Romersk galär

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Romersk galär

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 april 2022, 09:03

Jag köpte nu i dagarna en byggsats där jag kan bygga en romersk galär, helt enkelt bara för att ge mig på något helt annorlunda än det som jag har byggt tidigare.

Vad finns det för historiska källor för hur dessa var utsmyckade, hur seglen var dekorerade och så vidare?

Allt som nu återstår av romarna är ju som bekant uthuggna bilder i sten och dessa återger ju inte heller färger på krigsfartygen som de hade.

Byggsatstillverkaren vill att seglen ska målas med vita och röda ränder, men frågan är hur mycket som det är en ren gissning och hur mycket som det är historisk korrekthet.

All hjälp uppskattas!

HGS

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Romersk galär

Inlägg av adlercreutz » 3 april 2022, 09:33

Allt som nu återstår av romarna är ju som bekant uthuggna bilder i sten
En sanning med modifikation, kolla gärna mosaiker och fresker för inspiration. Där finns färger. Ingen aning om vilka som är mest representativa dock, och för vilka tidsepoker.

En liten nätsökning indikerar att seglen ofta verkar ha haft någon form av tunt kvadratmönster på *vita* segel, det kan ev. vara p.g.a. sammansatta tygdelar eller att någon del av riggen(?) bildar mönstret. Nån som kan mer om fartyg kanske kan hjälpa där.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Romersk galär

Inlägg av Amund » 20 november 2022, 09:38

En mycket upplysande sida på italienska om kunskapsläget, men Google translate fungerar bra.

https://www.romanoimpero.com/2009/10/navi-romane.html

Skriv svar