Arabisk/muslimsk imigration till latinamerika.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Arabisk/muslimsk imigration till latinamerika.

Inlägg av jofredes » 22 december 2003, 16:40

1. När började araber och muslimer imigrera till latinamerika?
2. Vilka länder/regioner kom de ifrån?
3. Hur stor var imigrationen?
4. Vilken bakgrund hade imigranterna vad var orsaken till emigrationen/immigrationen?
5. Man pratar om den muslimska triangeln mellan Brasilien, argentina och Chile, sedan finns ju Surinam, är det nå fler ställen med omfattande arabisk muslimsk befolkning?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 december 2003, 22:45

Helt okända fakta för mig. Men Surinam, den var ju holländsk eller hur? Är du säker på att muslimerna där är araber? För jag kan tänka mig att holländarna tog dit arbetskraft/tillät invandring från sina kolonier, typ Moluckerna (det finns många dylika invandrare i själva Holland) - och dessa är såvitt jag förstår muslimer.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 29 december 2003, 12:53

När spanjorerna började kolonisera Amerika kom också en del muslimska "morer" till Amerika för att undkomma förföljelse i Spanien. Spanjorerna behövde driftigt folk till sina nya besittningar och var inte lika hårda mot oliktänkande i det nya landet som i hemlandet, även spanska judar flyttade till Amerika under denna tid. Finns likheter med den tidiga engelska kolonisationen av Nordamerika då kristna minoritetsgrupper emigrerade för att fritt kunna utöva sin tro.

Muslimerna bosatte sig överallt i kolonierna men framförallt i Peru och då främst i Lima, vars arkitektur än idag har arabiska särdrag. Muslimerna kom under tidens gång att mer och mer konvertera till kristendomen när toleransen mot oliktänkande hårdnade och det är antagligen inte många muslimer i Latinamerika idag som har sitt ursprung i de som kom över i den tidiga spanska kolonisationen.
Efter andra världskriget och upptrapningen av konflikten i mellanöstern kom ytterligare muslimer från Libanon och Palestina till Peru, dessa och deras barn och barnbarn praktiserar till stora delar fortfarande Islam. Även övriga Latinamerika har under efterkrigstiden få en inflytning av muslimer främst araber, men vad jag vet har den varit rätt begränsad.

Det finns andra länder i Sydamerika som har större grupper muslimer, Guyana där 10 % är muslimer och Surinam där ca 20% är muslimer. Dessa länder räknas dock inte till Latinamerika då de inte pratar något latinskt språk eller varit under långvarigt spanskt inflytande. Muslimerna i dessa länder är från Asien, i Guyana nästan uteslutande Indier och i Surinam Indier och Javaneser.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 29 december 2003, 13:35

Jag kan inte bidra med så mycket till den ursprungliga frågeställningen. Men jag tänkte i alla fall konstatera att Argentinas förre president Carlos Menem är av syrisk ursprung. Han konverterade från islam till katolicismen för att öka sina möjligheter att väljas till president. Även Ecuador har haft en president med arabiskt ursprung: Abdala Bucaram.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 30 december 2003, 00:19

Min morsa berätade att man kallade muslimerna i Latin Amerika för turkar eftersom dem hade utvandrat från dåvarande osmanska riket och då hade fått dett namnet.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 24 april 2006, 17:54

Besvarar inte direkt ursprungsfrågorna, men både Shakira (Colombia) och Salma Hayek (Mexico) har libanesiska fäder om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 24 april 2006, 19:06

Covendor skrev:Besvarar inte direkt ursprungsfrågorna, men både Shakira (Colombia) och Salma Hayek (Mexico) har libanesiska fäder om jag inte minns fel.
Shakira har det, Salma Hayek är jag osäker på.


En del muslimer lär väl också finnas i Argentina? Alla möjliga sortens människor hamnade ju där under 18/1900-talet.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 24 april 2006, 20:01

Carolus skrev:Shakira har det, Salma Hayek är jag osäker på.
Eftersom namnet Hayek förekommer i Libanon så är det rimligt att det är just fadern och inte modern som kommer därifrån.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 24 april 2006, 21:33

Många Libaneser och Indier har flyttat till västindien.. Trinidad Tibago speciellt.
Men att ta notis så är enbart en minoritet av dessa muslimer. Majoriteten av libaneserna är kristna och de flesta Indierna är hinduer även om det finns muslimska minoriteter.. 6% ca är muslimer i Trinidad.
wiki/Salma Hayek skrev:Hayek was born in Coatzacoalcos, Veracruz, Mexico to a Lebanese father and a Mexican mother. Raised in a devoutly Catholic family, she was sent to a Catholic boarding school in Louisiana, USA, at the age of 12.
Namnet Omar är inte ovanligt i latinamerika, medans helt utdött på iberiska halvön.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 26 april 2006, 23:47

Jag tror att det i västra Latinamerika, vet inte mellan vilka länder, skall finnas ett område som även den kallas för "sunni-triangeln" p g a den talrika muslimska och förmodligen sunniitiska befolkningen.

Namnet Hayek finns i Österrike med, tänker närmast på den österrikisk-brittiske filosofen och ekonomen Friedrich von Hayek. Kan det bara vara ett sammanträffande?


//EMS

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 april 2006, 23:19

Angus skrev:Jag tror att det i västra Latinamerika, vet inte mellan vilka länder, skall finnas ett område som även den kallas för "sunni-triangeln" p g a den talrika muslimska och förmodligen sunniitiska befolkningen.
Du menar mellan Baghdad, Tikrit och Ramadi? :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunni_Triangle

Den "muslimska triangeln" nämns däremot i fråga 5. av jofredes.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 28 april 2006, 20:26

Dûrion Annûndil skrev:
Angus skrev:Jag tror att det i västra Latinamerika, vet inte mellan vilka länder, skall finnas ett område som även den kallas för "sunni-triangeln" p g a den talrika muslimska och förmodligen sunniitiska befolkningen.
Du menar mellan Baghdad, Tikrit och Ramadi? :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunni_Triangle

Den "muslimska triangeln" nämns däremot i fråga 5. av jofredes.

Mvh -Dan
Nej, inte DEN triangeln :) ser nu vad han frågar efter, slår mig själv i huvudet med "Latinamerikas historia" av John Charles Chasteen. Har dock för mig att den kallats sunnitriangeln även denna, därav mitt lilla huvudbry. Men jag har nog, rätt säkert, helt fel.


//EMS

HedMunkfors
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2005, 08:46
Ort: Munkfors

Inlägg av HedMunkfors » 15 maj 2006, 12:19

Många kristna palestinier ha utvandrat till centralamerika. Läste i en kristen tidning att nästan hälften av alla kristna i Betlehem har utvandrat till centralamerika de senaste 15 åren. Och nästan alla kunde tänka sig att göra det om de fick råd.

Hayeks far är libanes.
http://www.imdb.com/name/nm0000161/bio

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 20 maj 2006, 11:57

wikipedia/saõ paulo skrev: 850,000 people are direct or indirect descendants of Lebanese immigrants— by far the largest number of Lebanese outside Lebanon. Most are Christian

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 18:27

Det är ganska fascinerande hur många libaneser som bor i t.ex sydamerika och västafrika , speciellt med tanke på att dom flesta av dom flyttade innan landet Libanon ens bildades 1926.

Skriv svar