Sida 1 av 1

Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 09:29
av Hans
"(A) bulk carrier loaded with 40 tons of grain was supposed to leave the Ukraine port today," Infrastructure Minister Oleksandr Kubrakov tweeted.
https://today.rtl.lu/news/world/a/1985993.html

40 ton? Är väl en till två containrar. Hur många nollor är glömda? Vad tar en normal båt byggd för att transportera spannmål?

MVH

Hans

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 09:46
av Markus Holst
Bulk Carrier
Bulk carriers are designed to carry unpackaged goods. They haul large volumes of single-commodity goods such as fertilisers, grain, ore, wood, etc. They also transport machinery, coal, cement and other raw materials.

Bulk carriers are segregated into these categories:

Capesize: The largest in size of the dry cargo ships. Able to carry 110,000 tonnes or more of raw materials, mostly ore or grain. It represents 9% of the world’s bulk carrier fleet.

Panamax: This ship travels through the Panama canal and it’s defined by the canal’s size limits. 40 to 42ft draught for the old Panamax and about 50ft for the newer model, and its cargo capacity is typically about 60,000 tonnes for Panamax and nearly double for New Panamax. Comprises about 19% of the bulk carrier fleet.

Handymax: 30 to 35ft draught, a load capacity of 37,000 tonnes, and it represents approximately 24% of the world’s bulk carrier fleet.

Handysize: Smaller than the handymax class and with a load capacity of 30,000 tonnes. They represent 48% of the bulk carrier fleet.
Så det fattas nog tre nollor.

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 09:58
av Hans
Tack Markus.

MVH

Hans

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 13:08
av masase
Markus Holst skrev:
31 oktober 2022, 09:46
Handymax: 30 to 35ft draught, a load capacity of 37,000 tonnes, and it represents approximately 24% of the world’s bulk carrier fleet.

Handysize: Smaller than the handymax class and with a load capacity of 30,000 tonnes. They represent 48% of the bulk carrier fleet.
Syftar handy på det engelska ordet bekväm eller finns det något mer formellt bakom?

Finns det en Suezmax klassning?

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 13:56
av Markus Holst
Tyvärr har ju de skalmaniter som kunde sådant, lämnat oss :(

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 17:54
av koroshiya
masase skrev:
31 oktober 2022, 13:08
...
Syftar handy på det engelska ordet bekväm eller finns det något mer formellt bakom?

Finns det en Suezmax klassning?
Det är som du gissar, de är handy att använda.

Och i Kubrakovs twitter står det 40 K ton, så Markus gissade helt rätt. Ikaria Angel heter fartyget och man kan nog följa det på olika skeppsföljarsajter.

https://twitter.com/OlKubrakov/status/1 ... 4662767616

(Stolt över min google fu.)

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 17:56
av Bjernevik
masase skrev:
31 oktober 2022, 13:08
Finns det en Suezmax klassning?
Suezmax

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 21:40
av Sarvi
Som jämförelse brukar de fartyg som trafikerar Vänern lasta drygt 4000 ton. Sådana s.k. Vänermax-fartyg (som kan passera slussarna i Trollhätte kanal) är ca 82 meter långa och 13 meter breda, dvs peanuts i jämförelse.

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 21:52
av Markus Holst
Det borde ju även finnas regler för storlek på båtar som skall genom Bosporen. Vet ni något om detta?

EDIT
B-MAX, där B står för Baltic och Bosphorus, är ett extremt brett fartyg med litet djupgående som skall kunna lasta över 200.000 ton i Primorsk och ut genom danska Stora Bält med ett djupgående på 15 meter.

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 31 oktober 2022, 22:39
av Markus Holst
Jag kollade spannmålsbåtarna på väg ut från Odessa. De har lastvikter mellan 3500 och 44.000 ton.

Re: Något fel som inte är riktigt.

Postat: 1 november 2022, 21:16
av koroshiya
Skeppet skall vara i Istanbul nu.