Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 2 maj 2022, 13:51

Något jag tänkt på ibland när man åkt Göta Kanal eller passerat området med tåg eller bil; varför mynnar inte Göta Kanal ut i Vänern vid Mariestad, istället för Sjötorp?
Mariestad ligger väldigt nära Sjötorp och Göta Kanal och har en flod genom staden i form av Tidan.
Hade det inte varit mer rimligt att dra kanalen via sjön Ymsen och Tidan?

Det lär väl ha tagits upp vid planeringen. Undrar varför man valde Sjötorpvägen.

Ritade upp lite snabbt i Eniros kartor mellan sjön Viken och Vänern hur jag tänker. Nordliga vägen är den existerande kanalen; grenen via Mariestad är den jag föreställer mig borde varit snabbare och mer självklar.
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Hans » 2 maj 2022, 16:16

Har du något om markens beskaffenhet och framförallt höjdskillnader?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Sarvi » 2 maj 2022, 16:29

Göta kanal byggdes enligt konturprincipen, dvs den följer landskapets höjdkonturer i stället för att gräva sig igenom dem. Det ger visserligen en längre sträcka men överlag ändå mindre massomflyttning och mindre behov av dyra och avancerade slussar, skärningar, tunnlar och levéer. Det var viktigt markförhållandena var goda och att det gick att gräva lätt men ändå att vattnet hölls kvar, och även att undvika bergpartier som behövde sprängas.

En annan aspekt är vattenförsörjningen av kanalen. Högsta ytan i Göta kanal är sjön Viken, som i sin tur får sitt vatten av ett stort avrinningsområde, inklusive den stora sjön Unden. Detta avrinningsområde försörjer hela västgötadelen av kanalen. Eftersom varje slussning kostar en viss mängd vatten är det viktigt att tillrinningen/vattenförsörjningen från kanalens högsta punkt är tillräcklig för all slussning, annars går kanalen torr i sina högsta partier om vattenmängden som förloras vid varje slussning inte kan ersättas.

Viken ligger på ca 92 möh. Vid Tåtorp, där den grävda delen västerut börjar, finns en nivåbestämmande sluss med en fallhöjd av blott 0,2 meter. Därefter går kanalen i samma nivå hela vägen till Töreboda och förbi, nästan en halvmil, till slussarna i Hajstorp där nivån faller först 5 meter i Hajstorp Övre och sedan ytterligare 5,1 meter i Hajstorp Nedre.

För att istället ta sig till Ymsen skulle kanalen behövt ta sig fram genom ett omfattade bergigt parti mellan nuvarande väg 201 (Moholm-Mariestad) och väg 200 (Töreboda-Mariestad), där bergsryggarna som ligger i nord-sydlig riktning som en korrugerad plåt når upp till 100 m över havet. Ymsen ligger på 72 möh och man skulle alltså behövt spränga sig ned åtminstone till 92-metersnivån för att kunna vattenförsörja kanalen från Viken. Så djupa och långa skärningar var helt enkelt inte aktuellt vid den här tiden om det fanns någon möjlighet att undvika det.

Vidare västerut från Ymsen blir det återigen krångel vid Ullervad, där det återigen är bergigt och Tidan gör ett ordentligt fall. Tidan var vid den här tiden också en ganska otämjd å, med stort avrinningsområde (hela vägen ner till Småland) och nästan inga utjämningsmagasin på vägen var det vanligt med höga flöden och översvämningar i åns nedre delar, sånt vill man inte ha en en dyr kanal. Efter Ullervad har man återigen ett antal nivåskillnader att ta sig igenom vid olika bergklackar - Trilleholm, Katrinefors och Tidans kvillar/stadskvarnen nere i staden.

Poängen med Göta Kanal var inte heller nödvändigtvis att binda ihop befintliga städer, utan man såg framför sig att det skulle skapas nya städer. Västgötadelen av kanalen angjorde ju inga städer, Töreboda bestod bara av några gårdar och det var först när järnvägen nådde kanalen och det blev en knutpunkt mellan kanal och järnväg som det blev ett samhälle. Karlsborg var inte mycket mer än en byggarbetsplats för fästningen osv.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Markus Holst » 2 maj 2022, 17:26

Tack Sarvi! Det är så härligt när en skalmanit visar upp sitt kunnande på det pedagogiska sätt som du gjorde här. Jag är imponerad!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Sarvi » 2 maj 2022, 19:08

Tack Markus! Mina gamla hemtrakter så något bör man väl minnas.

Just bergsprängning försökte man verkligen undvika. En av få passager genom berg var vid Lanthöjden väster om Tåtorp. Trots att man här försökte undvika berg så mycket att kanalen byggdes i en nästan 180-gradig hårnålskurva behövde man ändå spränga den sista biten. Sprängarbetet var dock så dyrt att man här valde att göra det sprängda partiet mycket smalare än de grävda partierna av kanalen. I kombination med kurvan gjorde det att trafiken genom kurvan fick enkelriktas med en semafor som styrde vilken riktning som hade företräde, typ dagens trafikljus vid vägarbeten. Semaforen sköttes av en vakt som bodde i en stuga på höjden i kurvan. Det var alltså billigare att ha en heltidsanställd som skötte semaforeringen varje dag under hela den isfria säsongen än att spränga ut en bredare kanal, eller spränga en längre (men rakare) kanal i mer berg.

Hårnålskurvan med semaforvakten var kvar ändra fram till 1933 när en fullbred genväg sprängdes upp med hjälp av dynamit och beredskapsarbete. Så hellre en heltidsanställd i 99 år än att spränga något hundratal meter mer berg…

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Markus Holst » 2 maj 2022, 20:59

20220502_205828.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Markus Holst » 2 maj 2022, 21:02

I går åkte jag gamla vägen mellan Härryda och Landvetter och mindes hyr jag första gången på 70-talet såg de enorma sprängarbetena som behövdes för att ge plats för den nya vägen. Då var jag imponerad, idag är sådant vardagsmat. Det var nyttigt att läsa hur sådan sprängning vi idag tycker är självklar var dyr och arbetskrävande förr.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Sarvi » 2 maj 2022, 21:39

Det ska sägas att man ändå fick spränga en hel del på sträckan vid Lanthöjden, men då i kanalbotten för att få tillräckligt djup.

Däremot, när kanalen öppnats och det visade sig att det var ekonomiskt fördelaktigt, då kostade man på sig att spränga ut en genväg i södra delen av Viken. Den s.k. Spetsnäskanalen sparade dock tre sjömil i vatten fyllda med grynnor där segling krävdes först mot syd och sedan mot norr, så där var det tydligen försvarbart med 300 meters sprängd kanal.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Hans » 3 maj 2022, 08:46

Tack för inläggen om något jag inte visste jag ville lära mig mer om.

Lite OT men mellan 11 och 19 var mitt hem föräldrarnas villa i Ljungsbro med:

Bild
https://www.facebook.com/LjungsbroVisit ... 110965515/

Dessutom inom lätt cykelavstånd fanns slusstrappan i Berg:
Bild
https://visitlinkoping.se/gotakanal
Som vi ofta satt vid för att titta på lättklädda brallisar på båtarna.

Har åkt Mem (https://www.gotakanal.se/sv/142413/Gast ... ota-kanal/) till Roxen då far min lade upp sin båt utanför Linköping för vintrarna.

Ja Markus med flera, Östergötland är bättre än Västergötland.

MVH

Hans

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 3 maj 2022, 13:14

Sarvi skrev:
2 maj 2022, 16:29
Göta kanal byggdes enligt konturprincipen, dvs den följer landskapets höjdkonturer i stället för att gräva sig igenom dem. Det ger visserligen en längre sträcka men överlag ändå mindre massomflyttning och mindre behov av dyra och avancerade slussar, skärningar, tunnlar och levéer. Det var viktigt markförhållandena var goda och att det gick att gräva lätt men ändå att vattnet hölls kvar, och även att undvika bergpartier som behövde sprängas.

En annan aspekt är vattenförsörjningen av kanalen. Högsta ytan i Göta kanal är sjön Viken, som i sin tur får sitt vatten av ett stort avrinningsområde, inklusive den stora sjön Unden. Detta avrinningsområde försörjer hela västgötadelen av kanalen. Eftersom varje slussning kostar en viss mängd vatten är det viktigt att tillrinningen/vattenförsörjningen från kanalens högsta punkt är tillräcklig för all slussning, annars går kanalen torr i sina högsta partier om vattenmängden som förloras vid varje slussning inte kan ersättas.

Viken ligger på ca 92 möh. Vid Tåtorp, där den grävda delen västerut börjar, finns en nivåbestämmande sluss med en fallhöjd av blott 0,2 meter. Därefter går kanalen i samma nivå hela vägen till Töreboda och förbi, nästan en halvmil, till slussarna i Hajstorp där nivån faller först 5 meter i Hajstorp Övre och sedan ytterligare 5,1 meter i Hajstorp Nedre.

För att istället ta sig till Ymsen skulle kanalen behövt ta sig fram genom ett omfattade bergigt parti mellan nuvarande väg 201 (Moholm-Mariestad) och väg 200 (Töreboda-Mariestad), där bergsryggarna som ligger i nord-sydlig riktning som en korrugerad plåt når upp till 100 m över havet. Ymsen ligger på 72 möh och man skulle alltså behövt spränga sig ned åtminstone till 92-metersnivån för att kunna vattenförsörja kanalen från Viken. Så djupa och långa skärningar var helt enkelt inte aktuellt vid den här tiden om det fanns någon möjlighet att undvika det.

Vidare västerut från Ymsen blir det återigen krångel vid Ullervad, där det återigen är bergigt och Tidan gör ett ordentligt fall. Tidan var vid den här tiden också en ganska otämjd å, med stort avrinningsområde (hela vägen ner till Småland) och nästan inga utjämningsmagasin på vägen var det vanligt med höga flöden och översvämningar i åns nedre delar, sånt vill man inte ha en en dyr kanal. Efter Ullervad har man återigen ett antal nivåskillnader att ta sig igenom vid olika bergklackar - Trilleholm, Katrinefors och Tidans kvillar/stadskvarnen nere i staden.

Poängen med Göta Kanal var inte heller nödvändigtvis att binda ihop befintliga städer, utan man såg framför sig att det skulle skapas nya städer. Västgötadelen av kanalen angjorde ju inga städer, Töreboda bestod bara av några gårdar och det var först när järnvägen nådde kanalen och det blev en knutpunkt mellan kanal och järnväg som det blev ett samhälle. Karlsborg var inte mycket mer än en byggarbetsplats för fästningen osv.
Utförligt och bra svar! Ibland stirrar man sig lite blind på kartor och missar geologin.

Förövrigt är det tråkigt att vi har så få kanaler i Sverige. Tittar man på http://kanaler.arnholm.nu så hittar man diverse föreslagna planer; dessa hade varit kul att åka i idag. :)

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av johanmmolin » 10 maj 2022, 16:57

Så sent som på tidigt 1970-tal närde man på Göta Kanalbolag hopp om att få bredda västgötadelen av Göta Kanal. Det var en fråga som stöttes och blöttes under decennier – som jämförelse fanns planer i lilla Hästholmen på en kraftig hamnutbyggnad så sent som i slutet av 1950-talet mht en eventuellt utbyggd kanal.

Men förgäves; i Hästholmen dog all komersiell fraktfart helt i mitten på 1960-talet. 1968 anlöptes hamnen av ETT lastfartyg om jag minns rätt.
Och likadant var det överallt. Vättersjöfarten tynade bort mellan omkring 1960 och 1980.

I dag ser vi resultatet, när illa övervaägda förslag till pånyttfödd sjöfart via västgötadelen till Vättern föreslås. Och var ska då de fartygen lägga till? Det finns inte en enda kommersiell hamn längs Vättern som inte förvandlats till marina eller "sjöstad".

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 12 maj 2022, 15:29

johanmmolin skrev:
10 maj 2022, 16:57
Så sent som på tidigt 1970-tal närde man på Göta Kanalbolag hopp om att få bredda västgötadelen av Göta Kanal. Det var en fråga som stöttes och blöttes under decennier – som jämförelse fanns planer i lilla Hästholmen på en kraftig hamnutbyggnad så sent som i slutet av 1950-talet mht en eventuellt utbyggd kanal.

Men förgäves; i Hästholmen dog all komersiell fraktfart helt i mitten på 1960-talet. 1968 anlöptes hamnen av ETT lastfartyg om jag minns rätt.
Och likadant var det överallt. Vättersjöfarten tynade bort mellan omkring 1960 och 1980.

I dag ser vi resultatet, när illa övervaägda förslag till pånyttfödd sjöfart via västgötadelen till Vättern föreslås. Och var ska då de fartygen lägga till? Det finns inte en enda kommersiell hamn längs Vättern som inte förvandlats till marina eller "sjöstad".
Om någonsin Svea Kanal blir verklighet; dvs en kommersiell kanal som sammanbinder Vänern, Hjälmaren och Mälaren, så skulle man eventuellt kunna ha en avgrening från denna till Askersund och Vättern. Det hade ju varit något.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 12 maj 2022, 15:37

Apropå Göta Kanals dragning så kom jag på en annan fundering; varför drog man kanalen via Söderköping mellan Roxen och Östersjön?
Hade man dragit kanalen via Motala Ström till Glan och vidare genom Norrköping så hade man inte behövt gräva någonting, enbart anlägga slussar.
(Man kanske hade behövt gräva förbi något fall, men vattenvägen fanns där).
Dessutom hade man kommit ut till fritt hav fortare; efter Norrköping är det stora Bråviken och öppet hav; efter Mem är det som bekant en trång skärgård.

Bild

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Sarvi » 12 maj 2022, 17:00

De sista fartygen som förde nyttofrakt på Göta Kanal var små malmfartyg från Åmmeberg, som fraktade malm/slig från Zinkgruvan till Otterbäcken i Vänern för omlastning till större fartyg mot Belgien via Göteborg. Fartygstrafiken lades ner 1975 (Olof Palme var kommunikationsminister, om jag minns rätt) och de senaste 47 åren har malmen alltså gått på lastbil till Otterbäcken. Trots att järnvägen Motala-Hallsberg går några kilometer från gruvan.

Jag hittade för övrigt en bild via Mariestads stadsbiblioteks bildarkiv på den gamla smala hårnålskurvan vid Lanthöjden (som alltså drogs om 1933). Man förstår att det inte var så gott om plats!
Bilagor
39E02FB9-A442-41DF-8417-758983445181.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför går inte Göta Kanal till Mariestad?

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2022, 17:39

Gen. Jack Ripper skrev:
12 maj 2022, 15:37
Apropå Göta Kanals dragning så kom jag på en annan fundering; varför drog man kanalen via Söderköping mellan Roxen och Östersjön?
Jag läste någon gång att det var stor presige-kamp mellan Norr- och Söder-köping när kanalen skulle byggas. Varför det blev Söderköping minns jag inte men kanske att man redan på den tiden tog regionalpolitiska hänsyn och ville hjälpa den slumrande södra köpingen på traven.

Skriv svar