Vad ingår egentligen i Kanaans land.
Vad ingår egentligen i Kanaans land.
Jag läste en artikel som gör att jag måste fråga de kunniga skribenterna på Skalman efter hjälp. Jag är inte särdeles bevandrad i Bibel, Koran och de andra gamla skrifterna. Känner däremot att det är något jag borde ägna lite tid åt. Just nu är jag inte ens så kunnig att jag vet var jag skall leta efter besked till mina två frågor.
Utgångspunkten är i en krönika som Helle Klein skrev i Aftonbladet den 26/4. Hon skrev om och varnade för den kristna högern. I artikeln står bland annat att inte bara ortodoxa judar utan också konservativa kristna önskar att det Judiska folket skall få tillbaka de bibliska kärnlanden Judeen och Samrien.
Med detta menades enligt Klein om man skall omvandla området till dagens karta: hela västbanken, hela Jerusalen, södra Libanon, Gaza samt delar av Sinai, Jordanien och Syrien.
Klein skriver också att den kristna högerns intresse av detta ligger i uppfylla skriftens profetia: När alla judar har återbördats till "sitt" land skall Messias komma tillbaka och judarna omvändas till Kristus.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/st ... 07,00.html
Jag har två frågor till de mer kunniga:
1. Sionisterna anser ju att Palestina är "deras land" som de har fått av Gud. Hur stort område har de egentligen "rätt" till enligt deras egna heliga skrifter. Eller är åsikterna delade här.
2. Denna profetia som kristen höger påstås önska uppfylld. Är detta vad som faktiskt står i Bibeln om Messias ankomst till jorden eller ?????
Utgångspunkten är i en krönika som Helle Klein skrev i Aftonbladet den 26/4. Hon skrev om och varnade för den kristna högern. I artikeln står bland annat att inte bara ortodoxa judar utan också konservativa kristna önskar att det Judiska folket skall få tillbaka de bibliska kärnlanden Judeen och Samrien.
Med detta menades enligt Klein om man skall omvandla området till dagens karta: hela västbanken, hela Jerusalen, södra Libanon, Gaza samt delar av Sinai, Jordanien och Syrien.
Klein skriver också att den kristna högerns intresse av detta ligger i uppfylla skriftens profetia: När alla judar har återbördats till "sitt" land skall Messias komma tillbaka och judarna omvändas till Kristus.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/st ... 07,00.html
Jag har två frågor till de mer kunniga:
1. Sionisterna anser ju att Palestina är "deras land" som de har fått av Gud. Hur stort område har de egentligen "rätt" till enligt deras egna heliga skrifter. Eller är åsikterna delade här.
2. Denna profetia som kristen höger påstås önska uppfylld. Är detta vad som faktiskt står i Bibeln om Messias ankomst till jorden eller ?????
Judeen och samarien är de bibliska namnen på de områden som ockuperades efter Israels snabba seger 1967. Enligt resolution 242 ska området lämnas tillbaka enligt principen fred mot land, men detta har fortfarande inte skett pga extremister som existerar parasiterar på konflikten. Problemet är svårlöst och religionen är viktig eftersom extremisterna på båda sidor eftersträvar en religiös stat.
Israel är visserligen en demokrati och araberna har rösträtt. Men Israel är också en judisk stat (rätta mig om jag har fel. Hittade inte någon sida med israels konstitution) och därmed blir ju muslimer och kristna en andra klassens medborgare.
Eftersom Israel är en demokrati så skulle en annektering av de ockuperade områdena göra araberna till israeliska medborgare med rösträtt och därmed skulle den judiska staten Israel bli en demokratisk arabisk stat. Den enda vettiga lösningen för de judiska fundamentalisterna är därför att fördriva alla araber och ersätta dem med bosättare och den enda lösningen för de islamistiska extremisterna är att utplåna den judiska staten. Men extremisternas slutgiltiga lösning är ingen lösning och extremisterna omöjliggör den enda vettiga lösningen - land mot fred.
Det står i bibeln att Jesus ska återkomma och upprätta ett tusenårsrike. Jag tror det står i uppenbarelseboken. Det vore ju läge om han kom nu.
Israel är visserligen en demokrati och araberna har rösträtt. Men Israel är också en judisk stat (rätta mig om jag har fel. Hittade inte någon sida med israels konstitution) och därmed blir ju muslimer och kristna en andra klassens medborgare.
Eftersom Israel är en demokrati så skulle en annektering av de ockuperade områdena göra araberna till israeliska medborgare med rösträtt och därmed skulle den judiska staten Israel bli en demokratisk arabisk stat. Den enda vettiga lösningen för de judiska fundamentalisterna är därför att fördriva alla araber och ersätta dem med bosättare och den enda lösningen för de islamistiska extremisterna är att utplåna den judiska staten. Men extremisternas slutgiltiga lösning är ingen lösning och extremisterna omöjliggör den enda vettiga lösningen - land mot fred.
Det står i bibeln att Jesus ska återkomma och upprätta ett tusenårsrike. Jag tror det står i uppenbarelseboken. Det vore ju läge om han kom nu.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Vad ingår egentligen i Kanaans land.
1. Jag tror att åsikterna är delade här (det finns ju även fler synsätt bland "sionister"), om vi utgår från det Klein nämner... I GT så beskrivs ju landet på västra sidan Jordanfloden som Israel, medan det även i historisk tid var så att Davids rike sträckte sig till andra sidan floden och även innebär att de områden du nämner hamnade inom Israel, Araméen, Ammon, Edom och Moab. Vad som skall tillhöra Israel är väl alltså upp till tolkaren.Donkeyman skrev:1. Sionisterna anser ju att Palestina är "deras land" som de har fått av Gud. Hur stort område har de egentligen "rätt" till enligt deras egna heliga skrifter. Eller är åsikterna delade här.
2. Jag har för mig att det grundar sig på Uppenbarelseboken, där Israels stammar tydligen skall samlas för att träda in genom lika många portar till... Jerusalem (i symbolisk mening, eller vad det nu var)? Alltså tänker man sig väl att i sådana fall innebär det att alla judar i världen måste vara samlade till platsen för att någon skall kunna hända enligt uppenbarelsens plan..?
Mvh -Dan
Minnet är inte vad det varit, (utbrändhet för några år sedan), en gång visste jag ganska exakt Det utlovade landets gränser. Har dock för mig de var rätt exakt området efter julikriget 67 - men inte större.
Helle Klein antyder tydligen att det var större.
Jag lutar mig åt det jag tror Durion menar, att en del förväxlar det Utlovade landet med de gränserna som konung David lyckades få.
David var ju tidvis en mycket framgångrik konung med dugliga befälhavare, så landet blev åtskilligt större under hans tid. Och Davids tid ses fortfarande litegrann som en gyllene lyckotid...
- Nåja, dylikt synsätt om fantasigränser från en fjärran maxi-tillstånd är ju mycket vanligt hos andra folk, så judiska (extrem)nationalister liknar här andra (extrem) nationalister.
Ett exempel som jag kan direkt påvisa. Det av Gud utlovade landets gräns söderut är "Egyptens bäcken". En del väljer att tolka det att med det menas Nilen. Egyptens bäcken är dock ett mindre vattendrag som flyter nånstans i Gaza/strax söder därom. Det syns faktiskt på en del kartor i vissa bibelupplagor - har själv sett det.
Helle Klein antyder tydligen att det var större.
Jag lutar mig åt det jag tror Durion menar, att en del förväxlar det Utlovade landet med de gränserna som konung David lyckades få.
David var ju tidvis en mycket framgångrik konung med dugliga befälhavare, så landet blev åtskilligt större under hans tid. Och Davids tid ses fortfarande litegrann som en gyllene lyckotid...
- Nåja, dylikt synsätt om fantasigränser från en fjärran maxi-tillstånd är ju mycket vanligt hos andra folk, så judiska (extrem)nationalister liknar här andra (extrem) nationalister.
Ett exempel som jag kan direkt påvisa. Det av Gud utlovade landets gräns söderut är "Egyptens bäcken". En del väljer att tolka det att med det menas Nilen. Egyptens bäcken är dock ett mindre vattendrag som flyter nånstans i Gaza/strax söder därom. Det syns faktiskt på en del kartor i vissa bibelupplagor - har själv sett det.
Jag tycker inte din syn på sionister överstämmer med verkligheten. Sionisterna är främst en sekulär och politisk ideologi, inte religiös. För de ortodoxa och religiösa judarna är Samarien, Judéen och Galileen kärnan i Israel.1. Sionisterna anser ju att Palestina är "deras land" som de har fått av Gud. Hur stort område har de egentligen "rätt" till enligt deras egna heliga skrifter. Eller är åsikterna delade här.
Efter lite googlande hittar jag referenser till Sakarja, läs kap. 8 och 12-14. Där står en del om "Herrens dag", hur alla folk samlas i strid mot Jerusalem, "Och Herren skall då vara konung över hela jorden, ja, på den tiden skall Herren vara en, och hans namn ett" (Sak. 14:9).Donkeyman skrev:2. Denna profetia som kristen höger påstås önska uppfylld. Är detta vad som faktiskt står i Bibeln om Messias ankomst till jorden eller ?????
En del kristna utläser tydligen detta som en profetia om Jesu återkomst vilket givetvis judiska utläsare inte ger något för. Det hela är tämligen osammanhängande och grumligt i god profetisk stil, om det verkligen är dessa texter som avses vet jag inte, men så har ju folk dragit större växlar på tunnare grunder än detta...
Den första, mycket ungefärliga, beskrivningen finns i 1 Mos. 15:18: "Åt din säd skall jag ge detta land, från Egyptens flod ända till den stora floden, floden Frat." Det är inte Nilen som avses med "Egyptens flod" utan Wadi el Arish i nordöstra Egypten.Donkeyman skrev:1. Sionisterna anser ju att Palestina är "deras land" som de har fått av Gud. Hur stort område har de egentligen "rätt" till enligt deras egna heliga skrifter. Eller är åsikterna delade här.
När Moses efter långt om länge står vid gränsen av det förlovade land han själv aldrig fick beträda, kommer så i 4 Mos. 34 kap. en lång beskrivning av hur gränsen skall gå, mellan berg och sjöar och andra landmärken. På en hemsida hittade jag följande "översättning" till moderna förhållanden.
The Southern border of the Promised Land (Canaan) runs from the southern end of the Dead Sea (Salt Sea), to approximately the middle of the Negev desert. From there, it turns Northward toward Wadi el Arish (brook of Egypt) and ends at the Mediterranean Sea.
The Western border of the Promised Land (Canaan) is the Mediterranean Sea (Great Sea).
The Northern border of the Promised Land (Canaan) extends from the Northern region of Lebanon at the Mediterranean Sea, to a region east of Damascus in modern day Syria.
The Eastern border of the Promised Land (Canaan) goes southward for about 50 miles, starting from a region east of Damascus. Then it turns West to the Southern end of the Sea of Galilee (Sea of Chinnereth). From there it follows the Jordan River, ending at the Dead Sea (Salt Sea).
http://www.biblebell.org/mbag/mailbagaj.html
jag har inte läst hela dialogen, den var så lång, men det är ju lätt konstaterat att Judarna inte har den minsta rätt till det landområdet om man ska hänvisa till Bibeln som historiebok.
Israeliterna erövrade hela Kanaan från de som bott där väldigt länge. De brände ner, våldtog, dödade och var allmänt ogudaktiga tills den befintliga befolkningen andingen flytt, dött eller erkänt sig underdåniga.
Känns som historien upprepar sig gång på gång.
Israeliterna erövrade hela Kanaan från de som bott där väldigt länge. De brände ner, våldtog, dödade och var allmänt ogudaktiga tills den befintliga befolkningen andingen flytt, dött eller erkänt sig underdåniga.
Känns som historien upprepar sig gång på gång.