Religiös = skägg?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Calypze
Medlem

Religiös = skägg?

Inlägg av Calypze » 8 januari 2005, 21:04

En sak jag tänkt på är varför religiösa människor (iaf judar och muslimer) ofta har skägg. Såvitt jag vet står det inget om att män ska ha skägg i deras religiösa skrifter. Och ändå på de bilder av judiska rabbiner jag sett så har de nån form av skägg (och inte lite stubb då bara) och i t.ex talibanernas Afghanistan var det ju lag på att man skulle ha så långt skägg att man kunde knyta sin näve runt det.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Religiös = skägg?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 januari 2005, 21:17

Calypze skrev:En sak jag tänkt på är varför religiösa människor (iaf judar och muslimer) ofta har skägg. Såvitt jag vet står det inget om att män ska ha skägg i deras religiösa skrifter. Och ändå på de bilder av judiska rabbiner jag sett så har de nån form av skägg (och inte lite stubb då bara) och i t.ex talibanernas Afghanistan var det ju lag på att man skulle ha så långt skägg att man kunde knyta sin näve runt det.
Skägg är knappast någonting utbrett bland majorieteten judar eller muslimer, du har nog blandat ihop detta med vissa grupperingar som har skägg av tradition (likt chassidiska judar i New York, och talibanerna i Afghanistan). Rabbiner har inte alla skägg heller. Skägg har man om man vill ha det, och bland vissa grupper är det tradition av olika anledningar, ibland även religiösa.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 januari 2005, 21:44

De första kristna hade överhuvudtaget många strikta och hårda regler uppsatta för sig själva, inga bekvämligheter tilläts och allt användande av alla sinnen sågs som synd, därför skulle man minimera detta. En regel vara att inte raka sig eftersom detta var att försöka förändra det ansikte gud givit en. Jag antar att liknande fundamentala uppfattningar finns eller har funnits i de båda andra religionerna med samma gud. Även om det inte är en idé som fortsatt ha någon större betydelse i någon av religionerna och som inte varit något tvång.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 januari 2005, 22:04

Vid profetens skägg? :)

Sikher får ju inte klippa hår och skägg, vad jag vet.

Mvh Petter

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 8 januari 2005, 22:05

Håller med Dûrion Annûndil och vill tillägga..

Enligt muslimsk tradition, om man nu skall ha skägg, vilket inte är ett måste, ska den helst vara så att man kan hålla den med knytnäven.

Profeten Muhammed hade skägg och hans hår var aldrig längre än till strax under öronen. Det blir en sån grej muslimer gärna vill efterta från honom då. Man känner sig mer from helt enkelt :| . Man kan även se att vissa muslimer stryker henna på skägget, för att det gjorde profeten.

Talibaner... ... vad har de för förflutet som Islams banerbärare att de kan göra anspråk på att tolka och tillämpa Islams lagar, Osmanska Riket under 1350 talet hade modernare syn än vad Talibanerna hade 2000 talet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 januari 2005, 22:07

Inom de kristna kyrkorna har det paradoxalt nog genom historien utvecklats olika ideal trots att motiveringen är densamma (gäller dock mest för prästerskapet): man skall inte göra sig till inför Gud. Ortodoxa tolkar detta som att man skall låta bli att raka sig (se deras präster) medan katolska präster med samma motivering genom historien har avstått från att pryda sig med skägg.

Spår av detta - med stark symbolisk laddning - finns kvar t ex i de religionsblandade områdena på norra Balkan. Jag har hört uttryck som "en riktig kroat skulle aldrig ha skägg" resp "vilket fint skägg, precis som en tjetnik". Mer eller mindre på allvar, faktiskt.

/ Probstner

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 8 januari 2005, 22:55

Bedrettin skrev:Talibaner... ... vad har de för förflutet som Islams banerbärare att de kan göra anspråk på att tolka och tillämpa Islams lagar, Osmanska Riket under 1350 talet hade modernare syn än vad Talibanerna hade 2000 talet.
Jag menade inte att de var islams budbärare, men då de i sina lagar krävde skägg så tänkte jag att det borde ha nån koppling till religionen.

Btw är det nån som vet om Iran har liknande skägglagar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2005, 12:40

Calypze skrev:Jag menade inte att de var islams budbärare, men då de i sina lagar krävde skägg så tänkte jag att det borde ha nån koppling till religionen.
I Koranen står inget om profetens skägg, det förekommer i en s.k. hadith. Det där med henna har jag inte hört förut, måste ha varit stor efterfrågan på sådant i taliban-Afghanistan om de nu skulle följa exemplet på alla tänkbara sätt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 januari 2005, 15:35

Calypze skrev:Btw är det nån som vet om Iran har liknande skägglagar?
Iran har ingen lag på skägg.

Mvh -Dan

Skriv svar