FF.
FF.
Vem har ni som favorit filosof?
Sokrates sätt att hjälpa folk fascinerar mig.
Sokrates sätt att hjälpa folk fascinerar mig.
Nietzsche helt klart. Hmmm jobbigt det är med motiviering men han har helt enkelt otroligt intressant filosfofi och hans liv är fascinerande. Hans arbeten har än idag stor betydelse inom sociologi, psykologi, neurofysiologi, konst, musik och språkvetenskap.
Gillar även Platon, Karl Marx, paradox filosofen Zenon (av Alea) och förstås mig själv
(som wannabe-filosof).
Gillar även Platon, Karl Marx, paradox filosofen Zenon (av Alea) och förstås mig själv
-
Panzerfaust
- Utsparkad
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Appropå det som CAsanova skrev:
, eller nått liknande. Han syftade då inte på att han inte trodde på sina egna resultat, utan det var nog snarare de som kallade sig marxister han vände sig imot.
/Robert Sköld
Han lär faktiskt själv ha yttrat på sin ålders höst "MArxist är jag då inte"Vi vet heller inte om Marx var marxist...
/Robert Sköld
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag blandar lite filosofer beroende på vad det gäller; Sokrates, Epikuros, Zenon, Lao Zi, Nietschze... Ingen är fullkomlig och omfattar allt.
Om vi ser till logiken bakom Gud, så förstår jag inte riktigt vad ni menar. Om den logiska premissen är att Intet uppstår ur intet, dvs att Universum inte kan ha uppstått utan en skapare eftersom allting måste ha en början eller skapas ur någonting, så har man väl skapat en paradox. Om allt måste ha en skapare så måste även Gud ha en skapare... Vem/vad är det? Resonemanget har alltså inte mycket med logik att göra, utan mer med människans begränsningar att förstå sin omvärld att göra. Däremot så tyder alla logiska undersökningar på att dagens människoapor och människorna har gemensamma förfäder, och att Universum expanderat från en enormt tätt tillstånd för ca 13 - 15 miljarder år sedan. Att vi sen inte logiskt kan förklara hur detta uppstått ännu, är en annan sak.
MVH/ Dan
Om vi ser till logiken bakom Gud, så förstår jag inte riktigt vad ni menar. Om den logiska premissen är att Intet uppstår ur intet, dvs att Universum inte kan ha uppstått utan en skapare eftersom allting måste ha en början eller skapas ur någonting, så har man väl skapat en paradox. Om allt måste ha en skapare så måste även Gud ha en skapare... Vem/vad är det? Resonemanget har alltså inte mycket med logik att göra, utan mer med människans begränsningar att förstå sin omvärld att göra. Däremot så tyder alla logiska undersökningar på att dagens människoapor och människorna har gemensamma förfäder, och att Universum expanderat från en enormt tätt tillstånd för ca 13 - 15 miljarder år sedan. Att vi sen inte logiskt kan förklara hur detta uppstått ännu, är en annan sak.
MVH/ Dan
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Sokrates, eftersom han gärna vandrade omkring på gatorna och diskuterade med vanliga folket och oftast var ju han den som startade "konversationen" men lät dem andra prata på och "eldade" konversationen med några kloka frågor för att mot slutet knyta säcken själv med mycket kloka svar som fick alla att häpna. Kan nästan se honom framför mig när han vandrar omkring mellan dem trånga gatorna åtföljd av människor som vill höra på honom, när kvällen kom och han var trött gick han väl hem och lekte med sin lille lekkamrat.
Jag verkligen älskar hans frus namn också, Xantippa, det ska min dotter få heta! 8) Jag gillar dessutom Sokrates "Daimon" som jag önskade alla hade
Mvh//artificial
Jag verkligen älskar hans frus namn också, Xantippa, det ska min dotter få heta! 8) Jag gillar dessutom Sokrates "Daimon" som jag önskade alla hade
Mvh//artificial