Konsumtion- en livsfilosofi?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Rob Graves
Medlem

Inlägg av Rob Graves » 31 mars 2004, 16:12

Löwe skrev: Måste ni hålla på att tjafsa om "jag sa så" och "du sa si"? Det tillför inget till diskussionen, tvärtom blir det bara oöverskådligt, och avskräcker andra, som inte var med från början. Vem vill vara med och diskutera när man håller på så där?
Jag håller med. Men vad gör man när personen man tror man diskuterar med ljuger rakt upp och ned utan att skämmas? Det enda sättet att avsluta diskussionen jag kom på var att visa lögnerna genom direkta citat så det är uppenbart även för dem som inte orkar läsa hela tråden.

Lassemajas senaste inlägg är ett utmärkt exempel på en lögn, om han menar att han inte ljuger uppmanar jag honom att hänvisa och citera till det inlägg i tråden där jag hävdat något dylikt. Bli inte förvånad när det dyker upp ytterligare ett inlägg utan hänvisning eller citat där Lassemaja har någon annan undanflykt.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 18:00

Ja var och en som följt denna diskussionen kan ju se hur du Rob angriper ståndpunkten att det skulle finnas skapade behov, exempelvis:
de som hävdar att det finns skapade och icke-skapade behov fortfarande inte lyckats postulera vad det är som gör vissa behov är skapade och andra inte
Av det drar jag slutsatsen att med "de" så menar man inte sig själv.

Rob Graves
Medlem

Inlägg av Rob Graves » 31 mars 2004, 20:53

Det är dags att göra slut på ditt trams Lassemaja. Om du inte förstår efter det här, då kan ingen hjälpa dig.

Den som inte vill läsa rekapitulationen kan skippa direkt till avdelning II.
LasseMaja skrev: Man kan ju fråga sig varför du med sådan frenesi har angripit vår ståndpunkt att det moderna marknadsekonomiska samhället påverkar människors konsumtion, dvs skapar behov hos människor? Du håller ju i princip med eller hur?
Låt mig rekapitulera diskussionen i mitt sista inlägg. Den började med ditt osubstantierade påstående att:

"Drivmotorn (vinstmaximering) kommer att på alla omtänkliga sätt att försöka öka konsumtionen i all oändlighet.
.....
Meningen med denna konsumtion kan verkligen disskuteras, speciellt som en del av den är framdriven enkom för att öka någons vinst via marknadsföring."

som ett försök att påvisa att det finns något som heter överkonsumtion. Kom ihåg ordet överkonsumtion, det är rubriken på tråden och grunden för diskussionen.

"Den form av (över)konsumtion som diskuteras är ju en följd av det ekonomiska system vi har."

När jag var snäll och påpekade att så inte var fallet kom du med ett helt ett nytt påstående, till stöd för det första påståendet:

"den renodlade kapitalismens speciella signum är vinstmaximeringen som har en särställning och fortlever utan knytning till behov, utan tvärtom rent av skapar behov.
......
Den moderna kapitalismen har här utvecklats vidare, vinstmaximeringen har drivit fram metoder för att få konsumenter att "känna fler behov" och öka sin konsumtion. Denna utveckling har vi nog bara sett början på."

För oss som läst ekonomi ser det här ut som rena fabler, vilket det också visade sig vara när jag frågade efter en källhänvisning. Istället fick jag en motfråga:

"Kan du då själv tala om vart i den ekonomiska teorin det står att marknadsföring inte påverkar vår konsumtion?"

Det var första gången du försökte bygga en halmgubbe och påstå något jag aldrig skrivit. När jag som svar citerade ett av mina tidigare inlägg fick jag till svar:

"Vad bra att även du förstår att marknadsföring påverkar människor."

Svart på vitt att du förstått en gång i tiden.

Senare kom erkännandet:

"Till mr Rob Graves vill jag bara säga, att kunskap som grundar sig i egna upplevser och livserfarenhet behöver inte alls vara felaktig jämfört med kunskap som du läser i dina böcker.

Om jag påstår att det finns skapade behov så kan det ju vara en egen erfarenhet, eller hur? En av de främsta erfarenheter jag har på det området är konsumtionen av en produkt som heter cigaretter och jag är fullständigt övertygad om att den upprätthölls på konstlad och skapad väg. "

Avdelning II

Låt mig återgå till de fantastiska påståendena som startade hela diskussionen, de som du senare erkände var grundade på egna upplevelser och livserfarenhet (men som du trots det senare desperat försöker försvara med en banal iakttagelse av vi påverkas av vår omgivning).

"den renodlade kapitalismens speciella signum är vinstmaximeringen som har en särställning och fortlever utan knytning till behov, utan tvärtom rent av skapar behov.
......
Den moderna kapitalismen har här utvecklats vidare, vinstmaximeringen har drivit fram metoder för att få konsumenter att "känna fler behov" och öka sin konsumtion. Denna utveckling har vi nog bara sett början på."

Här rör vi oss med ett påstående som menar att vinstmaximering, inte konsumtion, är drivmotorn för produktionen. Denna konsumtion styrs inte av riktiga behov utan kapitalismens skapade behov, ett omvänt förhållande från vad som antas gälla, du har utöver egna erfarneheter inte förmått styrka påståendet, och såvitt jag kan sluta mig till inte ens insett problemen med en dylik teori.

Påståendet innehåller en dikotomi av skapade och icke skapade behov, efter påstötningar om vad den teorin innehåller försökte du en mängd inlägg senare låtsas att denna dikotomi skulle vara samma uppdelning som den mellan behov och önskningar inom marknadsföringsteorin. Där behov är de fysiska och psykiska behov vi har och önskningar de former behoven tar sig utifrån de möjligheter vi har att tillfredställa dem. Det är iakttagelsen att människor kommer välja mellan olika möjligheter för att tillfredställa sina behov, och att reklam fyller en funktion i att påverka det valet.

Marknadsföringsteorin innehåller dels en grund, behovstillfredställelse, och dels en definitiv gräns för produktionen, när konsumentens behov är tillfredställt. Men det var inte vad du skrev, du påstod något helt annat, att produktion kan drivas vidare i "all oändlighet" långt efter att alla behov är tillfredställda eftersom det finns metoder för att skapa behov utan knytning till riktiga behov. Om det blott var ett förvirrat försök att återge marknadsföringteori så är dina båda sorters behov i allra högsta grad knutna till varandra, tjänstgör inte som en grund för en uppdelning mellan den förmenta överkonsumtionen och dess motsats och direkt motsäger påståendet om att det går att driva konsumtion efter att behoven är tillfredställda.

Det var alltså inte en banal iakttagelse om att våra önskningar formas i en social kulturell process och att dessa önskningar baseras på och är knutna till våra behov. Den tolkningen får ytterligare stöd av ett senare inlägg där du hävdar att:

"När reklamen blir den den avgörande beståndsdelen i ett val vi gör så är den attityden "skapad"

Det är alltså önskningar (i marknadsföringsteori) som är behov i ditt påstående och bland dem kan vi skilja mellan de som skapats och de som inte skapats. De skapade är då tydligen de där reklam är den "avgörande beståndsdelen" i valet. De skapade behoven som driver produktionen i all oändlighet utan knytning till behov är alltså de önskningar vi har där reklamen är den avgörande beståndsdelen i deras uppkomst.

Förutom att det inte är en teori om något (vi måste veta vad det innebär att något är den "avgörande beståndsdelen" och dessutom kunna kvantifiera den för att avgöra att en önskan är "skapad", dessutom bör man förstås svara på varför de önskningar som skapas i den kulturella processen inte är skapade), inte är något unikt för den moderna kapitalismen (beroende på vad den avgörande beståndsdelen är så har önskningar i alla tider formats efter information om vad som funnits tillgängligt, men det kan med säkerhet avgöras först när vi får en teori att bita i), så tjänar den heller inte som grund för att avgöra vad som är den förmenta "överkonsumtionen" och kan heller inte ligga till grund för påståendet att produktionen kan pågå i all evighet långt efter att alla behov tillfredställts.

Och tänk till lite innan du dravlar vidare, vilka konsekvenser får olika uppdelningar, hur kan jag påvisa dem, vilket syfte fyller de och vad är målet med diskussionen, vad har jag för stöd för mina tankar? Det är rätt uppenbart att det var spekulationer från din sida, precis som du skrev, det var upplevelser och livserfarenhet, men varför försvara det som om det gällde livet eller var genomtänkta teorier.

Kort sagt, det finns ingen överkonsumtion om du inte kan postulera teorin som skiljer ut och visar oss vilken konsumtion som är överkonsumtion. Och det kan du inte eftersom du varken läst någon eller tänkt ut någon själv och verkar helt ignorant inför svårigheterna att skapa en dylik teori.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 21:58

Det du hänger upp dig på är alltså dels
Här rör vi oss med ett påstående som menar att vinstmaximering, inte konsumtion, är drivmotorn för produktionen.
På det svarar jag att för företag i en kapitalistisk marknadsekonomi så är det vinsten som är drivmotorn ingenting annat. Ett företag upphör med sin produktion om inte vinst kan erhållas, likaså skippar man gärna produktionen om vinsten kan erhållas ändå.

och
Denna konsumtion styrs inte av riktiga behov utan kapitalismens skapade behov

I vår värld och i vårt samhälle finns ett mycket stort antal grundläggande behov som kapitalismen inte uppfyller, många människor på vår jord är exempelvis hungriga. Kapitalismen producerar inte mat till dessa människor däremot så produceras exempelvis stadsjeepar. Eftersom det finns bra vägar i de flesta städer så behövs en rejäl marknadsföringssatsning för att "skapa ett behov" av statsjeepar, vilket ju har lyckats bra.

Var och en kan ju själv fundera över om det är så att kapitalismen i första hand styrs av en vilja att tillfredsställa de behov som finns eller om det är så att kapitalismen i första hand ser till vart det finns pengar och tjäna.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 mars 2004, 22:38

Visserligen vill jag på inget sätt uppmuntra hobbymodererande, men nu måste jag helt hålla med Löwe.

Framför allt vill jag nu uppmana Rob Graves:

Även om du anser att du har mer rätt (och vem gör inte det?), och även om du tycker dig se motsägelser i dina meddebattanters inlägg, så för du inte på något vis diskussionen framåt genom att peppra dina inlägg med tillmälen som "trams", "innan du dravlar vidare", "rena lögner" och "banala iakttagelser". Tvärtom för du ner diskussionen till en meningslös pajkastningsnivå.

Har du anmärkningar på dina meddebattanter, skicka PM eller anmäl till moderator. Det finns ingen annan än den som själv skriver det som är intresserad av att läsa sådana utgjutelser.

Rob Graves
Medlem

Inlägg av Rob Graves » 31 mars 2004, 22:57

Min kritik är att ditt påstående om överskonsumtion inte har något innehåll. Att du tycker att vägarna är bra, stadsjeepar är onödiga och att det görs reklam för dem är som jag sagt några gånger bara ett värdeomdöme, inte en teori om att en viss konsumtion framdriven och därför överkonsumtion. Säg mig hur du kvantifierar reklamens inverkan, är det fingret i vädret som gäller? Vad gäller med tacokonsumtionen i Sverige, är det också överkonsumtion? Pizza? Vårrullar, tandtråd? Hur vet jag det, och framför allt, hur vet du det?

Att folk svälter har överhuvudtaget inget med den här diskussionen att göra, ingenstans har jag sagt att alla behov tillfredställs överallt och alltid, det är ett nytt halmstrå.
Var och en kan ju själv fundera över om det är så att kapitalismen i första hand styrs av en vilja att tillfredsställa de behov som finns eller om det är så att kapitalismen i första hand ser till vart det finns pengar och tjäna.
Tack, äntligen, du ser en motsättning som inte existerar. Att alla människors behov inte alltid tillfredställs överallt betyder inte att det inte är behovstillfredställelse som driver konsumtionen. Det är en falsk slutsats, det hoppas jag är uppenbart?

Om du läst klart marknadsföringsteorin hade du väldigt snart kommit till den tredje kategorin, efterfrågan, önskningar som det finns köpkraft bakom. Det är efterfrågan företag inriktar sig på, efterfrågan är önskningar som syftar till att tillfredställa behov som den önskande parten har köpkraft att uppfylla. Att fattiga människor inte har råd att efterfråga allt de vill ha (vem har det förresten) innebär inte att det de som har mer köpkraft bakom sina önskemål är utsatta för den stora "kapitalistiska komplotten".

Följaktligen, överkonsumtion och skapade behov är värdeomdömen, eller så visar du varför stadsjeepar, vårrullar och tandtråd är eller inte är skapade behov, och då räcker det tyvär inte med att du tycker att det är onödigt eller att man gör reklam för dem, att vi har hyfsat bra tänder eller att vi kan äta fläskkotlett istället.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 april 2004, 11:53

Rob Graves skrev:Min kritik är att ditt påstående om överskonsumtion inte har något innehåll.
Man kan se konsumtionen ur olika perspektiv och i flera fall så blir då begreppet överkonsumtion relevant. Några exempel:

- Hälsoperspektivet, för stor konsumtion av fett eller tobak kan medföra ohälsa därför kan man tala om överkonsumtion.
- Fördelnings och rättviseperspektiv, dvs att vi har för hög konsumtion i den rika världen i förhållade till den fattiga.
- Ekologiskt perspektiv, för stor konsumtion av miljögifter leder till ekologiska skadeverkningar.
- Hushållningsperspektiv, skall ändliga resuser konsumeras så fort som möjligt eller skall vi lämna lite åt kommande generationer.

Att du påstår att överkonsumtion inte finns är bara ett värdeomdöme från dig.
Säg mig hur du kvantifierar reklamens inverkan
Reklamens inverkan mäts lätt i en produkts försäljning innan och efter en reklamkampanj eller via marknadsundersökningar där man frågar om man känner till varumärket, om man köper det, om man uppmärksammat det inom en reklamkampanj den senaste tiden. (jag har själv vid flera tillfällen deltagit i sådana undersökningar)
ingenstans har jag sagt att alla behov tillfredställs överallt och alltid,
Vad bra, då kan vi konstatera att det inte finns en direkt koppling mellan behov som uppenbarligen finns och produktionen. Varför produceras det då vissa varor och inte andra när det uppenbarligen finns behov? Jo för att det måste finnas möjlighet att göra vinst, ingen vinst - ingen produktion.
efterfrågan, önskningar som det finns köpkraft bakom
Ja då är vi återigen där, hur uppkommer efterfrågan? Den kanske bara finns där av sig självt liksom? Sedan så ser de välvilliga företagen osjälviskt till att uppfylla dessa behov. Tänk så omtänksamt av dem.

Efterfrågan uppkommer då ur kombinationen köpkraft + ett upplevt behov (dvs det skapade behovet).

Då tar jag det igen, människor har olika behov, en del är medfödda såsom biologiska och grundläggande psykologiska behov. Andra behov skapas genom inlärning och här finns reklamen eftersom den är en del av vårt samhälle. (se nedan avsnitt om inlärning)

Dessa behov kopplas till vissa produkter genom våra attityder till dessa produkter, exempelvis kan man känna ett behov att ha mobiltelefon för att kontakta sina vänner. Här har vi grundbehovet, att prata med sina vänner och en positiv attityd till en viss produkt, mobiltelefonen, som ger ett upplevt behov av mobiltelefonen. Hur uppkommer då dessa attityder, jo dessa lärs in:

Inlärning sker genom
- Klassisk betingning (ex reklam)
- Instrumentell betingning (personliga erfarenheter)
- Social inlärning (vår sociala omgivning)
men även
- Exponering (ex reklam)

Reklamen påverkar våra värderingar och attityder, den påverkar vårt beteende och följdaktligen även vad vi upplever att vi har behov av.

(källor Psykologins grunder L Karlsson, Marknadsföring O Lundkvist, NE)

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 2 april 2004, 17:39

Löwe, jodå, i ett inlednings period går det väl att göra som Henry Ford,
fast efter tag så började man anse att T-Forden var för fattiglappar som
inte hade råd med en bättre bil, skämt som ,-vad är det för likhet emellan
din älskarinna och en T-ford? Jo, du vill inte bli iakttagen tillsammans med nån av dom.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 april 2006, 22:06

Den här tråden har nu flyttats till den nyligen skapta avdelningen "Ekonomisk historia".

Skriv svar