Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 29 juli 2016, 11:32

Mycket intressant - Tack för det! Har aldrig ens tänkt på att det bör ha hänt en del saker även på den rutten.
varjag skrev:Den talrika amerikanska ubåtsflottan,införde från krigets första dag - precis samma metoder som tyskarna under bägge världs-
krigen; Det Oinskränkta Ubåtskriget.....

''..... U.S. naval commanders in the Pacific were ordered by the U.S. Navy Chief of Staff to "execute unrestricted submarine warfare against Japan"

Japanska handelsfartyg och/eller fartyg under andra flaggor men seglande i japansk tjänst eller med japanska laster - sänktes prompt och utan varingar!
Ja oinskränkt ubåtskrig kunde Nimitz inte neka till att USA också hade fört när hans svar på Kranzbuhlers frågor lästes upp i Nurnberg, och det var nog det som räddade Dönitz från att ledas ut på galgbacken tillsammans med sina medfångar. :P

Tydligen blev även en del sovjetiska fartyg sänkta på Hong Kongs redd bland annat, förmodligen i japanernas flyg och artilleriangrepp från Kowloon-sidan, och slutligen av britterna för att de inte skulle hamna i japanska händer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 29 juli 2016, 12:38

Den 31:a maj 1943 var det dags för nästa ''friendly fire''.....den sovjetiska ångaren -
ss CHUKCHA.jpg
ss CHUKCHA.jpg (66.1 KiB) Visad 2119 gånger
på 2600 ton, som tycks ha varit ngn sorts sjömätningsfartyg (?) - torpederades och sänktes av den amerikanska ubåten ''SS-34'' (???)

Dom här uppgifterna är luddiga, kommer ur sovjetiska källor. Det fanns ingen amerikansk ubåt SS-34 i tjänst under Vk2. SS-34 var
numret på en som byggdes 1910 - och var längesedan skrotad. Har inte hittat ngn amerikansk ubåt som erkänt denna sänkning..... :roll:

Den 9:e juli, torpederade och sänkte USS PERMIT (SS-178) ett sovjetiskt fiske/hydrografiskt fartyg med det lakoniska namnet ''No.20''
väster om Japans kust....
Inga närmare uppgifter om personalförluster etc.

Åtta månader senare, det var den 3:e mars i Okhotska Havet - sänkte USS SAND LANCE (SS-361) ångaren BELORUSSIA, 3820 grt.
Detta var ett större fartyg fast jag har inga data om henne - eller hur det gick för hennes besätting.
Okhotska Havet är iskallt året runt och med ytterst ogästvänliga kuster - så man kan befara det värsta.....Given positionen
bör BELORUSSIA varit p.r.t./från (?) antingen Kamchatka eller Magadan vid Kolymafloden.....

Kolyma, Kolyma
Tolv månader Vinter
Resten - är sommar


(Det är lite anmärkningsvärt att amerikanska ubåtar sökte efter japansk shipping så långt norrut - där fanns inga japanska hamnar
eller stödjepunkter där.)
USS SUNFISH.jpg
USS SUNFISH.jpg (48.02 KiB) Visad 2119 gånger
(SS-281) patrullerade samma nordliga vatten. Och den 6:e juli 1944 torpederade och sänktes den sovjetiska s/s OB (2173 grt)
- igen ''öster om Sakhalin''. En rapport anger att det fanns inga överlevande.

Den sista ryska förlusten i denna sorgliga kavalkad - var ''elvatusentonnaren'' -
ss TRANSBALT.jpg
- ett last/passagerarfartyg byggt 1899 av Blohm & Voss i Hamburg. Köptes av Ryssland 1905 och blev RIGA innan bolsjevikerna
tog över och hon blev TRANSBALT.
Hon var på resa från Seattle till Vladivostok med full last.Strax väster om La Perouse-sundet (mellan Hokkaido & Sakhalin)
siktades och torpederades hon av USS SPADEFISH (SS-411).
Det var den 13:e juni 1945 och 2a Vk drog sina sista andetag.
Men det gjorde inte TRANSBALT's besättning och passagerare...nej, dom fick 4 livåtar i sjön.
Och - rodde helt enkelt mot närmaste land - Hokkaido. Där dom landade och internerades.
Den 30:e juni, avhämtades dom av ett ryskt fartyg och landades i Khabarovsk ett par dagar senare...alla hade överlevt.

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 29 juli 2016, 18:42

varjag skrev:
(Det är lite anmärkningsvärt att amerikanska ubåtar sökte efter japansk shipping så långt norrut - där fanns inga japanska hamnar
eller stödjepunkter där.)
Eftersom Kurilerna var japanskt måste väl alla fartyg på väg till Vladivostok passera japanskt farvatten om jag nu inte tänker galet..? Kan det faktum att de befunnit sig där eller på väg till, i så fall ha bedömts som ett tillräckligt skäl att sänka lite tonnage för en hungrig ubåtskapten?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 30 juli 2016, 15:53

Hittade en C-byrån rapport från oktober 1941 där sagesmannen beskriver sina iakttagelser på kustrutten London- Methil-Glasgow.
methil1.gif
"On the outbreak of the Second World War coal exports all but disappeared, Methil becoming yet again a convoy collecting base under the control of the Royal Navy."
methil.jpg
methil.jpg (29.33 KiB) Visad 2093 gånger
Har plockat ut ett par avsnitt som gäller de svenska fartygen...
sv1.jpg
sv1.jpg (45.48 KiB) Visad 2093 gånger
sv2.jpg
sv2.jpg (15.72 KiB) Visad 2093 gånger
sv3.jpg
sv3.jpg (63.39 KiB) Visad 2093 gånger
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 31 juli 2016, 00:18

Tack sveahk för de bitarna från C-byrån. Att notera - att brittiska kustkonvojer tvingades ta vägen norr om Skottland (t.ex. London-Glasgow)
och inte genom Engelska Kanalen p.g.a. hotet från tyskt flyg i Frankrike.
Den svenska ångaren, som kollidreade med jagaren HMS JERVIS - var Sveabolagets -
ss TOR.jpg
ss TOR.jpg (32.05 KiB) Visad 2082 gånger
-ett mindre fartyg om 1052 grt.

Varjag

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Yngve » 31 juli 2016, 17:03

Rolig text i den visade rapporten: "fyra kulsprutor, nämligen två amerikanska Louis och två Hotcase".

Kan man anta att man menade (de engelska) Lewis, och (de franska) Hotchkiss?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 31 juli 2016, 23:59

Yngve skrev:Rolig text i den visade rapporten: "fyra kulsprutor, nämligen två amerikanska Louis och två Hotcase".

Kan man anta att man menade (de engelska) Lewis, och (de franska) Hotchkiss?
Det är inte så välkänt - men både Isaac Newton Lewis och Benjamin Hotchkiss, var faktiskt amerikaner.
Lewis flyttade till Belgien och de flesta av has Kg - tillverkades helt riktigt i England.
Hotchkiss - flyttade till Frankrike och hans automatvapen betraktades alla som franska.

Betr. utrustningen av fartyg med Lv-kulsprutor, gällde att ''man tager vad man haver'' - gamla vapen som
tullades fram ur förråden där de samlat dam sedan 1918......

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 1 augusti 2016, 12:05

1/3 av världens handelsfartyg visade brittisk flagga under 2 vk - antar att det stämde...?
INF-3_127_1939-1946.jpg
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 1 augusti 2016, 12:55

1/3 av världens handelsfartyg visade brittisk flagga under 2 vk - antar att det stämde...?
Med acclamation! Om man bortser från antalet - och adderar bruttotonnaget - kom det nog närmare hälften - :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 1 augusti 2016, 13:33

I det sammanhanget passar denna svenska rapport in, beträffande fartygstonnaget som forsade fram på världens hav vid krigets början. Skriven 1943, med blicken riktad på Lloyds register...
tonn.jpg
tonn.jpg (27.59 KiB) Visad 2037 gånger
tonn2.jpg
tonn2.jpg (47.64 KiB) Visad 2037 gånger
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 2 augusti 2016, 01:09

Tack för dom siffrorna sveahk.
Gissar att under rubriken Övriga länder med 5,5 milj grt - fanns mycket brittiskt tonnage registrerat
i Hongkong, Indien & Singapore
Vilket pekar mot min uppskattning - ''närmare hälften'' .

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 29 augusti 2016, 13:54

"Löst folk" busade omkring på svenska fartyg under krigets första skede...!? Mer bus än normalt, eller eftersom krig råder så skall man hålla sig i skinnet :roll: ??
sjömän.jpg
sjömän.jpg (48.65 KiB) Visad 1972 gånger
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 31 augusti 2016, 11:15

sveahk skrev:"Löst folk" busade omkring på svenska fartyg under krigets första skede...!? Mer bus än normalt, eller eftersom krig råder så skall man hålla sig i skinnet :roll: ??

sjömän.jpg

Hans K
Fängslande läsning sveahk.
''Mycket löst folk - utanför det egentliga sjöfolket - tog sig ut hösten efterkrigsutbrottet.....''
1939 Andra världskriget bröt ut och det blev åter farligt att vara sjöman. Omkring 100 svenskflaggade fartyg sänktes och nära 1400 sjömän omkom på dessa. Dessutom dog flera hundra svenskar på utlandsflaggade fartyg.
Undrar vilka det kan ha varit? Och ''tog sig ut'' - ? Förefaller mig vara en tid då man hellre tog sig hem. Om möjligt.....
Sjöfolksförbundet - (facket) öppnade kontor i New York och San Fransisco 1940....
1940 Tyskarna placerade ut 13 000 minor i Skagerack. Den så kallade Skagerackspärren klöv svenska handelsflottan i två delar. Utanför spärren, utan möjlighet att ta sig hem, hamnade närmare 6 000 svenska sjömän. Sjöfolksförbundet startade då avdelningskontor i New York och San Francisco.
I England fanns kontor i London och Liverpool och kanske flera hamnar (?)

http://sekotidningen.se/artikel/100-ar-av-dramatik/

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 2 september 2016, 13:34

Ett par svenska fartyg utanför spärren - var Röda Kors-fartygen m/s WIRIL (Sveabolaget) och m/s CAMELIA (Svenska Lloyd)
Bägge ''timechartrades'' av Svenska Röda Korset för biståndssändningar till Grekland 1943.
I december det året och under förhalning i Salonikis hamn - minsprängdes CAMELIA - och sjönk på grunt vatten.
Den 7:e februari 1944, bombades WIRIL i hamnen Chios av brittisk flyg -
bombad och brinner i Chios han.....png
bombad och brinner i Chios han.....png (156.25 KiB) Visad 1914 gånger
Tre personer omkom, en var RK-delegat.

Det påstås från brittiskt håll, att bombningen berodde på ''ett missförstånd'' mellan tysk & brittisk RK-delegater i London...( :lol: )
Britterna tog det svenska fartyget för ett ''camouflerat tyskt fartyg....'' Den tror vi inte på....

WIRIL blev skadad och delvis utbränd men - sjönk inte.
Efter bärgning av CAMELIA och reparationer av WIRIL, bogserade Orientlinjens m/s BARDALAND (Svenska Orientlinjen,
också chartrad av Röda Korset) den skadade CAMELIA till Istanbul för reparationer i april 1944.
En månad senare anlände även WIRIL till Istanbul - för mera reparationer.

Den 1:a augusti 1944 - lämnade bägge. WIRIL bogserade CAMELIA! Med en svensk 215 meters stålvajer ''inhandlad på svarta börsen''...

Det - kan inte ha varit lätt. WIRIL hade bara en provisorisk kommandobrygga - kursen hålls med nödstyrningsanordningarna på
poopen. (Längst akterut - rorsmannen kunde inte se - vart han styrde, hade bara kompass....

Via Gibraltar, Azorerna, Färöarna (brittisk kontrollhamn) och Kristiansand (tysk kontrollhamn) nådde de svenska vatten den
17:e September
æntligen hemma.....png
Ännu en svensk sjömansbragd i det tysta!

Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Stefan » 27 september 2016, 20:18

varjag skrev:
Hans » mån jun 13, 2016 7:31 pm

Facinerande historia. Hade tyskarna låtit bli att skjuta om de sett att det var en svensk båt? Vart var båten på väg med vad?
Det undrar jag med.....speciellt destinationen och lasten ????
INDUSTRIA tillhörde Svenska Lloyd, ett rederi som normalt inte trafikerade Sydamerika. Dessutom var hon ett litet fartyg - ett par tusen ton -
som inte ofta insätts i oceantrafik av den sorten, dom var helt enkelt för små.
Hon figurerar inte bland fartyg insatta i/förlorade under -

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken

http://wrecksite.eu/wreck.aspx?31440

påstår att .....''the U-boat, which misidentified the victim as British steam merchant Industria (4861 tons)'' *)

vilket strider mot uppgiften att hon visade navigationsljus = tända lanternor'', något som brittiska fartyg inte gjorde.

Det är mycket möjligt att ubåten inte hade skjutit - om angreppet skett i dagsljus och de kunnat se de svenska färgerna
på fartygssidan och - namnet/Sverige.
Låter fantasins leka lite - INDUSTRIA k a n ha befraktats mellan neutrala länder i Mellan - & Sydamerika 1943 - och
i så fall - inte varit lovligt byte.

*) I boken ''The Real Cruel Sea'', listas vartenda allierat/neutral fartyg som sänktes i ''Atlantslaget''.
Detta svenska fartyg finns INTE med - bland dem (?)

My tuppence
Varjag
Vänta vänta. Läser jag rätt? Fanns det TVÅ olika båtar med samma namn? Ett halvstort brittiskt och ett halvlitet svenskt? Och det svenska seglade alltså i farvatten där även britten seglade??

Då misstänker jag att u-båten jagade efter britten. Dvs, den fick ett meddelande från observatör i hamn, att båten Industria gick den och den kursen via de och de farvatten - och utgick ifrån att det var britten som seglade där...

Skriv svar