Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 28 juli 2017, 16:21

varjag skrev:
En lustig detalj med Gdynia som jag inte vet riktigheten i var att hon ska ha kallats för den svenska jagaren av både britter och tyskar. Detta ska ha berott på att hennes maskinvarvtal ska av de tyska hydrofonlyssnarna tolkats som ett örlogsfartygs maskiner. Enligt vad jag hittat satt det en MAN-diesel på 1435 hk i Gdynia. Kanske någon annan kan utveckla detta, är det varvtalet som avgör för en hydrofonlyssnare om det är ett örlogsfartyg eller ett vanligt handelsfartyg
I hydrofon uppfattar man mest propellervarvtalet - för att avgöra fartygets typ och fart.
Svårt tro att GDYNIA med fjortonhundra MAN-Pållar och 12,5 knops marschfart - skulle gett ett militärt intryck....

My tuppence, Varjag
Tack för den analysen och du har nog helt rätt, möjligen en bananjagare men knappast en Lloydare. :) Som jag förstår det var de allierade usla på det här med hydrofoner och det räcker med att någon misstagit sig en gång för att ett öknamn ska uppkomma. Intressant det där med propellervarvtalet och hydrofonavlyssning, ett tränat öra bör ha kunnat säga mycket om ett fartyg.
koroshiya skrev:
Amund skrev: Enligt Erik Jacobsson lärde svenskarna sydafrikanerna att fiska med snurrevad och backa (fråga inte mig vad det innebär).
Backefiske är krokfiske. Krokarna satt uppradade på en karvad stock. Stocken har en genomgående urgröpning där krokarna passar. Så kan de hänga där och stocken kan hanteras. Krokarna löper ut längs stockens ena kant. De sitter fast i en väldigt lång rev, och det kunde vara hundratals krokar på samma rev. De i grundsund tänker jag mig har fiskat långa med sådana redskap, men väl även annan fisk förstås.
Tack för den biten Koroshiya! Jag gissar att det är en metod som inte används kommersiellt idag?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av koroshiya » 28 juli 2017, 17:46

Amund skrev: Tack för den biten Koroshiya! Jag gissar att det är en metod som inte används kommersiellt idag?
Det finns åtminstone någon eller några båtar som fiskar så. Två jag hittar är SG 21 Sillesund och KN 62 Vingaland. Men det går väl inte att jämföra alls med andra fångstmetoder.

Krokfiske används också i Ishavet. Kollar du på viss torsk från norr kan det stå att den är fångad på krok, och då är det vad jag vet med en backemetod. Man slänger ut hela reven och fäster den i stora bojar, sen får den väl vara där en stund.

Min gissning är att det kan löna sig för någon enstaka båt om man kan få kravmärkning eller något sådant på fisken, och kanske få ut ett högre kilopris.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 28 juli 2017, 18:23

Tack Koroshiya, du kan branschen. :) Jag trodde att alla var trålare idag även om det förstör både korallrev och utarmar haven. :(

Man undrar om det ens finns fisk kvar om 100 år? :(

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 27 juni 2018, 10:02

Hittade det här fotot av svenska handelsfartyget TONGHAI - som jag antar är från andra världskriget - men hittar ingen information. Hjälp anyone?
s-l1600.jpg
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 27 juni 2018, 11:35


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Hans » 27 juni 2018, 11:43


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Hans » 27 juni 2018, 11:53


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 27 juni 2018, 12:20

Hjärtligt tack :) ! Sattes tydligen i trafik juni 1944, och klarade sista krigsåret utan missöden...

Hans K

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av unmo300 » 23 december 2020, 19:38


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 23 december 2020, 23:44

unmo300 skrev:
23 december 2020, 19:38
Mer om Ningpo. https://www.sjofartstidningen.se/blogga ... -resa-hem/
Tack för den artikeln unmo300 !

Borde läsas av alla !!!, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 6 oktober 2022, 16:39

På sida 4 i denna tråd, bjöd vår grand old master varjag på svenska fartyg som verkade "utanför spärren" under andra världskriget - osänkta och sänkta...

Där hittar vi under bokstaven K följande:

"M/S KEXHOLM 12-4-41 lejdbåt, sänkt Luftwaffe bombplan efter deviation t Kirkwall"

Klickar vi in den båtens namn i Wiki så hittar vi mer:

I Nordatlanten anfölls Kexholm av tyska bombplan den 12 april 1941 och fick så svåra skador att fartyget sjönk. Besättningen, som utgjordes av 35 man, räddades och infördes till brittisk hamn. Kexholm hade av de krigförande länderna erhållit fri lejd, vilket som synes inte innebar någon absolut för fartyg och dess besättningar. Kexholm som var på resa från Buenos Aires till Göteborg sjönk på Latitud N. 59 grader 50 minuter Longitud V. 8 grader 22 minuter. https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Kexholm

Och ibland har man tur... i dagarna säljs ett par foton på eBay med just M/S Kexholms undergång strax förestående. (För ordningens skull här https://www.ebay.de/itm/374289895638?_t ... 1113.m2109 ...och, klart och tydligt, jag har inget med försäljningen att göra!)
kexholm1.jpg
kexholm2.jpg
kexholm4.jpg
Det är bilder tagna från en Fw 200 C från I./KG 40 som har dykt upp. En "Hilfsbomber", vars utkik naturligtvis klart såg det svenska namnet och den svenska flaggan när de flög i masttoppshöjd över Kexholm...men ändå lät sina bomber segla ned...

Här ser vi M/S KEXHOLM i Härnösand - förmodligen innan kriget - där de lastar papper.
i Härnösand.jpg
https://www.facebook.com/vnmuseum/photo ... 31/?type=3


Hans K

Skriv svar