Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: ''Spärren'' - Utanför - och Innanför....

Inlägg av Göstring » 4 juli 2016, 00:09

sveahk skrev: Kan vi ge det fartyget ett namn?
Svenska Amerika-Mexiko-Linjens Braheholm. Andremaskinisten C. H. R. Carlsson från Göteborg fick så svåra skador av kulspruteeld från flygplanet att han avled följande morgon ombord. Braheholm ankom till Värtahamnen den 8 november. Befälhavare var C. B. Olsson.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 4 juli 2016, 00:48

Amund skrev:
För svenskarna gick det bra i detta fall men flera blev svårt brännskadade och det måste ha varit fruktansvärt plågsamt för de som inte dog direkt av sina skador, särskilt på tankfartyg. :cry:
''Varjags egen Blockadbrytarkapten'' - Otto Kölschbach, skrev i sin bok om ett tillfälle i Frankrike då ubåtsvapnet höll en filmafton om
sina bedrifter - med bl.a. dramatiska filmuppagningar av brinnande tankbåtar.......

Då efter visningen - Kpt Otto steg upp och tog till orda: Vi tankbåtskaptener tackar hjärligt för filmerna om det öde som väntar oss.....

:roll: :roll: :roll:
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9793
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 4 juli 2016, 06:46

varjag skrev:
I verkligheten är det nog mera en sorts krok som HSK Thors spaningsplan använder för att slita av antennen
Ingen krok - men mycket precis flygning! Att ''riva ned antennen'' - var standardbehanding med Arados, gjordes med flottörerna.
Antennen var spänd mellan masttopparna - med uttag till radiohytten - det gällde att ta ned antennen -UTAN att kollidera med
skorsten/kommandobrygga......

Inga ''dussinflygare'' för det jobbet!

Varjag
Aha - tack! Det måste ha varit en syn - mitt ute på oceanen... :)
varjag skrev:Amund skrev:
För svenskarna gick det bra i detta fall men flera blev svårt brännskadade och det måste ha varit fruktansvärt plågsamt för de som inte dog direkt av sina skador, särskilt på tankfartyg. :cry:
''Varjags egen Blockadbrytarkapten'' - Otto Kölschbach, skrev i sin bok om ett tillfälle i Frankrike då ubåtsvapnet höll en filmafton om
sina bedrifter - med bl.a. dramatiska filmuppagningar av brinnande tankbåtar.......

Då efter visningen - Kpt Otto steg upp och tog till orda: Vi tankbåtskaptener tackar hjärligt för filmerna om det öde som väntar oss.....

:roll: :roll: :roll:
Varjag
För vanligt sjöfolk vilket det fanns många av inom Kriegsmarine, kan det inte ha varit enkelt att applådera slakten av kollegor. :roll:
Göstring skrev:
sveahk skrev:

Kan vi ge det fartyget ett namn?
Svenska Amerika-Mexiko-Linjens Braheholm. Andremaskinisten C. H. R. Carlsson från Göteborg fick så svåra skador av kulspruteeld från flygplanet att han avled följande morgon ombord. Braheholm ankom till Värtahamnen den 8 november. Befälhavare var C. B. Olsson.
En applåd för Göstrings källor! :)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Göstring » 4 juli 2016, 08:03

Amund skrev:
Göstring skrev:
sveahk skrev:

Kan vi ge det fartyget ett namn?
Svenska Amerika-Mexiko-Linjens Braheholm. Andremaskinisten C. H. R. Carlsson från Göteborg fick så svåra skador av kulspruteeld från flygplanet att han avled följande morgon ombord. Braheholm ankom till Värtahamnen den 8 november. Befälhavare var C. B. Olsson.
En applåd för Göstrings källor! :)
Mm, det räcker nog med en handklappning för DN.
Braheholm.jpg
Dagens Nyheter1941-11-10

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 5 juli 2016, 04:43

Många har säkert frågat sig om någon ubåt - blev sänkt av sitt torpederade ''offer''. Och ja - det hände ngn gång genom rammning
men var ytterst sällsynt. Denna brittiska ångare -
ss HATIMURA.jpg
ss HATIMURA.jpg (23.77 KiB) Visad 937 gånger
- en eftersläntrare ur konvojen SC 107, hade bl.a. 450 ton sprängämnen plus 300 ton brandbomber i lasten.
Hon angreps av U 132 (Vogelsang) 500 SO om Kap Farvel.....här med en -
s.k. Kriegsberichter....jpg
s.k. Kriegsberichter....jpg (55.91 KiB) Visad 937 gånger
ombord på en tidigare resa. U 132 hade sänkt två fartyg ur konvojen men lyckades bara skada HATIMURA som fattade eld och långsamt
började sjunka.....
Tre timmar senare, torpederades HATIMURA igen - av U 442 (Hans-Joachim Hesse) - och den torpedträffen detonerade lasten 8O

U 132, hade hållit sig nära haveristen i väntan på att den skull sjunka eller kräva ett ''nådaskott''.
Den våldsamma explosionen - sänkte inte bara lastångaren - nej den tog också U 132 med sig i djupet......

HATIMURA's besättning 86 man - hade gått i livbåtarna (4 omkom vid den första torpederingen) - och överlevde.

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11240
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 5 juli 2016, 15:53

Varjag tar i sin lista över svenska fartyg utanför spärren också upp det svenska Röda Kors-fartyget EMBLA som blev flygbombad utanför den sydfranska Atlantikkusten i april 1944. Den tyska och den allierade pressen fick något avvikande versioner att trycka, vad gäller datum, deltagande och skadeverkningar, men först ett citat ur Seechronik som vi hittar i WLB (Württembergische Landesbibliothek)
19.– 20.4.1944
Westliches Mittelmeer
Am 19.4. versenken Marauder der 15. USAAF vor Sète den schwedischen Rotkreuz-Dampfer Embla (1053 BRT) und im Golfe du Lion den im dt. Auftrag fahrenden span. Dampfer Jose Illucea (648 BRT).


Men läsarna av amerikanska The Milwaukee Journal från 20 April 1944 fick följande version:

Red Cross Vessel sunk by Yanks, Nazis Claim
A German communique asserted, that American Bombers sank the Swedish Red Cross ship Embla Wednesday off the south coast of France. The German propaganda agency, International Information bureau, declared, that the Spanish ship Jose Illucca was attacked and sunk in the same area by eight Bristol Blenheim bombers. Neither Report was confirmed by Allied sources.

https://news.google.com/newspapers?id=o ... 41,1903252

...medan Marburger Zeitung från 12 april visste följande att berätta:
Embla.jpg
Embla.jpg (116.31 KiB) Visad 924 gånger
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 5 juli 2016, 23:31

Tyskarna var bättre informerade > det var brittiska Beaufighters....
RAF Beaufighters attacked twice the ship Embla off Southern France in April 1944, both times suffering one loss.

On 6 April 1944 the Beaufighter LZ488 of 272 Sqn was lost with its crew (Sqn Ldr René Jean Ghislain Demoulin (pilot, Belgian) and Flt Sgt Samuel Barker) in an attack in which the Embla was damaged.
Alltså LZ488 - som kolliderade med en mast.....
RAF var inte alltför nogräknade då och där.....
Some days later the same Beaufighter units severly damaged a two other ships Chasseral and Chistiana in the same area, both were operated by CICR.
In this time orders were very simple "Sink at sight"
Varjag tar i sin lista över svenska fartyg utanför spärren också upp det svenska Röda Kors-fartyget EMBLA som blev flygbombad utanför den sydfranska Atlantikkusten i april 1944. Den tyska och den allierade pressen fick något avvikande versioner att trycka, vad gäller datum, deltagande och skadeverkningar, men först ett citat ur Seechronik som vi hittar i WLB (Württembergische Landesbibliothek)
19.– 20.4.1944
Westliches Mittelmeer
Am 19.4. versenken Marauder der 15. USAAF vor Sète den schwedischen Rotkreuz-Dampfer Embla (1053 BRT) und im Golfe du Lion den im dt. Auftrag fahrenden span. Dampfer Jose Illucea (648 BRT).

Men läsarna av amerikanska The Milwaukee Journal från 20 April 1944 fick följande version:

Red Cross Vessel sunk by Yanks, Nazis Claim
A German communique asserted, that American Bombers sank the Swedish Red Cross ship Embla Wednesday off the south coast of France. The German propaganda agency, International Information bureau, declared, that the Spanish ship Jose Illucca was attacked and sunk in the same area by eight Bristol Blenheim bombers. Neither Report was confirmed by Allied sources.
https://news.google.com/newspapers?id=o ... 41,1903252

...medan Marburger Zeitung från 12 april visste följande att berätta:
http://forum.12oclockhigh.net/archive/i ... 24941.html

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 6 juli 2016, 12:19

Den här bilden - etttidningsurklipp ur Brisbane's Sunday Mail Newspaper den 19:e augusti 1945 - var figurerat på Skalman förut -
men passer bra i denna tråden.
GOONAWARRA med kontraband.JPG
GOONAWARRA med kontraband.JPG (92.17 KiB) Visad 887 gånger
Den visar Rederi AB Transatlantic's ms GOONAWARRA, just inlupen till Brisbane och fullastad med krigsmaterial..... 8O
Ja hon har t.o.m. däcklast av Mustang-jaktplan - och kommer från Kalifornien.

Men - trots lastens karaktär, visar hon svenska neutralitetsflaggor målade på fartygssidorna och hennes namn GOONAWARRA - SVERIGE.

I klartext - allting annat än ett ''neutralt'' fartyg!

Notera tidningens datum - Japan hade kapitulerat fyra dagar tidigare - men GOONAWARRA måste ha lämnat lasthamnen minst 3 veckor tidigare :)
Levererades 15 juni 1937 till rederi Ab Transatlantic, Göteborg. Insatt i trafik på Australien.

1940. Slutet på året, upplagd i Uddevalla.

1941 03 08 - 1945. Insatt som lejdfartyg, först på Sydamerika, sedan Stilla Havet.
I juli/augusti 1945 - var ju den, en gång så mäktiga japanska Flottan - nästan helt förintad och det lilla som återstod av den
saknade drivmedel att hålla den till sjöss. Så riskerna med att frakta allierad krigsmaterial över Stilla Havet var nära Noll - men
i alla fall ??????

''Lejdtrafik'' - kunde tydligen betyda underliga saker..... :roll:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 6 juli 2016, 12:32

En annan ''transare'' som fått lite motsägande krigshistoria var ms YARRAWONGA
YARRAWONGA som AFRICAN GLORY.jpg
YARRAWONGA som AFRICAN GLORY.jpg (30.68 KiB) Visad 885 gånger
Den 16:e September 1941:
''World War II: The cargo ship was bombed and sunk at Hamburg by Royal Air Force aircraft. She was later raised, repaired and returned to service''
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... ember_1941

Medan Transatlantics fartygsregister noterar:
Levererades i juni 1941 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg med namnet YARRAWONGA.

1941 08. Torpederades fartyget, men skadorna var inte allvarliga att man kunde reparera fartyget.

1941 12 09. Ankom under bogsering till Eriksbergs Varv, Göteborg för reparation.
Om torpederingen i augusti 1941 vet jag ingenting. Men kan knappast ha befunnit under bogsering till Göteborg
den 12 September - efter ha bombats i sank i Hamburg, fyra dagar senare :roll:
http://www.faktaomfartyg.se/rigoletto_1941.htm

Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Göstring » 6 juli 2016, 15:37

DN 1941-08-15
Yarrawonga levererades från Eriksberg till Transatlantic. Förtyget sjösattes den 3 april 1941 för Walencos räkning men övertogs sedan av Transatlantic.

DN 1941-09-17
Svensk båt sänkt ingen skadad. Yarrawonga sänktes på sin andra resa natten till tisdagen den 16 september 1941. Okänt av vad skäl.

DN 1941-09-18
Det vid Hamburg bombarderade svenska fartyget Tarrawonga skall eventuellt bärgas. Fråga om besättningens hemresa inte aktuell för tillfället. Fartyget är flytande. Sjöförklaring har ännu inte ägt rum.

DN 1941-10-16
Yarrawonga har bärgats. Fartyget som krigsförliste utanför tyska Nordsjökusten har enligt Göteborgs Morgonpost bärgats. Efter provisorisk tätning kommer fartyget att bogseras till Göteborg för vidare reparationer vid Eriksberg.

DN 1942-08-06
Fem båtar avgå i Greklandsfart. De fem återstående motorfartyg som Svenska Röda korset använt för frakter av livsmedel mellan Kanada och Grekland, "Bardaland", "Mongabarra", "Fenris", "Akka" och "Yarrawonga", lämnade eftermiddagen den 5 augusti Göteborg för resa till Kanada. De tre Greklandsfartyg som avgick härifrån vid mitten av juli är sedan slutet av juli i Montreal och ska den närmaste tiden fortsätta till Grekland.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 7 juli 2016, 11:26

Tack Göstring för klargörandet om YARRAWONGA.
Transatlantic deltog ju flitigt i lejdtrafiken - här kommer
MS_Gullmaren_1940.jpg
MS_Gullmaren_1940.jpg (125.16 KiB) Visad 858 gånger
till Göteborg, dagen före nyårsaftonen 1940. Det - måste ha varit en verklig ''firardag'' för grabbarna ombord!
Hon krediteras med inte mindre än Femton - lejdresor under kriget.....

Undrar om ett par andra ''Transare'' >
glimmaren_1939_2.jpg
glimmaren_1939_2.jpg (56.45 KiB) Visad 858 gånger
- också målad som lejdbåt och av samma generation som Gullmaren - ngn som vet mera om hennes krigsinsatser?
och -
kanangoora.jpg
kanangoora.jpg (28.57 KiB) Visad 858 gånger
som troligen befann sig i samma sits som ovan beskrivna GOONAWARRA, d.v.s. i Stilla Havet - vet ngn mera??

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9793
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 13 juli 2016, 22:23

Det var som sagt många svenska sjömän som tjänstgjorde på andra länders fartyg. På den finska ångaren Kurikka, hemmahörande i Vasa, tjänstgjorde den svenske matrosen Arnold Kindahl från Göteborg. Under 1941 lastar man först Kaffe på Costa Rica och går sedan till Venezuela innan man ska sätta kurs mot hemlandet och dess nordligaste hamn Petsamo vid ishavskusten.
ss Kurikka.jpg
I Venezuela händer det dock saker - Besättningen grips och slängs i fängelse och fartyget beslagtas av myndigheterna. Motiveringen är Finlands roll som axelmakt och vapenbroder till Hitler. Enligt officiella källor övertas fartyget klockan 10:00 den 27:e december i New Yorks hamn, alltså tre veckor efter att USA befinner sig i krig med axelmakterna (fast inte med Finland väl?). Jag tror personligen att det inte riktigt stämmer här med det juridiska… :?

Hur som helst slängdes hela besättningen i fängelse där man gick ett tufft öde till mötes och hungern är stor. Svenske medborgaren Arnold Kindahl släpps ganska snart och ute i det fria försöker han efter bästa förmåga förstärka kosten för sina olyckliga skeppskamrater i fängelse.

Vet ingenting om den finska besättningens fortsatta öden men Arnold mönstrar snart på svenska Industria som vi redan avhandlat tidigare i tråden.

s/s Kurikka kom att heta s/s Chenango som amerikanskt fartyg. Hon blev inte långlivad i den flottan utan träffades av en torped i babordssidan från U-84 mitt i natten, redan den 21:a april 1942 utanför USA:s ostkust. Endast en irländare överlevde.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 14 juli 2016, 01:03

Tack för en intressant post Amund!
I Venezuela händer det dock saker - Besättningen grips och slängs i fängelse och fartyget beslagtas av myndigheterna. Motiveringen är Finlands roll som axelmakt och vapenbroder till Hitler. Enligt officiella källor övertas fartyget klockan 10:00 den 27:e december i New Yorks hamn, alltså tre veckor efter att USA befinner sig i krig med axelmakterna (fast inte med Finland väl?). Jag tror personligen att det inte riktigt stämmer här med det juridiska…
Juridiskt - befann sig Finland aldrig i krig med USA eller vice versa.

http://finland.usembassy.gov/root/pdfs/ ... tt8393.pdf

Så beslaget av ett finskt fartyg - var klart ett juridiskt övertramp. Men som vanligt under krig, spelade folkrätt & juridik liten roll :(

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av pandersson2 » 14 juli 2016, 11:48

Och de svenska sjömännen fortsatte att vara besättning på Kurikka även efter att hon döpts om och var i amerikansk tjänst.

http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?141269
"The crew of 32 men was made up of 12 different nations, there were Americans, Danes, Norwegians, Estonians, Swedes, Chileans, French, Portugese, Canadians, Columbians, Belgians and Irish. "

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9793
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 14 juli 2016, 18:15

pandersson2 skrev:Och de svenska sjömännen fortsatte att vara besättning på Kurikka även efter att hon döpts om och var i amerikansk tjänst.

http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?141269
"The crew of 32 men was made up of 12 different nations, there were Americans, Danes, Norwegians, Estonians, Swedes, Chileans, French, Portugese, Canadians, Columbians, Belgians and Irish. "
Ja de skrapade ihop vad de hittade i hamnarna så det kunde bli en salig blandning av nationer. Jag tror amerikanskt sjöfolk hade lite bättre möjligheter att välja.

Vilken svensken/svenskarna var har jag inte lyckats hitta.

Skriv svar