Finsk bark transporterar trä

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13706
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Markus Holst » 10 oktober 2023, 19:11

Wikipedia om Keiser-Vilhelm-Kanal: 1907-1914 grävdes kanalen ut och breddades till 102 meter och 11 meter djup. Idag har kanalen en segelfri höjd på 40 meter. Det sista kan ju betyda att kanalen tog högre båtar förr.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Amund » 10 oktober 2023, 19:36

Och jag skulle våga påstå att det kanske inte ens fanns någon bro över Kielkanalen vid denna tidpunkt - men det är bara en gissning. Har passerat hundratals gånger med båt men minns bara en modern motorvägsbro nära Rendsburg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av sveahk » 11 oktober 2023, 12:06

Intressanta "höjd"-aspekter, tack för det! Och vi kan väl anta att den finska skutan fylld med trä (tungt lastad med långa eller korta stammar, eller...?) tog vägen genom Kiel-kanalen. Efter att ha grävt lite grann, har jag kommit fram till att vykortet publicerades omkring 1910, snarare före än efter...

Alltså, hur såg det ut med broarna över kanalen vid den tiden:
1894 invigdes den första stora bron, Levensauer Hochbrücke, med frihöjd för skepp i mitten på 42 meter.
Levensauer Hochbrücke.jpg

1911-1913 kom nästa, Rendsburger Hochbrücke, med en frihöjd på 43 meter.

Så, vad tänks, MERCUR på vykortet hade väl en masthöjd på långt under 40 meter...men hur stor kan höjden tänkas ha varit med "originalmasterna"...?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Amund » 11 oktober 2023, 18:09

Tänkte inte ens på att det naturligtvis måste finnas järnvägsbroar, tågset åker inte gärna flodfärja.

Hursomhelst kan man nog generellt säga att de flesta segelfartyg från den tiden med lätthet klarar sig under broar som klarar dagens handelsfartyg. Även om man inte behöver master för segel så tenderar ett fartygs bruttotonnage (de utrymmen som används för fartygets framdrivning men som man samtidigt inte tjänar pengar på, t.ex. besättningshytter, styrmaskin, radiohytt, maskinrum, byssa) tryckas ihop på en liten yta, dvs i en hög byggnad. Och master är lika viktiga idag som under seglens tid, det krävs radar och kontakt med omvärlden.

Utrymmen man tjänar pengar på är nettotonnaget, t.ex. lastutrymme, passagerarhytter, casino och bar på ett kryssningsfartyg.

Begränsningar i kanaler och dylikt är oftast djupgående och inte seglingsbar höjd. På många fartyg kan man även veva ned högsta masten.

Men åter till ämnet så gissar jag också att små partrederier knappast gick via Kielkanalen som bör ha kostat en slant. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av sveahk » 12 oktober 2023, 10:47

Tack för det Amund - så lärde jag mig i kort och koncis form vad brutto och nettotonnage är!
Amund skrev:
11 oktober 2023, 18:09

Men åter till ämnet så gissar jag också att små partrederier knappast gick via Kielkanalen som bör ha kostat en slant. :)
Envis som jag är - "små partrederier" säger Du, finns det inga möjligheter att gräva fram vilket rederi MERCUR från Åbo tillhörde?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28638
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Hans » 12 oktober 2023, 11:11

Nu får forumfinnarna rycka in, jag har gjort grovjobbet.

https://www.google.com/search?q=MERCUR% ... 42&bih=386
Scrolla lite ner ser ni liknande båtar.

https://www.google.com/search?q=MERCUR+ ... AHoECAEQAA

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Amund » 12 oktober 2023, 21:24

sveahk skrev:
12 oktober 2023, 10:47
brutto och nettotonnage
Vilket alltså är ett rymdmått på nära 3 kubik. Stammar troligen från medeltiden och tun (vintunnor) som en båt kunde lasta - om jag minns rätt?

Tror jag äntligen hittat Mercur: :)
Mercur.jpg
Mercur igen.jpg
Mercur igen.jpg (41.17 KiB) Visad 2575 gånger
Kanske någon finskspråkig kan översätta övre bilden?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Amund » 12 oktober 2023, 21:26

Mercur Hösten 1919.jpg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Femtiotrean » 13 oktober 2023, 07:54

Bild
Bygget av "MERCUR" i Käldinge, 1919, nära färjfästet till Öjen. MERCUR strandade utanför Jylland 1925.

"Mercur", en fyrmastad motorseglare från Åbo, som skall i dessa dagar lägga ut på sin jungfruresa till Spanien. Fartyget är byggt i Kälding i Nagu och det är ungefär 500 registerton i storleken och har ett motor av 22 hästkraftet. I första bilden sjösatts Mercur den 14. oktober år 1919, i den andra väntar det i övrigt färdigbyggt fartyget riggningen (tacklaget?)"

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Schwemppa » 13 oktober 2023, 08:06

Amund skrev:
12 oktober 2023, 21:24
Kanske någon finskspråkig kan översätta övre bilden?
Med nöje. :)

VÅR HANDELSFLOTTA UTÖKAS

"Mecur" ett åboländskt fyrmastat motorsegelskepp som i dessa dagar kommer att avgå för sin jungfrufärd till Spanien. Skeppet är byggt i Käldinge på Nagu och hon är på 500 registerton och har en maskin på 22 hkr. På första bilden går Mercur av stapeln i vattnet den 14 oktober 1919, på den andra är hon annars helt färdig och väntar på sina (rep och trossar?) i Åbo hamn.


Med reservation för att jag är en fullständig landkrabba. :) "Köysistöääan" tolkar jag som betydande "uppsättning av rep/trossar", var det någon utrustningsdetalj som gjordes till sist?

Årtalet löste flaggfrågan som brytt mig något. Om det första fotografiet hade varit från Storfurstendömets tid, så hade det inte förstås kunnat vara den blåvita. Men det var svårt att se detaljer på flaggan, så det gick inte att säga någonting definitivt.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av adlercreutz » 13 oktober 2023, 08:37

Jag tycker mig kunna urskilja ett ”C” och ev. ett ”S” på flaggan. Vet inte om det är en synvilla men fanns det någon sådan finsk flagga…? Med bokstäver på…?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Schwemppa » 13 oktober 2023, 08:46

adlercreutz skrev:
13 oktober 2023, 08:37
Jag tycker mig kunna urskilja ett ”C” och ev. ett ”S” på flaggan. Vet inte om det är en synvilla men fanns det någon sådan finsk flagga…? Med bokstäver på…?
Så ser det faktiskt ut, men nej. Den blåvita flaggan stadfästes 28 maj 1918, och handelsflagga blev samma som nationsflaggan, dvs blåvit korsflagga (statsflaggan har lejonvapnet i mitten, men det borde inte komma på fråga här).

Hade det varit före 1918 så hade det varit lite rörigare, men det här fartyget existerade ju inte ens då.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av adlercreutz » 13 oktober 2023, 08:49

Tack, då är det kanske det gamla fotot och perspektivet som luras.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28638
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av Hans » 13 oktober 2023, 09:09

Kanske av intresse i sammanhanget: viewtopic.php?f=32&t=17859&hilit=De+%C3 ... gelskeppen

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Finsk bark transporterar trä

Inlägg av sveahk » 13 oktober 2023, 15:11

Hjärtligt tack Hans, Amund, Femtiotrean och Schwemppa! Och jag som trodde skutan var förkrigsbyggd, nej, nej, 1919 var det i Nauvo Finland.

Och med er hjälp hittade jag också "min" MERCUR i Lloydregistret från år 1925. Både under Sailing Vessels (53213) och Motorvessels (67259), hittar vi den beskriven på bästa Lloydkryptospråk(!): "WoodAuxSc4MstSr"...

Dessutom byggaren och ägaren: "Rederi A/B Trafik". Motorn var en "Atlas diesel, OilEng"...som det står. Och inte att förakta, skutan hade elektriskt ljus!

Mvh Hans K

Skriv svar