Hur kan det komma sig att man i västeuropa inte sökte antika skrifter i Bysan. I stället gick man genom arabernas bibliotek, med resultatet att man fick källor som förvanskats genom en lång rad av översättningssteg.
När jag som representant av 2000-talet ser detta tycker jag att det framstår som helt befängt. Vad var det för fel på Bysan?
Bysans
- Djinghis Khan
- Medlem
Tja, Bysans var ju i greppet på osmanerna då renassansen inleddes. Å andra sidan nådde ju många grekiska skrifter Västeuropa efter plundringen av Konstantinopel 1204. Dessa skrifter kom ju framförallt till handelsrepubliken Venedig, men av ngn anledning brukar man inte fästa så stor uppmärksamhet på de italienska staterna under denna tid, eftersom de med sina avancerade statsbildningar och kulturellt liv antagligen traditionellt inte passat in i den tidigare förhärskande bilden av "den mörka medeltiden"...
/DK M
/DK M
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Bysan
Intresset för den antika vetenskapen uppstod när Spaniens arabiska litteraturblev tillgängligt genom reconquesta (under 1100-1200 talen). Under 1300-talet propagerade bl.a. Petrarca för den antika latinska litteraturens värde, och universiteten i Europa började lära ut det man fått från Spanien. När sedan Konstantinopels lärda greker flydde till Italien på 1400-talet kom det stora uppsvinget i och med att dessa var kunniga i språket och litteraturen (på grekiska) och lärde ut detta på universiteten i Italien. Innan dess lade man alltså inte särskilt stort värde i denna litteratur.überjunge skrev:Hur kan det komma sig att man i västeuropa inte sökte antika skrifter i Bysan. I stället gick man genom arabernas bibliotek, med resultatet att man fick källor som förvanskats genom en lång rad av översättningssteg.
När jag som representant av 2000-talet ser detta tycker jag att det framstår som helt befängt. Vad var det för fel på Bysan?