Vilka var de främsta kyrkofäderna?
Och vad har de betytt för kyrkans och det västerländska samhällets utveckling?
Jag vill inte vara petig eller vara framme med pekpinnen, men om Augustinus dog i samband med vandalernas erövring av Hippo Regius 430, hur kunde han då levt t.o.m. 450? Undrar bara om det det är en felskrivning eller om det var en extremt lång belägring?Durion Annundil skrev: Augustinus - (354 - 450) Antagligen den mest kände kyrkofadern. Han har själv beskrivit ett ganska kringflackande liv mellan olika läror innan han omvändes av Ambrosius i Bekännelser. Han föddes i Afrika och levd åter där från 388 och blev biskop av Hippo Regius 396. I De civitate Dei - Gudsstaten - beskriver han två riken i kosmos: De som älskar Gud - det gudomliga - och de som älskar sig själva - det jordiska. Han blev till slut dödad under belägringen av Hippo Regius när Vandalerna intog staden 430.
Enligt NE räknas som de sista kyrkofäderna Johannes Damaskenos i öst och just Isidorus av Sevilla i väst, så det var en korrekt benämning. Därefter kan man på sin höjd bli kyrkolärare. Dessa kriterier fordras för att någon skall kunna definieras som kyrkofader enligt Ezra Gebremedhins Arvet från kyrkofäderna:Leonidas skrev:Undrar om inte, min benämning kyrkofader i medeltidsquizen är felaktig. Kyrkofädrer var väl de teologer som verkade under kyrkans första århundrade?
Tack för svaret. Hur många finns det? Finns det någon som har en beteckning på dessa fäder? De kan inte ha varit så värst många.Dilbert skrev:Enligt NE räknas som de sista kyrkofäderna Johannes Damaskenos i öst och just Isidorus av Sevilla i väst, så det var en korrekt benämning. Därefter kan man på sin höjd bli kyrkolärare. Dessa kriterier fordras för att någon skall kunna definieras som kyrkofader enligt Ezra Gebremedhins Arvet från kyrkofäderna:Leonidas skrev:Undrar om inte, min benämning kyrkofader i medeltidsquizen är felaktig. Kyrkofädrer var väl de teologer som verkade under kyrkans första århundrade?
1) Anciennitet. Personen måste ha levat och verkat under den patristiska perioden.
2) Ett helgat liv - "nitälskan, andlig insikt, askes m.m."
3) Ortodox lära. Personen måste ha efterlämnat skrifter som kan betraktas som renläriga.
4) Kyrkans erkännande. Personen måste ha erkänts som en läroauktoritet både bland kyrkans ledare och bland de troende.
Inga goda odds för min egen del som det ser ut, fast annars tycker jag att den Helige Dilbertus ändå skulle låta ganska bra.