Synen på djävulen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Synen på djävulen

Inlägg av Rally » 10 oktober 2006, 09:49

I går läste jag en artikel i Metro sthlm (10/9) angående katolska stifts krav på att ha en exorscist anställd. Även om det i sig är väldigt intressant så är det inte det som jag undrar över.

Fader Rainer Carls vid S:t Eugenia församling i Sthlm säger i artikeln:
Djävulen är inte ett ting utan en frånvaro av det goda, och därför handlar exorcism om att tillföra något hos personen, inte driva ut något.
Hur länge har denna syn på djävulen rått inom den katolska kyrkan?

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 31 oktober 2006, 17:24

Inte så värst länge.. Frågan är om de har den synen nu heller. Kolla bara på deras egen förklaring av ordet exorcism här.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 oktober 2006, 22:47

Nissemumrik skrev:Frågan är om de har den synen nu heller. Kolla bara på deras egen förklaring av ordet exorcism här.
Som du ser längst ner på sidan är den där artikel från ett uppslagsverksband som kom ut 1909, så att kalla det nu är kanske litet mycket sagt ... :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 oktober 2006, 23:18

1909, det är ju som förra veckan i sammanhanget... Bläddrar i Katolska Kyrkans Katekes, en tegelsten från 1996:
395 Men Satans makt är inte obegränsad. Han är bara en skapad varelse, visserligen mäktig därför att han är ren ande, men han är ändå en skapad varelse.
för att ta det allra tydligaste stället jag hittar i hastigheten. Fader Rainer får nog ta och gurgla sig med vigvatten, eller nåt. :)

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 1 november 2006, 22:34

Lindir skrev:
Nissemumrik skrev:Frågan är om de har den synen nu heller. Kolla bara på deras egen förklaring av ordet exorcism här.
Som du ser längst ner på sidan är den där artikel från ett uppslagsverksband som kom ut 1909, så att kalla det nu är kanske litet mycket sagt ... :wink:
Attan! Det missade jag.. :oops:

Skriv svar