Nationalism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Nationalism

Inlägg av Moonman » 29 maj 2004, 11:41

Jag skulle behöva få lite förklarat för mig. Vad jag har förstått är en nationalist någon som vill det bästa för sin nation och sätter den främst. Har jag helt fel? Tänker på att nationalism oftast dras ner i träsket tillsammans med rasism och nazism.

mvh Alex Robsahm

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 maj 2004, 12:38

Problemet när extrem nationalister beslutar att tex visa etiska grupper eller vissa kulturytringar inte ska tillhöra landet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 maj 2004, 12:54

Jo, det är dåligt. Jag är nationalist, helt klart. Men jag har inget emot andra kulturyttringar för det. Samma sak med att inte ta emot invandrare. Jag tycker vi ska ta emot MER invandrare, då åtminstonde de tar alla jobben som finns där ute, och jag syftar inte på skitjobb som städare och parkvakt, utan riktiga jobb. Vilket jag VET vissa får.

Blandat är bäst. nationalist, javisst. :D

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 29 maj 2004, 13:35

En nation och det egna folket är ju samma sak. Vad älskar man och värnar om ifall man är nationalist då? Landets geografiska gränser? Nej, att bevara folk och nation går hand i hand.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 29 maj 2004, 15:50

Hrm, känner mig manad att göra ett inlägg här när jag håller på att tråckla mig ur svårigheter i en annan tråd.

Nation: Sammanslutning av människor som inte har andra band än gemensamma ursprungsmyter, språk m.m. En föreställd gemenskap enligt B. Andersen.

Nationalism: Ideologin att varje nation ochså skall bilda en egen stat.

Nationalist: Fysisk företrädare för nationalism.

Stat: Ett väldefinierat landområde där instutitioner "härskar" obestrit över landets befolkning.

Nationalstat: En stat där nationens utsträckning fått påverka statens gränser i stor utsträckning.

Problemet uppstår när nationen skall definieras, hur låter detta sig göras? Vem skall få tillhöra nationen? Hur skall en anslutning till nationen göras? Det är i samband med dessa frågeställningar begreppet rasism smyger sig in i diskussioner.

Slutsats: Den som utan ifrågasättande vill hävda sig som svensk borde säga att "jag är en stolt företrädare för den svenska grundlagen", vilket jag tror att ni utan problem kan säga om ni står för vad som framkommit i tråden.

J.K Nilsson

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 maj 2004, 18:05

Jag håller med nilsson om att det stora problemet med nationalismen är hur man definierar nationen. Vilka är de människor som tillhör nationen och vilka tillhör den inte. Nationalismen utvecklades med utgångspunkt i den Franska revolutionen och fungerade förhålladevis bra i västeuropa, det gick att definiera den Franska nationen, vilka människor, vilket språk och vilket landområde som skulle höra hit relativt lätt (även om vissa landområden och regioner i princip fick förfranskas en aning). Men sedan sprider sig nationalismen vidare mot central- och östeuropa och där tillstöter rejäla problem. Människor av olika etnisitet, religion och språk bor blandade, de stater som finns är gamla mångkulturella imperier. Hur skall nationerna definieras, hur skall gränser dras, vilka hör hit och vilka hör inte hit? Konflikter blir nästan ofrånkomliga.

I förlängningen, vad händer när nationalismen fortsätter sitt segertåg över världen, vilka problem medför den när den får fäste i länder vars kartor uppritats av kolonialmakter? Något att funder på! 8)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 maj 2004, 18:20

LasseMaja skrev:Jag håller med nilsson om att det stora problemet med nationalismen är hur man definierar nationen. Vilka är de människor som tillhör nationen och vilka tillhör den inte
Alla som är svenska medborgare anser jag vara svenskar. Även om de är födda i ett skjul i sydöstra Långtbortistan. :)

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 maj 2004, 21:38

Tomas Ibsen skrev:Alla som är svenska medborgare anser jag vara svenskar. Även om de är födda i ett skjul i sydöstra Långtbortistan. :)
Jovisst, en mycket sund och bra inställning tycker jag personligen men det är långt ifrån alla nationalister som har den definitionen. 8)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 maj 2004, 21:40

De är inte riktiga nationalister. De är extremister. Extremister finns överallt. I kyrkan, på jobbet, i partier, och tyvärr lär vi inte bli av med dom...

/Tomas (Som är stolt svensk. Och som välkomnar nya svenskar när som helst)

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 30 maj 2004, 17:59

För att vara nationalist har du enväldigt sund inställning Tomas. Men som sagt tror inte attd u delar den med lika många som du delar titeln nationlolist med dessvärre :(

Hur som helst har jag problem att förstå vittsen med nationlaism å den stränga uppfattningen om nationalstatens bevarande. Big deal, det är bara ett par påhittade linjer.

Vidare tycker jag bara att nationalismen har fört med sig problem, oavsett om den används (för det har den) inom båda politiska falanger, såväl höger som vänster.

/Max, internationalist :wink:

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 30 maj 2004, 19:17

Tomas Ibsen skrev:skitjobb som städare och parkvakt
Väldigt offtopic: Du personifierar härmed den svenska arbetsmoralen. Fy fan för sådant tänkande. Ungefär som folk som hellre lever på bidrag än arbetar som städare, och sedan gnäller om att invandrarna tar våra jobb.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 maj 2004, 20:10

Vad pratar du om? Invandrare FÅR skitjobb just p.g.a. att de är invandrare, vilket jag tycker är dumt och fel, men det är fortfarande så. Jag gillar det knappast. Jag tyker man ska få betyg och referenser och enbart kolla på det och inte ha tillgång till namn och dyligt. Då blir det en mer opartisk process. :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Nationalism

Inlägg av Daniel L » 30 maj 2004, 20:26

Moonman skrev:Jag skulle behöva få lite förklarat för mig. Vad jag har förstått är en nationalist någon som vill det bästa för sin nation och sätter den främst. Har jag helt fel?
Det du beskriver låter mer som en patriot. En nationalist förespråkar även den egna nationens unikhet och värde.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 maj 2004, 20:30

Tomas Ibsen skrev:Vad pratar du om? Invandrare FÅR skitjobb just p.g.a. att de är invandrare, vilket jag tycker är dumt och fel, men det är fortfarande så.
Du verkar inte förstå vad Snyde menar. Han reagerade mot att du ansåg parkvaktar- och städjobb som "skitjobb". Jag håller förövrigt med Snyde fullkomligt i det han säger.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Re: Nationalism

Inlägg av J.K Nilsson » 30 maj 2004, 20:36

D. Löwenhamn skrev:
Moonman skrev:Jag skulle behöva få lite förklarat för mig. Vad jag har förstått är en nationalist någon som vill det bästa för sin nation och sätter den främst. Har jag helt fel?
Det du beskriver låter mer som en patriot. En nationalist förespråkar även den egna nationens unikhet och värde.

mvh/ Daniel
Patrioten står för staten och dess grundlagar jmf. med USA innan 11/9-01. Den franska nationalismen (romantiska) står för liknande saker i samband med den franska revolutionen; frihet-jämlikhet-broderskap, grundlagen och det franska språket för att folk skulle kunna tillgodogöra sig grundlagen. tyvärr skrev jag inte det i mitt förra inlägg

J.K Nilsson

Skriv svar