Välkommen till Skalman!
Jag hoppas att du är med i forumet en tid framöver.
Nu är det så att Paulus anses vara kristendomens grundare, men samtidigt bör man också vara lite skeptiskt till denna uppgift om man utgår ifrån kristendomens grundare eller inte. Det är så pass gammal uppgift, det går nog inte att säga om Paulus är grundare till kristendomen förutom att han missionerade runt och därmed spred religionen till de områden där den inte tidigare hade funnits.
Möjligen om man går lite längre fram i tiden till Ansgar, då har man möjligen söka lite spår på
http://www.ra.se efter honom. Där finns det en sökning över de medeltida breven i Sverige och ett brev som är intressant är från 820-talet av påven Eugentius II är att den behandlar lite grann Ansgar.
Brevnummer 143
Påven Eugenius II bekräftar ärkebiskop Ebos beskickning till de nordiska folken och förordnar Ansgar med medhjälpare och ärkebiskop Simon till deltagande i denna.
Men jag skickar iväg ett citat om Paulus till denna tråd.
Om din skola har NE(Nationalenkyclopedin) så kan du slå upp vad det står om Paulus, men artikeln är lite väl stort(enl min anm).
Från NE(junior)
Paulus blev den viktigaste förkunnaren (spridaren) av Jesus lära efter dennes död. Han hörde inte till de ursprungliga lärjungarna. Paulus var jude och hade det judiska namnet Saul. Men han var också romersk medborgare, och det hade stor betydelse för hans möjlighet att resa omkring i det romerska riket.
Till en början var Paulus en aggressiv motståndare till Jesus lära. Men på en resa till Damaskus var han med om något som förändrade honom. Det berättas att den uppståndne Kristus uppenbarade sig för honom och gjorde honom till lärjunge och apostel. Paulus blev därefter en ivrig missionär av Jesus budskap. Han gjorde flera resor i medelhavsområdet och grundade församlingar på många platser. Till församlingarna skrev han sedan brev. En del av dem finns nu i Bibeln. På sin sista resa hamnade Paulus i fångenskap i Rom. Där blev han troligen avrättad efter några år.
Paulus betydelse för kristendomen är mycket stor. Man kan nästan säga att det var med honom som den kristna läran utvecklades från att ha varit en variant av judendomen till att bli en egen religion. I Bibeln kan man läsa om Paulus verksamhet dels i hans egna brev, dels i Apostlagärningarna.
Stefan