Är alla lika goda kålsupare?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 27 november 2003, 15:02

På så sätt...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 18:47

Tingsten började kritiskt analysera nazismen redan innan de hade tagit makten i Tyskland. Samma månad som Hitlers maktövertagande kom t ex Demokratins seger och kris (1933) ut, där han klarsynt analyserar hotet från de tre aktuella diktatoriska ideologierna - kommunism, nazism och fascism - som alla tre var på frammarsch och hotade de europeiska demokratierna. Det var inte hans första bok i ämnet, men jag vet inte hur mycket nazismen behandlas i tidigare verk.

Som oförtröttlig försvarare av demokratin och statsvetare med de politiska ideologierna som specialitet hade det varit otänkbart att han skulle se genom fingrarna med en sådan ideologi som nazismen.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 28 november 2003, 14:20

Efter vissa efterforskningar har jag även funnit att er idol Herbert även intreserade sig för socialdemokratin. Som han avfärdade som rörelse men tycks ha hållit med i sak:
Vi må vara högermän, liberaler eller socialdemokrater, det kaos som för många årtionden sedan kallades frihet tål vi inte. Människor får inte leva i nöd eller arbetslöshet i en demokratisk stat, den satsen har blivit lika ostridig som den allmänna rösträtten och den politiska friheten
Idag har ju liberalerna lämnat denna icke-liberala position, men Tingsten är fortfarande en ikon, inte minst genom liberalismens försvarare i samtidsdebatten Per Ahlmark och honom närstående grupper (Contra och (fp) t. ex.).

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 november 2003, 03:14

jj skrev:Efter vissa efterforskningar har jag även funnit att er idol Herbert även intreserade sig för socialdemokratin. Som han avfärdade som rörelse men tycks ha hållit med i sak:
Om jag inte har missuppfattat saken var han t o m socialdemokrat i början, innan han på 30-talet gick över till liberalerna.
jj skrev:Idag har ju liberalerna lämnat denna icke-liberala position
Jag vet inte riktig vad det är för "icke-liberalt" med den ståndpunkten. Det låter väl som en ganska klassiskt liberal syn på saken.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 1 december 2003, 11:16

jj skrev:Efter vissa efterforskningar har jag även funnit att er idol Herbert även intreserade sig för socialdemokratin.
Ja. Precis som Lindir var inne på så var han så pass intresserad av socialdemokratin att han till och med var socialdemokrat innan han blev liberal.
Idag har ju liberalerna lämnat denna icke-liberala position,
Snarare har socialliberaler haft ungefär den positionen sedan 1800-talet. Om något så har socialdemokraterna närmat sig den liberala positionen över tiden.
men Tingsten är fortfarande en ikon, inte minst genom liberalismens försvarare i samtidsdebatten Per Ahlmark och honom närstående grupper (Contra och (fp) t. ex.).
Nu ser jag inte direkt honom som en ikon eller idol, har läst för lite av honom för att sätta honom så högt. Däremot respekterar jag honom för att han var väldigt konsekvent i sitt försvar av demokratin och tidigt tog tydlig ställning mot både höger- och vänsterdiktaturer. Varför du finner det nödvändigt att blanda in Ahlmark och Contra i det hela förstår jag inte, vi befinner oss nu ganska långt från kålsupare, censur och transportförbud...

Henrik

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 4 december 2003, 19:21

Varför du finner det nödvändigt att blanda in Ahlmark och Contra i det hela förstår jag inte, vi befinner oss nu ganska långt från kålsupare, censur och transportförbud...
Är Ahlmark och Contra långt ifrån teorier att alla är lika goda kolsupare? Det är väl just det som är deras huvudteoria att allt som inte är ren kapitalism och liberalism. Är dels vänster, och dels lika goda kolsupare?
Socialdemokratin under Palme och Tyskland under Hitler är när dessa virrpanor "tänker" samma sak, med samma mål. Givetvis är skälet till detta att deras egen kapitalistiska och liberala värld är obehagligt nära fascismen. Ahlmark har ängnat sin karriär åt att kritisera den anti-imperialistiska solidaritetsrörelsen. Contra är en organsiation som bygger på liknade idéer, det är också en organisation som odlade det palmehat som frodades i hela den politiska högern under 1970- och 80-talen.
Mord har aldrig bekymrat dessa herrar, ingrepp i den privata äganderätten därimot. Ronald Reagan och andra företrädare för den stora staten i väster (mot vilken kritik är att jämnställa med försvar av massmord) är inne på samma linje.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 december 2003, 21:17

Den här tråden börjar nog tappa tråden, för här blir det mest exempel på att alla är lika goda kålsupare när det gäller att förtala sina politiska motståndare...

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 4 december 2003, 22:53

jj skrev:Socialdemokratin under Palme och Tyskland under Hitler är när dessa virrpanor "tänker" samma sak, med samma mål.
Och där slutade jag ta dig på allvar. Tack för en trevlig diskussion.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 5 december 2003, 19:45

Nähä, det fick man inte konstatera. :lol:

Skriv svar