Har gjort det. Fann inget värt att meditera över, utom möjligen mänsklighetens godtrogenhet. Ge mig en enda specifik profetia som inte är självklar, självuppfyllande, luddig till förbannelse eller skriven efter det den påstår sig förutse, så kan vi fortsätta diskussionen om du vill.Casanova skrev:Jepp. Se det så här, tiden skapade när jorden skapades. Men det är bara min hypotes. Jag ber er alla som tvivlar på att gud finns läsa profetierna i bibeln och meditera.
Profetiorna i bibeln
Profetiorna i bibeln
[Flyttat från "FF."]
Daniels profetia är väldigt betydande, iallafall för mig.
Jesajas, uppenbarelseboken är bra också. Det som människor lider brist på i denna värld är ödmjukhet. Det krävs ödmjukhet att läsa bibeln och tänka över det man har läst, det krävs ödmjukhet att börja också. Men det är bara min hypotes.
MVH Andree G
Jesajas, uppenbarelseboken är bra också. Det som människor lider brist på i denna värld är ödmjukhet. Det krävs ödmjukhet att läsa bibeln och tänka över det man har läst, det krävs ödmjukhet att börja också. Men det är bara min hypotes.
MVH Andree G
Jodå, det skulle vara ett nöje att diskuttera. Exempelvis de sju världsväldena, när jag läser det får jag gåshud. Att man kan förutse 2500 år före att exempelvis det Anglo-Amerikanska världsväldet kommer 1763 eller att det skall vara en politiskt söndrad värld i ändens tid.
Om man läser i Daniel 7:6 så kan man läsa om en leopard som var snabbt och som hade fyra fågelvingar på ryggen och fyra huvuden och herravälde gavs åt det.
Leoparden var en bild av den makedoniska eller grekiska raden av regenter som började med Alexander den store.Med rörligheten och snabbheten hos en leopard drog Alexander fram genom Mindre Asien, söderut genom Egypten och vidare till Indiens västra gräns.
"Leoparden" fick fyra huvuden efter Alexanders död år 323 f.v.t. Fyra av hans generaler blev till slut hans efterträdare i olika delar av hans rike.
Det är sånt här jag får gåshud av.
Om man läser i Daniel 7:6 så kan man läsa om en leopard som var snabbt och som hade fyra fågelvingar på ryggen och fyra huvuden och herravälde gavs åt det.
Leoparden var en bild av den makedoniska eller grekiska raden av regenter som började med Alexander den store.Med rörligheten och snabbheten hos en leopard drog Alexander fram genom Mindre Asien, söderut genom Egypten och vidare till Indiens västra gräns.
"Leoparden" fick fyra huvuden efter Alexanders död år 323 f.v.t. Fyra av hans generaler blev till slut hans efterträdare i olika delar av hans rike.
Extremt vagt, där det inte är obegripligt. Var i hela friden hittar du en förutsägelse av "det anglo-amerikanska världsherraväldet 1763" i bibeln? Och vad får dig att anse att ett sådant existerade då?
Daniels bok anses vanligen även av kristna bibelforskare vara skriven under Mackabéerupproret 180 fKR. Dvs. långt efter händelserna den utger sig för att profetera om.
Leoparden? Tja, förutom att den skrivs om långt efter Alexander kan en så vag symbol naturligtvis symbolisera så gott som vad som helst (inklusive Alexander). Ta en titt på denna sida, t.ex., där just denna "profetia" i stället anses gälla protestantismens uppkomst. http://endtimes.com/prophecy/rpvleop.htm
Nej, för ett enastående påstående (Gud existerar) krävs enastående bevis. Inte vagt bladder.
Att ens tänka på att meditera över Uppenbarelseboken, denna orgie i hat och lustfyllt fördömande, får mig att rysa inombords.
Daniels bok anses vanligen även av kristna bibelforskare vara skriven under Mackabéerupproret 180 fKR. Dvs. långt efter händelserna den utger sig för att profetera om.
Leoparden? Tja, förutom att den skrivs om långt efter Alexander kan en så vag symbol naturligtvis symbolisera så gott som vad som helst (inklusive Alexander). Ta en titt på denna sida, t.ex., där just denna "profetia" i stället anses gälla protestantismens uppkomst. http://endtimes.com/prophecy/rpvleop.htm
Nej, för ett enastående påstående (Gud existerar) krävs enastående bevis. Inte vagt bladder.
Att ens tänka på att meditera över Uppenbarelseboken, denna orgie i hat och lustfyllt fördömande, får mig att rysa inombords.
Här är en till profetia: I Jeremia 49:17,18 så står det "Edom skall bli föremål för häpnad. Var och en som drar fram över henne kommer att stirra häpet och vissla på grund av alla hennes plågor". Lite senare i texten står det:"kommer ingen man att bo där."
Edoméerna drevs bort från Palestina på 100-talet f.kr. av Judas Mackabeus, och år 109 f.kr. utvidgade Johannes Hyrkanos, mackabéernas ledare, Judas rike till att omfatta den västra delen av edoméernas land. Under det första århundradet f.kr. undanröjde den romerska expansionen det sista spåret av edoméernas oberoende....Efter Jerusalems förstöring genom romarna år 70 e.kr.... försvann namnet Idumeen (edom) från historien. (The new funk & Wagnalls Encyclopedia, 1952, band 11, sid. 4114)
Edoméerna drevs bort från Palestina på 100-talet f.kr. av Judas Mackabeus, och år 109 f.kr. utvidgade Johannes Hyrkanos, mackabéernas ledare, Judas rike till att omfatta den västra delen av edoméernas land. Under det första århundradet f.kr. undanröjde den romerska expansionen det sista spåret av edoméernas oberoende....Efter Jerusalems förstöring genom romarna år 70 e.kr.... försvann namnet Idumeen (edom) från historien. (The new funk & Wagnalls Encyclopedia, 1952, band 11, sid. 4114)
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jeremia talar ju som en undergångsprofet om Babyloniernas erövring av hela Juda rike, och upplevde det hela själv. Någon profetisk makt behöver man väl inte ha för att se det uppenbara, särskilt inte när man är en pessimist som Jeremia.Casanova skrev:Här är en till profetia: I Jeremia 49:17,18 så står det "Edom skall bli föremål för häpnad. Var och en som drar fram över henne kommer att stirra häpet och vissla på grund av alla hennes plågor". Lite senare i texten står det:"kommer ingen man att bo där."
När det gäller Edoms fortsatta existens, det där om att stället skulle bli folktomt i framtiden, så stämmer det ju inte heller. Även under romersk tid fanns där städer och bosättningar.
Anledningen till teorin om att Daniels bok inte är skriven av den Daniel som anges som författare till texten (han som var fången i Babylon), utan en ”visionär” flera hundra år senare, beror bland annat på händelseutvecklingen i profetian. Den eskalerar och blir väldigt detaljerad mot slutet (visionärens egen tid), medan händelseförloppet tidigare är mycket vagare och med betydligt mindre detaljer. Berättelserna om Daniel vet man dessutom var väldigt populära under just 160-talet f.kr och uppkom som tröst och uppmuntran åt judarna under förföljelserna. Profetian du hänvisar till är med ganska stor sannolikhet skriven någon gång mellan 168-164 f.kr och inte under 500-talet i Babylon. Men man kan såklart aldrig vara säker och var och en måste väl få tro vad den vill.Casanova skrev:Jodå, det skulle vara ett nöje att diskuttera. Exempelvis de sju världsväldena, när jag läser det får jag gåshud. Att man kan förutse 2500 år före att exempelvis det Anglo-Amerikanska världsväldet kommer 1763 eller att det skall vara en politiskt söndrad värld i ändens tid.