Fascism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Fascism

Inlägg av Gatzu » 16 oktober 2003, 17:08

Kan någon hjälpa mig, jag har totalt hjärnsläpp. Imorgon ska jag ha ett rollspel där jag ska spela Benito Mussolini och jag har ingen anning hur jag ska lägga upp mitt framträdande.

Tips på argument för fascism uppskattas :wink:

Vad är fascism egentligen: Har någon en enkel och bra förklaring på vad fascism egentligen är. Gjärna hur mussolinis fascism fungerade också :)

Skulle också gjärna vilja ha någon länk som handlar benito mussolini.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 16 oktober 2003, 17:56

Fascism de starka (i vid bemärkelse) har rätt att förtrycka de svaga. Förhäligar våld, nationalistisk följer en stark ledare som vet folkets bästa.
Att mussolini kallades "II Duce " = Ledaren säger väl ganska mycket.

/greger

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 oktober 2003, 19:29

Om du nu ska spela Mussolini, så föreställ dig att du vet bättre än alla andra. Fascismen handlar ju om att människorna inte fattar sitt eget bästa och måste tvingas till de bra lösningarna. Du ska helt enkelt leda djuren till vattenhålet. Spela som om du egentligen vill allas bästa, även om du innerst inne är en oportunist (det vet vi ju inte om Mussolini).

Ska man göra omelett, måste man knäcka några ägg. :wink:

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 16 oktober 2003, 19:55

Hehe att spela som att jag vet bäst blir inte svårt :wink:

Vi kan gärna fortsätta med disskusionen om vad fascim är. Själv tycker jag fascism verkar vara ett väldigt "luddigt" begrepp och det känns knappt som det finns nån allmän definieraring på en "fascistisk stat"
Durion Annundil skrev: Ska man göra omelett, måste man knäcka några ägg. :wink:
Den repliken kommer jag helt klart använda när jag ska sätta alla "filosofer" på plats :P

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 oktober 2003, 13:09

Om du ska spela Musso: Gå gärna med hakan i vädret, skjut ut underläppen, och spänn ut bröstet. Dansa gärna lite balett, och vifta med armarna när du talar. Allt detta gjorde han. Ja även balett!

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 17 oktober 2003, 13:39

Två korta bra fascismdefinitioner:

- Organisk nationalism. (där organisk betyder att man ser nationen som en levande organism där alla delar fyller sin funktion för en samverkande enhet)

- Nationell pånyttfödelse

Argument för fascism, prova exempelvis: "Hur kan du stå vid sidan av när hela grundvalen för vår existens är hotad? Har vi inte rätt att försvara oss när fienden vill utplåna oss? Endast ett enat folk kan klara nationens överlevnad." något åt det hållet kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 17 oktober 2003, 18:36

Löwe skrev:Om du ska spela Musso: Gå gärna med hakan i vädret, skjut ut underläppen, och spänn ut bröstet. Dansa gärna lite balett, och vifta med armarna när du talar. Allt detta gjorde han. Ja även balett!

Klassisk pose är också korslagda armar på bröstet och en snedställd mun (svårt att beskriva måste ses!)

/greger

Skriv svar