Så klart men kan veta vad man vet!MarcuS Schober skrev:Kan man verkligen säkert "veta" någonting?
Faktiskt en riktigt lurig fråga.
Kan man verkligen "veta" någonting?
Re: Kan man verkligen "veta" någonting?
-
Artur Szulc
- Medlem
Hej!
Om den av någon anledning inte gör det, ja, då har vi ingen gravitation. Och då blir livet på Jorden väldigt jobbigt...
Artur
Vilka skulle dessa utomstående krafter vara? Förklara! Jag lovar, att om du så släpper en sten 100 000 gånger så faller den till marken.Utomstående krafter kan väl helt plötsligt på ditt 9132 försök göra att stenen gör nåt annat. Alltså vet man inte att stenen ska falla till marken.
Om den av någon anledning inte gör det, ja, då har vi ingen gravitation. Och då blir livet på Jorden väldigt jobbigt...
Artur
Egentligen kan du inte veta att stenen kommer att falla till marken, bara göra ett antagande baserat på tidigare erfarenheter.stanislav skrev:Hej!
Vilka skulle dessa utomstående krafter vara? Förklara! Jag lovar, att om du så släpper en sten 100 000 gånger så faller den till marken.Utomstående krafter kan väl helt plötsligt på ditt 9132 försök göra att stenen gör nåt annat. Alltså vet man inte att stenen ska falla till marken.
Om den av någon anledning inte gör det, ja, då har vi ingen gravitation. Och då blir livet på Jorden väldigt jobbigt...![]()
Artur
Det behöver förresten inte vara några utomstående krafter. Det kan ju vara så att efter x*10^y gånger, kommer stenen att fara iväg åt ett annat håll. Anledningen till att ingen har råkat ut för det tidigare är att hittils har ingen släppt en sten mer än (x*10^y)-1 gånger.
Dom diskuterade för övrigt just den här frågan i "Filosofiska rummet" för några år sedan. Programledaren frågade två av dom inbjudna filosoferna vad dom satt och gruffade om, och då svarade den ena (taget ur minnet)
- Han säger att jag vet någonting, men jag är inte så säker på det...
-
Artur Szulc
- Medlem
Låt oss anta att stenen far iväg åt ett annat håll: vad betyder det i så fall?Det behöver förresten inte vara några utomstående krafter. Det kan ju vara så att efter x*10^y gånger, kommer stenen att fara iväg åt ett annat håll. Anledningen till att ingen har råkat ut för det tidigare är att hittils har ingen släppt en sten mer än (x*10^y)-1 gånger.
Att gravitationen är satt ur spel? Att stenen har fått en egen vilja?
Om stenen skulle, mot alla fysiska, logiska regler, fara uppåt och inte nedåt, ja, då har premisserna förändrats, dvs, jordens magnetfält kanske har destabilitserats eller så har gravitationen reducerats.Men då har också livet på jorden förändrats.
Således, utifrån den kunskapen vi har idag om fysik så vet vi att stenen faller nedåt, även efter 100000000000 gånger. Att diskutera annat är trams. Det är som att säga: jag inte veta att jag dör av hunger om jag inte får vatten och mat i mig på flera veckor, jag kan bara anta det. Ett sådant resonemang är trams och inte filosofi. Jag vet att jag dör av vätske-och näringsbrist om jag inte får mat och vatten i mig.
mvh artur
Det här tycker jag var ett konstigt inlägg utav dig som startade diskussionen, men kanske ville du bara få fart på den igen vad vet jagMarcuS Schober skrev:Är inte filosofi ett finare namn för "trams"
Men för att svara på frågan, Nej! filosofi är inte ett finare namn för trams. Visst filosofi kanske inte kommer frälsa världen eller mata alla svältande barn men den lär ut ett tankesätt som är väldigt användbart i alla områden lite på samma sätt som träning är bra om du vill bli duktig på längdhopp eller fotboll
Nja det var ganska oseriöst, menade det mest som ett svar på Stanislavs inlägg om att detta är trams och inte filosofi.wiseguy skrev:Det här tycker jag var ett konstigt inlägg utav dig som startade diskussionen, men kanske ville du bara få fart på den igen vad vet jagMarcuS Schober skrev:Är inte filosofi ett finare namn för "trams"
1: Visst är filosfi väldigt intressant och något som man har nytta av i livet men kom igen... det mesta som alla filosofer "filosoferar" om är sådant som är väldigt irrelevant för den vanliga människan. Och det kräver ett väldigt öppet sinne för att uppskattas.
2: Jag sa aldrig att det var en filosofisk fråga (mer som en bokstavlig fråga
nåja lite flummigt svar... e trött
Får besvare dig ordning eftersom du gjort en sån fin lista och grejer 
1. Bara för att göra en liknelse. De som matematiker sysslar med kan man också anse vara ytterst irrelevant för gemene man men likväl är de oerhört viktigt då dom flesta ekonomiska modeller bygger på sånt matematiker kommit fram till. Och vidare kan ju filosofiska problem läggas upp matematisk så visst kan man ha nytta av filosofi den vägen. Du har nog en fel uppfattning om vad filosofer sysslar med. Är frågor som meningen med livet och varför finns jag irrelevanta? Frågor som i princip alla funderar på åtminstone en gång i livet
2. Tänker jag inte ens försvara menade bara på att den typen av svar för inte diskussionen någonstans och det ville jag poängtera.
Men för att återgå till stenen så tycker jag att man inte kan absolut veta att stenen faller till marken, antagandet är mycket troligt men absolut sant är det inte, enligt mig. Varför kan man fråga sig? Jag tycker att alla kunskaper som på ett eller annat sätt är beronde eller sammankopplat med tiden blir detsamma som en förutsägning och såvitt jag vet kan ingen säga vad som sker imorgon, nästa år, eller bara nästa hundradel med 100% säkerhet. Jag tycker det mesta har sagts från denna sidan så jag väntar spänt på motargument
1. Bara för att göra en liknelse. De som matematiker sysslar med kan man också anse vara ytterst irrelevant för gemene man men likväl är de oerhört viktigt då dom flesta ekonomiska modeller bygger på sånt matematiker kommit fram till. Och vidare kan ju filosofiska problem läggas upp matematisk så visst kan man ha nytta av filosofi den vägen. Du har nog en fel uppfattning om vad filosofer sysslar med. Är frågor som meningen med livet och varför finns jag irrelevanta? Frågor som i princip alla funderar på åtminstone en gång i livet
2. Tänker jag inte ens försvara menade bara på att den typen av svar för inte diskussionen någonstans och det ville jag poängtera.
Men för att återgå till stenen så tycker jag att man inte kan absolut veta att stenen faller till marken, antagandet är mycket troligt men absolut sant är det inte, enligt mig. Varför kan man fråga sig? Jag tycker att alla kunskaper som på ett eller annat sätt är beronde eller sammankopplat med tiden blir detsamma som en förutsägning och såvitt jag vet kan ingen säga vad som sker imorgon, nästa år, eller bara nästa hundradel med 100% säkerhet. Jag tycker det mesta har sagts från denna sidan så jag väntar spänt på motargument
- ScreamingStuka
- Ny medlem
Det finns bara antaganden, jag kan anta att min sten kommer att falla, pga tyngdlagen, Men du kan aldrig vara säker.
förr i tiden, har jag hört, så när man undervisade detta i skola, universitet, så var det så att man sade ett antal exempel, som vanligtvis var sanna, men man sade tex att svanar är vita, detta var ju än sanning ända tills man insåg att det fanns svarta svanar i Australien, då var det inte längre en sanning att svanar är vita, man skulle kunna säga att många svanar är vita eller en majoritet är vita, men att säga att svanar ÄR vita skulle vara en lögn, samma sak med den fallande stenen. Blev kanske lite rörigt...
Det ni diskuterar är väl ytterst Solipsism, det är en filosofisk riktning som menar att allt som man kan möjligtvis kunna veta är det som finns i ditt medvetande och allt annat kan bara vara illusioner av ditt medvetande. Gjorde ett litet arbete om detta än gång i tiden.
Här har ni ett litet Kinesiskt citat att låta era trötta själar grubbla på
:
”Chuang Tzu drömde att han var en fjäril och när han vaknade visste han inte om han var en man som drömt att han var en fjäril eller en fjäril som drömde att han var en man.”
/Det finns inget rätt eller fel, allt är en tolkningsfråga.
förr i tiden, har jag hört, så när man undervisade detta i skola, universitet, så var det så att man sade ett antal exempel, som vanligtvis var sanna, men man sade tex att svanar är vita, detta var ju än sanning ända tills man insåg att det fanns svarta svanar i Australien, då var det inte längre en sanning att svanar är vita, man skulle kunna säga att många svanar är vita eller en majoritet är vita, men att säga att svanar ÄR vita skulle vara en lögn, samma sak med den fallande stenen. Blev kanske lite rörigt...
Det ni diskuterar är väl ytterst Solipsism, det är en filosofisk riktning som menar att allt som man kan möjligtvis kunna veta är det som finns i ditt medvetande och allt annat kan bara vara illusioner av ditt medvetande. Gjorde ett litet arbete om detta än gång i tiden.
Här har ni ett litet Kinesiskt citat att låta era trötta själar grubbla på
”Chuang Tzu drömde att han var en fjäril och när han vaknade visste han inte om han var en man som drömt att han var en fjäril eller en fjäril som drömde att han var en man.”
/Det finns inget rätt eller fel, allt är en tolkningsfråga.
Nja, man får inte generalisera till den grad att man bortser från detaljerna, eller med andra ord, det finns grader även i helvetet.Det ni diskuterar är väl ytterst Solipsism, det är en filosofisk riktning som menar att allt som man kan möjligtvis kunna veta är det som finns i ditt medvetande och allt annat kan bara vara illusioner av ditt medvetande.
Sanningar är väl det som inom vissa gränser kan sägas vara "sant", dvs beskrivande på ett sådant sätt att vem som helst kan dra nytta av beskrivningen.
Nej, det finns kategorier, eller med andra ord, mängder till vilka man sätter vissa värden. Detaljerna är dock kända, bortom alla "antaganden".Det finns bara antaganden
Utifrån den kunskap vi idag har om fysik vet vi att stenen faller nedåt, under de förutsättningar i vilka vi normalt påträffar en sten. Men vi vet också hur stenen kommer att uppföra sig om dessa förutsättningar ändras. För "normala" förhållanden gäller dock, att stenen faller nedåt.Således, utifrån den kunskapen vi har idag om fysik så vet vi att stenen faller nedåt, även efter 100000000000 gånger. Att diskutera annat är trams.