktskapsförhållanden - även om det någonstans i testamenten radas upp en anfadershistorik som börjar med Abraham och via de judiska kungarna så småningom ramlar ner på en snickarson. :)
Att han var Abrahams som är inte så konstigt eftersom han var alla judars anfader. Eftersom Jesus, enligt de kristna, var messias så var det också nödvändigt att han härstammade från kung David, eftersom messias skulle komma ifrån den släkten. Det är mkt tveksamt om Jesus verkligen gjorde det, men ändå.



En annan sak som var viktigt var att Jesus skulle vara född i Betlehem, eftersom det var därifrån den davidiska dynastin utgick. Detta är förmodligen också en efterhandskonstruktion.

Matt 2:4
Han samlade alla folkets överstepräster och skriftlärda och frågade dem var Messias skulle födas.

Matt 2:5
De svarade: ”I Betlehem i Judeen, ty det står skrivet hos profeten:

Matt 2:6
Du Betlehem i Juda land är ingalunda ringast bland hövdingar i Juda, ty från dig skall det komma en hövding, en herde för mitt folk Israel.”

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13876
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2007, 14:04

Sarvi skrev: Apropå -son namn, så kallas ju Jesus i evangelierna för såväl Davids som Abrahams son, men det är kanske inte att betrakta som bokstavliga släktskapsförhållanden - även om det någonstans i testamenten radas upp en anfadershistorik som börjar med Abraham och via de judiska kungarna så småningom ramlar ner på en snickarson. :)
Vi får ju komma ihåg att det är den svenska översättnignen som kallar jesus for hittans och dittans son. Det var väl den översättning som var lämpligast att ta till för att göra Bibeln förståelig. Någon som vet vilket ord som används i orginaltexten och vilka möjligheter till andra tolkningar denna ger?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2007, 14:53

Snabbkollar -- i ex.vis Joh 1:45, "Vi har funnit honom som det står om i Moses lag och hos profeterna, Jesus, Josefs son, från Nasaret” läser jag den sista grekiskan ungefär så här: iesoun ton yion tou iosef ton apo nazaret, vilket jag svårligen får till mycket annat än "Jesus som-är son till Josef som-är från Nazaret". Hur det är på arameiska vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig några revolutionerande upptäckter på denna punkt.

För rena familjeporträttet, se Mat 13:55. :) Tektonos yios, "snickarens son". Samt Maria, Jakob, "Joses" (?!), Simon och Jakob.

Skriv svar