Jesu heliga kors
Jesu heliga kors
Håller på och läser Arn böckerna av Guillou och blev lite fascinerad av vad han kallar "Jesu heliga kors" vilket sägs vara det kors som Jesus dog på. Enligt boken skall biskopen av Jerusalem bärt med sig korset i strid och de rätttroende skulle gått obesegrade genom alla strider då det tagits med. Kan någon berätta om detta stämmer och vad som hänt med korset idag? Gärna om ni vet något om korsets storlek och utsmyckning också.
Re: Jesu heliga kors
Någon klok person lär ha sagt att världens alla flisor av Jesu kors skulle bilda en hel skog... Att något förment kors skulle funnits "in extenso" någonstans visste jag inte, men så är kanske heller inte fallet?
amatörsvar, men har ett minne jag läst att en bysantisk furstinna/kejsarinna, Helena? gjorde en sökresa till Jerusalem, och med hjälp av "gudomlig inspiration" lät hon gräva på ett bestämt ställe - och voila, där fanns det så hett eftersökta korset.
Så ett kors som de bar omkring på fullt övertygade att detta var Jesu´ eget kors fanns i sinnevärlden ja. Men om korset var det riktiga och inte nåt annat kors från början av vår tideräkning - det är frågan.
Sedan, om de så flitigt använde större och mindre bitar ur korset som reliker, och ändå bar omkring på korset - ytterligare en ekvation som har svårt att gå ihop.
Vad hände med korset till slut? Sal-ad-dins styrkor tog den vet jag, vid Hattin?? Kom den tillbaka till de kristna till slut??
- ids inte googla just nu.
Så ett kors som de bar omkring på fullt övertygade att detta var Jesu´ eget kors fanns i sinnevärlden ja. Men om korset var det riktiga och inte nåt annat kors från början av vår tideräkning - det är frågan.
Sedan, om de så flitigt använde större och mindre bitar ur korset som reliker, och ändå bar omkring på korset - ytterligare en ekvation som har svårt att gå ihop.
Vad hände med korset till slut? Sal-ad-dins styrkor tog den vet jag, vid Hattin?? Kom den tillbaka till de kristna till slut??
- ids inte googla just nu.
Ahh, det finns inget som går upp mot ett riktigt amatörsvarStefan skrev:amatörsvar, men har ett minne jag läst att en bysantisk furstinna/kejsarinna, Helena? gjorde en sökresa till Jerusalem, och med hjälp av "gudomlig inspiration" lät hon gräva på ett bestämt ställe - och voila, där fanns det så hett eftersökta korset.
Helena av Konstantinopel levde 248-329, alltså långt före den bysantiska tiden, och var ingift i den romerska kejsarfamiljen. Hon blev omsider helgonförklarad, och var mycket riktigt (enl. legenden) med om uppgrävandet av det heliga korset.
http://www.wordiq.com/definition/Helena ... tantinople
Om det "Sanna korset", som man nog inte säger på svenska annat än i snabböversättningar, kan man läsa åtskilligt här:
http://www.wordiq.com/definition/True_Cross
Där finns även svaret på sandgrens fråga:
Vilket naturligtvis inte hindrade fragment från att dyka upp över hela kristenheten. Osannolik historia egentligen, ett avgjort (..?) förfalskat kors som i sin tur förfalskas... Det var förresten Erasmus som sade att det fanns tillräckligt många bitar av korset för att bygga ett fartyg; å andra sidan finns här en som på 1800-talet räknade ut att det inte ens skulle bli ett enda fullskale-kors.During this period the remainder of the True Cross remained in Jerusalem from where it was seized by Arnulf Malecorne, Latin Patriarch of Jerusalem, after the First Crusade. The True Cross then became the most sacred relic of the Latin Kingdom of Jerusalem. A piece of the True Cross was the most important relic carried by the later Crusaders. It remained housed in the Church of the Holy Sepulchre under the protection of the Latin Patriarch, who marched with it ahead of the army before every battle. It was captured by Saladin during the Battle of Hattin in 1187 and subsequently disappeared.