Skillnaden mellan anarki och anarki

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
R:$on
Medlem

Inlägg av R:$on » 1 december 2003, 16:26

jj skrev:Är inte risken tämligen stor att fackföreningen skulle skaffa sig en politisk gren och vilja genomföra politiska förändringar?

Hur skulle detta bemötas?
Utan stat blir det tämligen svårt, eller hur?

Fackföreningen får agera enligt marknadsmetoder, det vill säga utan att initiera våld eller hot om våld - och detsamma gäller företagen.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 1 december 2003, 16:33

Visst blir det det. Men är det verkligen så att det inte skall finnas någon stat? Polisväsende och domstolsväsende? Polis kan man kanske driva på privat väg men domstolar?

Hur skulle en rörelse som vill förena den ekonomiska och politiska makten i alla människors händer bemötas?

(Jag tycker att i ett sådant samhälle som du visar på så skulle det vara mycket svårt att ta avstånd ifrån om de fattigaste försökte ta makten med våld. Jag är helt övertygad om att det skulle ske, jag är inte säker på att jag skulle tycka om det. Att sätta "systemet" ur spel skulle jag sympatisera med men inte genom våld.)

Medlem

Inlägg av R:$on » 1 december 2003, 17:46

jj skrev:Visst blir det det. Men är det verkligen så att det inte skall finnas någon stat? Polisväsende och domstolsväsende? Polis kan man kanske driva på privat väg men domstolar?

Hur skulle en rörelse som vill förena den ekonomiska och politiska makten i alla människors händer bemötas?

(Jag tycker att i ett sådant samhälle som du visar på så skulle det vara mycket svårt att ta avstånd ifrån om de fattigaste försökte ta makten med våld. Jag är helt övertygad om att det skulle ske, jag är inte säker på att jag skulle tycka om det. Att sätta "systemet" ur spel skulle jag sympatisera med men inte genom våld.)
Du har bestämt dig för att en fri marknad inte "fungerar". Jaha.

En sådan rörelses medlemmar skulle dömas i domstol om de intierade våld mot andra människor eller deras egendom, givetvis.

Annars kan du alltid läsa Friedmans artikel om privata domstolar (länken ovan).

FOTNOT: De fattiga skulle vara betydligt färre på en fri marknad än i en planekonomi. Risken för en stor klass av desperata fattiga är med andra ord obefintlig.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 1 december 2003, 17:52

Om de inte vann, och övertog och reformerade samhället förstås vilket man innerligt får hoppas. Jag har en annan definition på fungera än vad du har...

Planekonomin kan du lägga åt sidan, den fungerar inte, i all synnerhet inte med ett fåtalsvälde.

Jag tänker inte läsa någon artikel, jag skall laga middag.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 december 2003, 17:53

Studier kan finansieras utan staten, det kan marknaden och det civila samhället sköta.
Tror du inte jag vet det, men jag tror knappast det hade utbildats så många som idag utbildads inom universiten, när studiebidraget försvunnit, de generösa lånen från staten försvunnit, man får betala allt själv[det är inte alls säkert att de vuxna har suttit och sparat allt de har tjänat på låga skatter eller inga skatter alls, om de nu har tjänat på det :roll:] osv. Redan nu beklagades det från studenterna, undra hur mycket de skulle klaga och studera under din styrelsform. [Ja, juste dte är ingen styrelseform utan utotism] :roll:
För övrigt finns det faktiskt personer som påtvingats för mycket utbildning, när de skulle ha mått bättre av att jobba och försörja sig själva.
Mmm, jag märker det.... :lol: Jag[med bakning från diverse företag också] till skillnad från dig vill ha en högt utbildad svensk befolkning.
Men ooops, går ju inte, skolplikt och en reglerad arbetsmarknad har fixat biffen för statens indoktrineringsapparat...
Gäsp, tycker jag känner igen gnälleriet.
Du tycker att demokratin är bäst, därför måste jag lyda? Ser du problemet här eller inte?
Men det var ett eländigt tjat från dig att alla ska följa vad du tycker. Enligt dig ska vi avskaffa demokratin bums och införa anarki, men varför ska vi bli tvingade att följa vad du säger? Nej, alla ingår vi i grupper[se familjen, staten, föreningen osv.] vill man däremot inte följa gruppen så får man faktist lämna gruppen och ansluta sig till en annan grupp där det råder anarki. [iofs kan du påverka gruppen att de ska genomföra anarki]

/Anno
Senast redigerad av 2 Martin Tunström, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 december 2003, 17:59

Stora företag klarar sig bättre i dagens blandekonomiska system, där de kan muta politiker så att de inte behöver bry sig om konkurrensen. Genom att staten besitter en illegitim makt försöker företagen* muta staten (politiker och byråkrater) istället för att betjäna kunderna. På en fri marknad kan förmögenheter endast skapas och behållas genom att göra tjänster gentemot andra (ge kunderna vad kunderna vill ha).
Ojoj, vad konspiratorisk vi var idag, hela riksdagen är köpt av Wallenberg.
Jag tänker inte läsa någon artikel, jag skall laga middag.
Själv ska jag ner till källaren och påbörja byggandet av en sedelmaskin, så jag har ett privat sedeltryckeri inför den kommande anarkokapitalism! :lol:

/Anno

Medlem

Inlägg av R:$on » 1 december 2003, 18:02

Anno skrev:
Studier kan finansieras utan staten, det kan marknaden och det civila samhället sköta.
Tror du inte jag vet det, men jag tror knappast det hade utbildats så många som idag utbildads inom universiten, när studiebidraget försvunnit, det generösa lånen från staten försvunnit, man får betala allt själv[det är inte alls säkert att de vuxna har suttit och sparat allt de har tjänat på låga skatter eller inga skatter alls, om de nu har tjänat på det :roll:] osv. Redan nu beklagades det från studenterna, undra hur mycket de skulle klaga och studera under din styrelsform. :roll:
Till att börja med finns det ingenting som förhindrar att studier skulle kunna finansieras genom banklån och/eller arbete på en fri marknad.
För övrigt finns det faktiskt personer som påtvingats för mycket utbildning, när de skulle ha mått bättre av att jobba och försörja sig själva.
Men ooops, går ju inte, skolplikt och en reglerad arbetsmarknad har fixat biffen för statens indoktrineringsapparat...
Gäsp, tycker jag känner igen gnälleriet.
Du tycker att demokratin är bäst, därför måste jag lyda? Ser du problemet här eller inte?
Men det var ett eländigt tjat från dig att alla ska följa vad du tycker. Enligt dig ska vi avskaffa demokratin bums och införa anarki, men varför ska vi bli tvingade att följa vad du säger? Nej, alla ingår vi i grupper[se familjen, staten, föreningen osv.] vill man däremot inte följa gruppen så får man faktist lämna gruppen och ansluta sig till en annan grupp där det råder anarki. [iofs kan du påverka gruppen att de ska genomföra anarki]

/Anno
Det finns ingenting som hindrar dig från att ingå i federationen "Demokratiska välfärdsstaten Sverige" i min värld, det enda jag kräver är att min naturrätt skall respekteras. Varför? För att det är min rätt, och ingen stat i världen, oavsett om det är en demokrati, en diktatur, en envåldsmonarki, har rätt att upphäva mina av naturen givna rättigheter. För jag äger mig själv, min kropp, mitt förnuft och allt det som jag genom att använda mina naturliga gåvor kan skaffa mig utan att kränka någon annans liv, frihet och egendom.

Comprende?
Senast redigerad av 2 R:$on, redigerad totalt 1 gång.

Medlem

Inlägg av R:$on » 1 december 2003, 18:04

Anno skrev:
Själv ska jag ner till källaren och påbörja byggandet av en sedelmaskin, så jag har ett privat sedeltryckeri inför den kommande anarkokapitalism! :lol:

/Anno
Om du inte backar upp dina sedlar med ett reellt värde, exempelvis guld, silver eller platina, lär dina sedlar knappast bli särskilt efterfrågade.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 december 2003, 18:14

Till att börja med finns det ingenting som förhindrar att studier skulle kunna finansieras genom banklån och/eller arbete på en fri marknad.
Mig veterligen gör de det redan. [bankernas ränta är nog betydligt sämre än statens] :roll: Men många studenter arbetar redan och säger sig inte hinna med både arbete och studier. [De får väl arbeta ännu mer för förlusten av studibidraget som de får under staten] Som jag sa innan så tror även jag att man hade haft studenter i anarkokapitaliskt land, men mycket färre, med tanke på alla de förmånder som försvunnit.
Med "bakning"? Om du nu skall vara otrevlig får du väl se till att stava ordentligt i alla fall, din illiterate djävel!
Aj, skulle självklart stå backning från företagen. Otrevlig är du själv när du spyr galla över att en del människor hade:
mått bättre av att jobba och försörja sig själva.
Än att de skulle få chansen att även de få höga utbildningar och även de fått tjäna bra med pengar.
Det finns ingenting som hindrar dig från att ingå i federationen "Demokratiska välfärdsstaten Sverige" i min värld, det enda jag kräver är att min naturrätt skall respekteras. Varför? För att det är min rätt, och ingen stat i värld, oavsett om det är en demokrati, en diktatur, en envåldsmonarki, har rätt att upphäva mina av naturen givna rättigheter. För jag äger mig själv, min kropp, mitt förnuft och allt det som jag genom att använda mina naturliga gåvor kan skaffa mig utan att kränka någon annans liv, frihet och egendom.
Som jag sa, du kan flytta från den här gruppen[Demokratiska välfärdsstaten Sverige] och skapa din egen grupp med dina vänner. Varför skulle vi avskaffa vår grupp, för att sen bygga upp den igen, för att du vill det!

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 december 2003, 18:17

R:$on skrev:
Anno skrev:

/Anno
Om du inte backar upp dina sedlar med ett reellt värde, exempelvis guld, silver eller platina, lär dina sedlar knappast bli särskilt efterfrågade.
Vad jag vet så slutade man med sådant för länge sedan i USA.

/Anno

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 1 december 2003, 18:17

Återigen:
Detta är inte ett forum för politiska diskussioner, diskutera olika ideologier objektivt inte vilka som är bra/dåliga och dylikt.

/Marcus

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 december 2003, 21:42

Och R:$on, vårda ditt språk, du behöver inte ta till sådana angrepp mot dina meddebbatörer det sänker bara nivån.

/Robert Sköld

P.S Tog bort delar av R:$on:s inlägg då det var onödiga påhopp på andra debattörer.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 december 2003, 23:43

Återigen, hur skall problem med mutor hanteras i en anarkokapitalism (eller vad det ekonomiska systemet i en anarki nu kallas)?

Jag utgår ifrån att det kommer att finnas återförsäljare och sådant, så hur kommer det gå om dessa inte har några redovisningsskyldigheter? Och ingen hindrar mutor?

Kommer större företag vara aktiebolag? Utan styrelse?

Vad gör man om man hamnar i tvist med ett företag?

/En som undrar :)

Medlem

Inlägg av R:$on » 2 december 2003, 17:45

Robert_Kropotkin skrev:Och R:$on, vårda ditt språk, du behöver inte ta till sådana angrepp mot dina meddebbatörer det sänker bara nivån.

/Robert Sköld

P.S Tog bort delar av R:$on:s inlägg då det var onödiga påhopp på andra debattörer.
Givetvis gjorde du det, jag har ju "fel" åsikt...

Vad gäller mutor: utan stat existerar inga mutor i ordets rätta bemärkelse, dock kan otillåtna monetära påtryckningar (som strider mot de inblandade företagens officiella policy) förekomma, då är det emellertid de anställda som ägnar sig åt detta som gör fel. Är det sanktionerat av ledningen är det ju upp till kunderna att avgöra om det är ok (och det kommer att komma fram, pressen är ju fri).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 december 2003, 23:19

R:$on skrev:dock kan otillåtna monetära påtryckningar (som strider mot de inblandade företagens officiella policy) förekomma, då är det emellertid de anställda som ägnar sig åt detta som gör fel.
Otillåtna? Av vem? Och om det nu är Företagsledningen som kommer överens med någon Återförsäljare?

Skriv svar