Hur Sverige såg på andra länder ?
Hur Sverige såg på andra länder ?
Jag skulle gärna få besvarat denna fråga, hur Sverige såg på ex Indien eller Stora Horden under 1300-1400 och 1500-talet.
Jag tror inte Sverige visste så mycket om Indien på 1300-1500-talen.
Marco Polo reste till bl.a. Kina och Indien på slutet av 1300-talet.
Men jag vet inte hur mycket kunskaper som spreds sedan dess.
Vikingarna reste bl.a. till Turkiet. Det är möjligt att de åkte ännu längre öster ut också.
Men jag vet att på 1600-talet fanns det svenskar som reste till Indien och Kina och övriga Asien.
Marco Polo reste till bl.a. Kina och Indien på slutet av 1300-talet.
Men jag vet inte hur mycket kunskaper som spreds sedan dess.
Vikingarna reste bl.a. till Turkiet. Det är möjligt att de åkte ännu längre öster ut också.
Men jag vet att på 1600-talet fanns det svenskar som reste till Indien och Kina och övriga Asien.
1200-talet.PanzerClaw skrev: Marco Polo reste till bl.a. Kina och Indien på slutet av 1300-talet.
De bedrev handel ända bort till Bagdad, men det finns inga spår av att de varit i Indien eller bortåt.PanzerClaw skrev:Vikingarna reste bl.a. till Turkiet. Det är möjligt att de åkte ännu längre öster ut också.
Dock har man ju hittat en imponerande buddhastatyett i brons från 600-talet under utgrävningarna i det vikingatida Helgö i Mälaren. Det går naturligtvis inte att dra några som helst slutsatser av ett enda sådant fynd, men nog är det litet kittlande att spekulera i hur den kan ha hamnat där ...