Finsk bark transporterar trä
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13706
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Finsk bark transporterar trä
Wikipedia om Keiser-Vilhelm-Kanal: 1907-1914 grävdes kanalen ut och breddades till 102 meter och 11 meter djup. Idag har kanalen en segelfri höjd på 40 meter. Det sista kan ju betyda att kanalen tog högre båtar förr.
Re: Finsk bark transporterar trä
Och jag skulle våga påstå att det kanske inte ens fanns någon bro över Kielkanalen vid denna tidpunkt - men det är bara en gissning. Har passerat hundratals gånger med båt men minns bara en modern motorvägsbro nära Rendsburg.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11186
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Finsk bark transporterar trä
Intressanta "höjd"-aspekter, tack för det! Och vi kan väl anta att den finska skutan fylld med trä (tungt lastad med långa eller korta stammar, eller...?) tog vägen genom Kiel-kanalen. Efter att ha grävt lite grann, har jag kommit fram till att vykortet publicerades omkring 1910, snarare före än efter...
Alltså, hur såg det ut med broarna över kanalen vid den tiden:
1894 invigdes den första stora bron, Levensauer Hochbrücke, med frihöjd för skepp i mitten på 42 meter.
1911-1913 kom nästa, Rendsburger Hochbrücke, med en frihöjd på 43 meter.
Så, vad tänks, MERCUR på vykortet hade väl en masthöjd på långt under 40 meter...men hur stor kan höjden tänkas ha varit med "originalmasterna"...?
Hans K
Alltså, hur såg det ut med broarna över kanalen vid den tiden:
1894 invigdes den första stora bron, Levensauer Hochbrücke, med frihöjd för skepp i mitten på 42 meter.
1911-1913 kom nästa, Rendsburger Hochbrücke, med en frihöjd på 43 meter.
Så, vad tänks, MERCUR på vykortet hade väl en masthöjd på långt under 40 meter...men hur stor kan höjden tänkas ha varit med "originalmasterna"...?
Hans K
Re: Finsk bark transporterar trä
Tänkte inte ens på att det naturligtvis måste finnas järnvägsbroar, tågset åker inte gärna flodfärja.
Hursomhelst kan man nog generellt säga att de flesta segelfartyg från den tiden med lätthet klarar sig under broar som klarar dagens handelsfartyg. Även om man inte behöver master för segel så tenderar ett fartygs bruttotonnage (de utrymmen som används för fartygets framdrivning men som man samtidigt inte tjänar pengar på, t.ex. besättningshytter, styrmaskin, radiohytt, maskinrum, byssa) tryckas ihop på en liten yta, dvs i en hög byggnad. Och master är lika viktiga idag som under seglens tid, det krävs radar och kontakt med omvärlden.
Utrymmen man tjänar pengar på är nettotonnaget, t.ex. lastutrymme, passagerarhytter, casino och bar på ett kryssningsfartyg.
Begränsningar i kanaler och dylikt är oftast djupgående och inte seglingsbar höjd. På många fartyg kan man även veva ned högsta masten.
Men åter till ämnet så gissar jag också att små partrederier knappast gick via Kielkanalen som bör ha kostat en slant.
Hursomhelst kan man nog generellt säga att de flesta segelfartyg från den tiden med lätthet klarar sig under broar som klarar dagens handelsfartyg. Även om man inte behöver master för segel så tenderar ett fartygs bruttotonnage (de utrymmen som används för fartygets framdrivning men som man samtidigt inte tjänar pengar på, t.ex. besättningshytter, styrmaskin, radiohytt, maskinrum, byssa) tryckas ihop på en liten yta, dvs i en hög byggnad. Och master är lika viktiga idag som under seglens tid, det krävs radar och kontakt med omvärlden.
Utrymmen man tjänar pengar på är nettotonnaget, t.ex. lastutrymme, passagerarhytter, casino och bar på ett kryssningsfartyg.
Begränsningar i kanaler och dylikt är oftast djupgående och inte seglingsbar höjd. På många fartyg kan man även veva ned högsta masten.
Men åter till ämnet så gissar jag också att små partrederier knappast gick via Kielkanalen som bör ha kostat en slant.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11186
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Finsk bark transporterar trä
Tack för det Amund - så lärde jag mig i kort och koncis form vad brutto och nettotonnage är!
Mvh Hans K
Envis som jag är - "små partrederier" säger Du, finns det inga möjligheter att gräva fram vilket rederi MERCUR från Åbo tillhörde?
Mvh Hans K
Re: Finsk bark transporterar trä
Nu får forumfinnarna rycka in, jag har gjort grovjobbet.
https://www.google.com/search?q=MERCUR% ... 42&bih=386
Scrolla lite ner ser ni liknande båtar.
https://www.google.com/search?q=MERCUR+ ... AHoECAEQAA
MVH
Hans
https://www.google.com/search?q=MERCUR% ... 42&bih=386
Scrolla lite ner ser ni liknande båtar.
https://www.google.com/search?q=MERCUR+ ... AHoECAEQAA
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Finsk bark transporterar trä
Bygget av "MERCUR" i Käldinge, 1919, nära färjfästet till Öjen. MERCUR strandade utanför Jylland 1925.
"Mercur", en fyrmastad motorseglare från Åbo, som skall i dessa dagar lägga ut på sin jungfruresa till Spanien. Fartyget är byggt i Kälding i Nagu och det är ungefär 500 registerton i storleken och har ett motor av 22 hästkraftet. I första bilden sjösatts Mercur den 14. oktober år 1919, i den andra väntar det i övrigt färdigbyggt fartyget riggningen (tacklaget?)"
Re: Finsk bark transporterar trä
Med nöje.
VÅR HANDELSFLOTTA UTÖKAS
"Mecur" ett åboländskt fyrmastat motorsegelskepp som i dessa dagar kommer att avgå för sin jungfrufärd till Spanien. Skeppet är byggt i Käldinge på Nagu och hon är på 500 registerton och har en maskin på 22 hkr. På första bilden går Mercur av stapeln i vattnet den 14 oktober 1919, på den andra är hon annars helt färdig och väntar på sina (rep och trossar?) i Åbo hamn.
Med reservation för att jag är en fullständig landkrabba. "Köysistöääan" tolkar jag som betydande "uppsättning av rep/trossar", var det någon utrustningsdetalj som gjordes till sist?
Årtalet löste flaggfrågan som brytt mig något. Om det första fotografiet hade varit från Storfurstendömets tid, så hade det inte förstås kunnat vara den blåvita. Men det var svårt att se detaljer på flaggan, så det gick inte att säga någonting definitivt.
-
- Medlem
- Inlägg: 1320
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Finsk bark transporterar trä
Jag tycker mig kunna urskilja ett ”C” och ev. ett ”S” på flaggan. Vet inte om det är en synvilla men fanns det någon sådan finsk flagga…? Med bokstäver på…?
Re: Finsk bark transporterar trä
Så ser det faktiskt ut, men nej. Den blåvita flaggan stadfästes 28 maj 1918, och handelsflagga blev samma som nationsflaggan, dvs blåvit korsflagga (statsflaggan har lejonvapnet i mitten, men det borde inte komma på fråga här).adlercreutz skrev: ↑13 oktober 2023, 08:37Jag tycker mig kunna urskilja ett ”C” och ev. ett ”S” på flaggan. Vet inte om det är en synvilla men fanns det någon sådan finsk flagga…? Med bokstäver på…?
Hade det varit före 1918 så hade det varit lite rörigare, men det här fartyget existerade ju inte ens då.
-
- Medlem
- Inlägg: 1320
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Finsk bark transporterar trä
Tack, då är det kanske det gamla fotot och perspektivet som luras.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11186
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Finsk bark transporterar trä
Hjärtligt tack Hans, Amund, Femtiotrean och Schwemppa! Och jag som trodde skutan var förkrigsbyggd, nej, nej, 1919 var det i Nauvo Finland.
Och med er hjälp hittade jag också "min" MERCUR i Lloydregistret från år 1925. Både under Sailing Vessels (53213) och Motorvessels (67259), hittar vi den beskriven på bästa Lloydkryptospråk(!): "WoodAuxSc4MstSr"...
Dessutom byggaren och ägaren: "Rederi A/B Trafik". Motorn var en "Atlas diesel, OilEng"...som det står. Och inte att förakta, skutan hade elektriskt ljus!
Mvh Hans K
Och med er hjälp hittade jag också "min" MERCUR i Lloydregistret från år 1925. Både under Sailing Vessels (53213) och Motorvessels (67259), hittar vi den beskriven på bästa Lloydkryptospråk(!): "WoodAuxSc4MstSr"...
Dessutom byggaren och ägaren: "Rederi A/B Trafik". Motorn var en "Atlas diesel, OilEng"...som det står. Och inte att förakta, skutan hade elektriskt ljus!
Mvh Hans K