Vår båtmaffia är saligt avsomnad men jag försöker mig på en fråga ändå.
Nu har någon byggt sig en tremastad båt och vill segla iväg. I vänkretsen uppstår en livlig diskussion: Full rigg, bark, barkentin, toppsegelskonare eller slätskonare? Jag kan föreställa mig hur livlig debatten är, speciellt efter att några super har intagits.
Och om man bestämmer sig för fulriggare, skall den ha röjel eller vara skallig?
Hur går argumenten? Som upplyst skalman föreställer jag mig att valet av rigg kommer med logiska argument. Känner vi till de olika riggarnas för- och nackdelar? Jag vet att bark kräver mindre personal än full rigg. Vad finns för fler argument?
Varför så många riggar?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Varför så många riggar?
Olika riggar är bra för olika förhållanden. En del kan kryssa mycket närmare motvind än andra. Andra ger mycket mer fart med mycket medvind eller vinden rakt bakom. Andra är kompromisser. En del ger väldigt mycket manövrerbarhet vid svaga vindar, andra mer vid hårda vindar.
Så, om du tänker segla med varor i Östersjöns skärgårdar, då vill du ha en typ av rigg. Ska du försöka kapa handelsfartyg i Medelhavet, en annan. Ska du gå på Nordsjötraden med järnmalm till England och kol tillbaka till Göteborg en tredje. Sen finns det kompromisser och jack-of-all-trades.
Så, om du tänker segla med varor i Östersjöns skärgårdar, då vill du ha en typ av rigg. Ska du försöka kapa handelsfartyg i Medelhavet, en annan. Ska du gå på Nordsjötraden med järnmalm till England och kol tillbaka till Göteborg en tredje. Sen finns det kompromisser och jack-of-all-trades.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Varför så många riggar?
Jag kan tänka mig att riggen även är kopplad till ekonomi. En bark krävde ju mindre folk än en fullriggare men rör sig nog långsammare varvid man får den vanliga pris kontra tid-ekvationen.