Paulus som kristendomens grundare?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
n3utrum
Ny medlem

Paulus som kristendomens grundare?

Inlägg av n3utrum » 30 januari 2006, 14:05

Hejsan!
Är ny på det här forumet och börjar väl bli en anings desperat också ;) Sitter här hemma och läser Religon B och efter att ha kollat runt lite här på forumet så kanske ni kunde hjälpa mig? (Hoppas att jag inte har hamnat på helt fel formum bara! :oops: )

Jag behöver få reda på varför man anser att Paulus är kristendomens grundare. Har kollat runt lite här och vart men får inte riktigt något svar. Om den här tråden ligger helt fel så får ni flytta på den :oops:

Ni skulle göra min dag om ni skulle kunna hjälpa mig komma fram till ett vettigt svar :D

Tack på förhand från:
en mycket förvirrad Jessica

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 januari 2006, 14:19

Välkommen till Skalman!
Jag hoppas att du är med i forumet en tid framöver.

Nu är det så att Paulus anses vara kristendomens grundare, men samtidigt bör man också vara lite skeptiskt till denna uppgift om man utgår ifrån kristendomens grundare eller inte. Det är så pass gammal uppgift, det går nog inte att säga om Paulus är grundare till kristendomen förutom att han missionerade runt och därmed spred religionen till de områden där den inte tidigare hade funnits.

Möjligen om man går lite längre fram i tiden till Ansgar, då har man möjligen söka lite spår på http://www.ra.se efter honom. Där finns det en sökning över de medeltida breven i Sverige och ett brev som är intressant är från 820-talet av påven Eugentius II är att den behandlar lite grann Ansgar.
Brevnummer 143
Påven Eugenius II bekräftar ärkebiskop Ebos beskickning till de nordiska folken och förordnar Ansgar med medhjälpare och ärkebiskop Simon till deltagande i denna.
Men jag skickar iväg ett citat om Paulus till denna tråd.

Om din skola har NE(Nationalenkyclopedin) så kan du slå upp vad det står om Paulus, men artikeln är lite väl stort(enl min anm).
Från NE(junior)
Paulus blev den viktigaste förkunnaren (spridaren) av Jesus lära efter dennes död. Han hörde inte till de ursprungliga lärjungarna. Paulus var jude och hade det judiska namnet Saul. Men han var också romersk medborgare, och det hade stor betydelse för hans möjlighet att resa omkring i det romerska riket.
Till en början var Paulus en aggressiv motståndare till Jesus lära. Men på en resa till Damaskus var han med om något som förändrade honom. Det berättas att den uppståndne Kristus uppenbarade sig för honom och gjorde honom till lärjunge och apostel. Paulus blev därefter en ivrig missionär av Jesus budskap. Han gjorde flera resor i medelhavsområdet och grundade församlingar på många platser. Till församlingarna skrev han sedan brev. En del av dem finns nu i Bibeln. På sin sista resa hamnade Paulus i fångenskap i Rom. Där blev han troligen avrättad efter några år.
Paulus betydelse för kristendomen är mycket stor. Man kan nästan säga att det var med honom som den kristna läran utvecklades från att ha varit en variant av judendomen till att bli en egen religion. I Bibeln kan man läsa om Paulus verksamhet dels i hans egna brev, dels i Apostlagärningarna.
Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2006, 14:38

Om man klipper bort det som inte efterfrågades (Ansgar?) så får man kvar ett svar:
Man kan nästan säga att det var med honom som den kristna läran utvecklades från att ha varit en variant av judendomen till att bli en egen religion.
Eller så spanar man in engelska Wikipedia som problematiserar det hela:
...many modern scholars have considered Paul to be the founder of Christianity, who modified Jesus' teachings and added important new doctrines. However, this view remains controversial. Many Christian scholars say that no teachings were modified, and assert that Paul taught in complete harmony with Jesus. Some Christians, however, particularly those who embrace dispensationalism, believe that Jesus' teachings are for the Jews ? especially those teachings found in Matthew ? and that Christians necessarily have a different belief system since Christianity, according to this perspective, only arose as a result of the rejection by the Jews of Jesus as their Messiah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_of_Tarsus

Fick jag frågan på ett prov skulle jag skriva att "Paulus var den som gjorde skillnad på de kristna och judarna". Kristendomen som en ny lära, istället för en variant av judendomen, alltså. Ett konkret exempel är när Paulus nämner att kristna inte behöver följa den judiska lagen avseende åtminstone maten. Fler finns.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 januari 2006, 14:49

Man ska inte glömma bort att Paulus brev är de äldsta skrifterna i NT, äldre än evangelierna, vilket ger honom ett tidigt tolkningsföreträde. En man som bevisligen aldrig träffat Jesus. Förmodligen så är det första evangeliet författat eller redigerat av honom, eller någon i hans följe.

Han har haft ett stort inflytande på skrifterna i NT, kyrkans uppbyggnad och spridningen av tron, men om detta var Jesus avsikt vet vi inte, inte heller om berättelserna om Jesu liv är korrekt återgivna.

n3utrum
Ny medlem

Inlägg av n3utrum » 30 januari 2006, 15:01

Hej!

Jag får tacka för hjälpen! Nu har jag lite mer kött på benen. Drog igenom lite uppslagsböcker här och känner mig lite mer informerad av läget. Men hur mycket kan lita till wikpedia källkritiskt sett, med tanke på att det en upphovsrättsfri sida där medlemmarna själv skriver?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 30 januari 2006, 15:13

n3utrum skrev:Men hur mycket kan lita till wikpedia källkritiskt sett, med tanke på att det en upphovsrättsfri sida där medlemmarna själv skriver?
Det är en bra förstakoll när man sitter vid datorn, men det händer ofta ofta att man får delvis andra och ibland felaktiga uppgifter än i tryckta encyklopedier. En ofta anförd standardkälla för en första orientering är naturligtvis Nationalencyklopedin. Men det finns wikiartiklar som är bättre än någon av de tryckta källor som det är okrångligt att få tag på i Sverige.

/ Probstner

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 30 januari 2006, 15:20

Den svensk som drivit tesen om Paulus som kristendomens Jesus mycket långt är Alvar Ellegård, språkprofessor i Engelska. Han har gett ut två böcker i ämnet. Dessa är ”Myten om Jesus. 1992” och ”Jesus: one hundred years before Christ. 1999”. En artikel som behandlar samma sak är ”Den esseiska kalendern, den hellenistiska diasporan, och den tidigaste kristendomen 1996” Den finns i Tryggve Kronholm och Birger Olssons bok ”Quamramlitteraturen 1996” . En ytterligare artikel av honom är ”Kristendomen uppstod i den judiska diasporan. 1993.” och den finns i tidskriften Medusa. 1993. 14:1. Om du redan nu vill veta något om ämnet så kan du söka på Alvar Ellegård och Jesus på Google eller på någon annan söksida.

Darius III
Ny medlem

Inlägg av Darius III » 30 januari 2006, 16:26

Jesus var själv Jude, och det skulle inte vara ogrundat att misstänka att Jesus var förespråkare för en falang inom judendomen som hade en del skiljaktigheter i tolkningen av Toran. Samtidigt sades Jesus vara frälsaren, guds son - "Kristus". De judiska smorde - prästerskapet - torde ansett detta vara hädelse, vilket ledde till kättaren Jesus avrättning. Uppenbarligen lyckades Jesus övertyga en skara, vilkas profeter spred hans ord. Skiljaktigheterna mellan falangerna ledde till att "Kristendomen" blev Jesus' - upprorsmakarens - religion, och att egna tempel/kyrkor byggdes. Sannolikt då prästämbetet inom befintliga judiska tempel - Jesus argaste motståndare - utestängt alla som hängivit sig åt denna kättare.

(inga källor)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 31 januari 2006, 13:49

En kritisk genomgång av de samtida källorna som borde nämna Jesus finns här
http://user.tninet.se/~npt994z/Myten1.htm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 februari 2006, 01:01

Hexmaster skrev:Fick jag frågan på ett prov skulle jag skriva att "Paulus var den som gjorde skillnad på de kristna och judarna". Kristendomen som en ny lära, istället för en variant av judendomen, alltså. Ett konkret exempel är när Paulus nämner att kristna inte behöver följa den judiska lagen avseende åtminstone maten. Fler finns.
Om man följer Bibelns berättelse om den unga kristendomens framväxt, närmare bestämt Apostlagärningarna, som ju är den enda sammanhängande historiken i frågan från den tiden, infaller det nämnda brottet mellan juden- och kristendomen vid apostlamötet i Jerusalem (ca år 49, enligt NE), då apostlarna samlades för att besluta om de nyvärvade kristna också behövde bli judar (dvs bli omskurna och följa Mose detaljerade lagar i moseböckerna) eller om det räckte att följa en mindre uppsättning bud. Mötet utlystes visserligen pga att just Paulus och Barnabas råkat i dispyt med några andra judekristna i frågan, men vid det beslutande mötet var det de ledande apostlarna (Petrus och Jakob) som förordade "reformen", och hela apostlamötet tillsammans som fattade beslutet (Apg 15:1-35).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 februari 2006, 14:01

En fråga ang. Paulus ställs på http://user.tninet.se/~npt994z/Myten2.htm:
Paulus skrev sina brev till församlingar inom det romerska imperiet, vilka alla var väl insatta i judiska seder och bruk och framför allt i Gamla Testamentet. Hur alla dessa församlingar hunnit bildas och utvecklas till en väl fungerande organisation så snart efter Jesu död (på 10 till 20 år) är och förblir ett mysterium.

Min teori är att det kan ha rört sig om redan befintliga judiska församlingar. Vad tror ni?

Darius III
Ny medlem

Inlägg av Darius III » 3 februari 2006, 14:11

Högst troligt grupperingar inom befintliga judiska församlingar. Dessa falanger kan dessutom existerat innan Jesus, men att splittringen av de judiska församlingarna skedde definitivt då de judiska prästerskapet fick Profeten Jesus avrättad.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 februari 2006, 17:06

Darius III skrev:Högst troligt grupperingar inom befintliga judiska församlingar. Dessa falanger kan dessutom existerat innan Jesus, men att splittringen av de judiska församlingarna skedde definitivt då de judiska prästerskapet fick Profeten Jesus avrättad.
Förmodligen. Esséerna i Qumran är ett tecken på det. Men samtidigt har inte Judendomen varit en helt homogen religion, inte minst med tanke på diaspororna, och olika riktningar har funnits länge. Frågan är varför man nu lyckades övertyga de judiska församlingarna (om de nu var judiska) i Grekland om kristendomens förträfflighet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 februari 2006, 09:50

Leonidas skrev:
Paulus skrev sina brev till församlingar inom det romerska imperiet, vilka alla var väl insatta i judiska seder och bruk och framför allt i Gamla Testamentet. Hur alla dessa församlingar hunnit bildas och utvecklas till en väl fungerande organisation så snart efter Jesu död (på 10 till 20 år) är och förblir ett mysterium.

Min teori är att det kan ha rört sig om redan befintliga judiska församlingar. Vad tror ni?
...Ja, att de var "insatta i judiska seder och bruk" talar ju för att det var omvända judar (eller hur man säger) snarare än omvända hedningar. Men jag förstår inte riktigt det där med "väl fungerande organisation". Vad för organisation?

Befintliga församlingar eller delar därav som ansluter sig till en ny rörelse, efter 10 till 20 år har det blivit, vad var det, något dussin - känns inte särskilt märkvärdigt. Om jag inte missat något.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 februari 2006, 10:44

Hexmaster skrev:
Leonidas skrev:

...Ja, att de var "insatta i judiska seder och bruk" talar ju för att det var omvända judar (eller hur man säger) snarare än omvända hedningar. Men jag förstår inte riktigt det där med "väl fungerande organisation". Vad för organisation?

Befintliga församlingar eller delar därav som ansluter sig till en ny rörelse, efter 10 till 20 år har det blivit, vad var det, något dussin - känns inte särskilt märkvärdigt. Om jag inte missat något.
Jag tror att han syftar på att församlingarna var organiserade i den bemärkelsen att de hade regelbundna sammankomster och församlingsledare (rabbiner?). Paulus brev är, förutom den teologiska biten, direktiv till församlingarna.

Det var förmodligen fler församlingar, men det är inte antalet som är häpnandsväckande utan den geografiska spridningen. De var relativt snabbt etablerade i Rom och kanske tom så långt bort som Spanien.

Skriv svar