Amen?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Knekten
Utsparkad

Amen?

Inlägg av Knekten » 8 juni 2003, 18:19

Jag undrar vad det kyrkliga ordet Amen betyder? :?

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 8 juni 2003, 18:29

Sökte lite på nätet och hittade att ordet amen kommer från hebreiskan och betyder; Fast, trovärdig, sann, säker, pålitlig och tillförlitlig.
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juni 2003, 18:29

Kommer från hebreiskan och betyder ungefär "må så ske" eller "sannerligen".

***EDITED***

Såg inte ciceros inlägg.

/Johan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juni 2003, 19:03

Enligt NE betyder det "Ja förvisso"

Knekten
Utsparkad

Inlägg av Knekten » 8 juni 2003, 19:16

Sökte lite på Catholic Encyclopedia, och fick upp en massa fakta om ordet Amen. Men eftersom det var ganska komplicerad engelska så förstod jag mycket lite av sammanhanget.

Men min följdfråga blir då: Varför säger kristna präster Amen i slutet av gudstjänsterna? Förstår inte vad följande ord har med religion att göra och vilket av dessa som prästerna då refererar till? Fast, trovärdig, sann, säker, pålitlig och tillförlitlig, "må så ske" och sannerligen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juni 2003, 19:26

Knekten skrev:Sökte lite på Catholic Encyclopedia, och fick upp en massa fakta om ordet Amen. Men eftersom det var ganska komplicerad engelska så förstod jag mycket lite av sammanhanget.

Men min följdfråga blir då: Varför säger kristna präster Amen i slutet av gudstjänsterna? Förstår inte vad följande ord har med religion att göra och vilket av dessa som prästerna då refererar till? Fast, trovärdig, sann, säker, pålitlig och tillförlitlig, "må så ske" och sannerligen.
I det samanhanget torde det vara en bekräftande fras, fritt översatt som "så vare det sagt"

Knekten
Utsparkad

Inlägg av Knekten » 8 juni 2003, 19:37

Man tackar för det mycket snabba svaret :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 juni 2003, 15:17

Knekten skrev:Men min följdfråga blir då: Varför säger kristna präster Amen i slutet av gudstjänsterna? Förstår inte vad följande ord har med religion att göra och vilket av dessa som prästerna då refererar till? Fast, trovärdig, sann, säker, pålitlig och tillförlitlig, "må så ske" och sannerligen.
Poängen är snarare den att det inte är prästen som säger "amen", utan församlingen som säger "amen" åt det som prästen sagt. I de gamla liturgierna var det i ännu högre utsträckning så att församlingen inte aktivt läste med i böner och texter, men däremot bekräftade efter varje bön att de ställde sig bakom den genom att säga amen ("ja", "just det", "förvisso").

Ordet amen har inte just med slutet av gudstjänsterna att göra, utan yttrades (och gör fortfarande, fast något färre gånger) ett mycket stort antal gånger under varje gudstjänst. Efter vissa viktiga böner säger man ju t o m tre gånger amen i stället för en.

Det var helt enkelt församlingens sätt att markera att de bönerna var deras gemensamma böner till Gud, trots att det bara var prästen (eller någon annan funktionär) som läste dem högt. Själva bruket kommer från judisk tradition och har också motsvarigheter inom islam.

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Inlägg av Abs0 » 11 augusti 2003, 19:38

Konfirmerade mig i juni. Enligt min Präst så betydde det "Må det bli så" eller "Må det ske." Det som man ber om.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 augusti 2003, 15:40

I Bibeln förekommer utropet "Sela!" i Psaltaren. Vad betyder det?

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 12 augusti 2003, 16:25

Widsith skrev:I Bibeln förekommer utropet "Sela!" i Psaltaren. Vad betyder det?
Verkar som om man inte vet säkert:
Samma lösning [utelämnande i översättningen] tillämpas för ett ord, séla, som ofta uppträder oförmedlat inne i den hebreiska psalmtexten (ett sjuttiotal gånger; dessutom i Hab 3:3, 9, 13). Ingen vet vad ordet betyder, trots flera traditionella gissningar (t.ex. att det markerar en paus eller ett crescendo).
Från bibeln.se.

Skriv svar