Ok tack för svaret!
Vad säger ni da om jag säger så här:
om vi ska redgöra skillnaderna mellan de begreppen som utgångspunkt i Sverige, svenskarna och svenskheten.?
Nationalismen
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Dûrion Annûndil skrev:Som jag förstått det...
Promordialism (som kommer från engelska ordet primordial, ungefär ursprunglig, grundläggande) beskriver Nationalismen ungefär som att nationalitet/etnicitet existerar som något fundamentalt verkligt. Det är ungefär som att föreställa sig att ens namn, är vad man är. Jag är Dan. Om jag tappade minnet, förflyttades till en annan planet och hädanefter kallades `#%/KL(&%!, så skulle jag ändå vara Dan innerst inne. Det är vad jag föddes till, det kunde inte varit annorlunda. Det är inte bara ett namn, utan den person jag är lika väl som jag är människa. Samma sak med vem som är svensk eller japan.
Konstruktivism/Historisk tolkning av Nationalism, är att det hela är en konstuktion. Jag heter Dan därför att det är ett namn och mina föräldrar gav mig det. Jag kunde lika gärna döpts till `#%/KL(&%!, för det är bara en benämning bland andra. Nationella identiteter är alltså bara identiteter som finns i våran begreppsvärld för att vi lärt oss dem.
Instrumentalisn/Funktionalism tolkar Nationalismen som någonting som tjänar ett syfte. Det har varit praktiskt helt enkelt att dela upp grupper efter dessa beteckningar av någon anledning. Jag heter Dan för att det är praktiskt att jag har en (någorlunda) utmärkande benämning, och att andra vet min benämning, så när någon vill ha min uppmärksamhet så ropar de mitt namn och jag reagerar för jag tror det är mig de ropar på. Samma sak med nationella identiteter, någon gång i historien har det tjänat ett syfte att uppfinna dessa identiteter.
Det här exemplet som du tog upp...har fått mig att förstå det här med begreppen mkt bättre....jag leta efter bra förklaringar kring detta men hade inte sett någe för att förstå det...tills nu när du beskrev det så här...
Men Om vi nu skulle säga att använda dessa begrepp för att förklara svensk mentaliteten hur ska man då förklara de med tanke på de här begreppen? vilka av de här begreppen kan vi tillämpa för att förklara svensk mentalitet.... vissa forskare säger att svensk mentalitet beror på två faktorer: arv och miljö..hur långt stämmer det?
Jag vill veta skillnaderna mellan de här begreppen med utgångspunkt om sveriges mentalitet - Sverige, Svenskarna och svenskheten..
MVH - Jonas
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vad är "svensk mentalitet"? Du måste ju definiera begreppet innan det ens är möjligt att applicera några teoretiska perspektiv på det.
"Arv och miljö"? Med andra ord en av de mest grundläggande frågorna... Ska vi bestämma livets mening också?
Förlåt om jag är sarkastisk, men precisera dig lite om det ska bli möjligt att göra något.
Mvh Petter
"Arv och miljö"? Med andra ord en av de mest grundläggande frågorna... Ska vi bestämma livets mening också?
Förlåt om jag är sarkastisk, men precisera dig lite om det ska bli möjligt att göra något.
Mvh Petter
Svensk mentalitet - vad som utmärker vi svenskar...svenska karaktärer mm... man säger att en del svenskar är blyga, socialt osäkra, känner starkt obehag inför personliga konflikter, har svårt att uttrycka och ta emot starka känslor, de känner större trygghet med saklighet o förnuft, uppfattar sig som individualistiska men inte så gärna står utan stöd för nån kollektiv mening osv.
Hur kan vi förklara´detta med utgångspunkt av begreppen....(Sverige, svenskarna och svenskheten)
Hur kan vi förklara´detta med utgångspunkt av begreppen....(Sverige, svenskarna och svenskheten)
- J.K Nilsson
- Medlem
Nja, så enkelt är det inte att karaktärisera folk utan det blir en önskebeskrivning modell tyska 1800-tals antropologer. Det finns ett annat uttryck för det du söker och det är kultur. Att på ett naturvetenskapligt förklara olika kulturella fenomen är svårt, viss förklaringskraft kan funktionella förklaringar ha.Rankone skrev:Svensk mentalitet - vad som utmärker vi svenskar...svenska karaktärer mm... man säger att en del svenskar är blyga, socialt osäkra, känner starkt obehag inför personliga konflikter, har svårt att uttrycka och ta emot starka känslor, de känner större trygghet med saklighet o förnuft, uppfattar sig som individualistiska men inte så gärna står utan stöd för nån kollektiv mening osv.
J.K Nilsson