Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av sveahk » 9 april 2016, 15:25

Sitter och smågluttar lite i svenska C-byråns handlingar under och efter andra världskriget, och hittade där två intressanta inköpsdokument.

Ett är från oktober 1945 och visar att Marinförvaltningen då köpte in en tysk enmans ubåt - sannolikt av typ BIBER som det står - och det andra från början av 1946 där en tysk "sprängbåt-stormbåt", utan sprängladdning, också skickades till KMF, Vapenavdelningen. Kostnaden för spräng/stormbåten var "Ettusenfyrahundrafemton (1415) och 15 öre, vilket belopp emotses per post"...!
IMG_2171.jpg
IMG_2172.jpg
Det där låter ju intressant! Är det någon som har en aning om vad som hände med dessa farkoster - existerar de någonstans? Museum?

Mvh Hans K

Stefan Karlsson
Medlem

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Stefan Karlsson » 9 april 2016, 21:05

Flytetyg är inte min starka sida, men det här lät oerhört intressant.

Tyvärr är det nog så att de är skrotade sedan länge precis som så mycket annat av det som anskaffades efter kriget. Jag tror att vi nog bara har skrapat lite på ytan avseende de olika fordon, vapen och annat som anskaffades antingen för prov och försök eller för att användas av olika förband.

Jag har i flera år letat uppgifter och bilder på de landbaserade prylar som kom för att försöka utröna vad de som finns bevarande har för historia innan de kom till Sverige, men det är ett oerhört segt jobb.

Marinmuseum kanske kan veta något?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 april 2016, 13:51

Instämmer med Stefan.

Sprängbåt, kanske Linse.

Bild

Som liknande den italienska MT båten.

http://histomil.com/viewtopic.php?t=14265

Biber.

Bild

Hur var det med flygetyg? Jag har inte hört talas om tyska flyg till Sverige efter fredsutbrottet.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 april 2016, 21:29

Hans skrev:Hur var det med flygetyg? Jag har inte hört talas om tyska flyg till Sverige efter fredsutbrottet.
Inte mitt område, men det kanske ramlade ner tillräckligt under krigsåren som man kunde studera?

Sen fanns det väl inte så mycket surplus att köpa, det mesta var väl förbrukat och sen var det väl inte så poppis att åka tyskt 1945, det var nog mer politiskt korrekt att hålla sig mer västorienterad.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 10 april 2016, 21:42

Stefan Karlsson skrev:
Hans skrev:Hur var det med flygetyg? Jag har inte hört talas om tyska flyg till Sverige efter fredsutbrottet.
Inte mitt område, men det kanske ramlade ner tillräckligt under krigsåren som man kunde studera?

Sen fanns det väl inte så mycket surplus att köpa, det mesta var väl förbrukat och sen var det väl inte så poppis att åka tyskt 1945, det var nog mer politiskt korrekt att hålla sig mer västorienterad.
Men Tunnans pilvinge kommer från tysk forskning i slutet av kriget,

Och som du säger det fanns ju redan i Sverige ett gäng flygplan av olika nationaliteter som nödlandat,
så man kanske inte behövde "gå till berget, när berget kom till oss"

Och när man ser hur pigga västmakterna var att sälja, tex Vampire och nattjakt mer eller mindre direkt efter kriget, så var det nog mindre behov på flygsidan än pansar.
Där jag fattat att västmakterna var mer återhållsamma.
Typ Ram men inte senaste shermans osv..

Mvh
/John

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 april 2016, 16:58

Hans skrev:
Hur var det med flygetyg? Jag har inte hört talas om tyska flyg till Sverige efter fredsutbrottet.

MVH
Hans
Nej, tyvärr - det enda i flygväg som inköptes var...
flyg.jpg
flyg.jpg (18.42 KiB) Visad 324 gånger

Svårt att säga hur det hela hittade vägen till Sverige (...och det var en hel del material!) - från Tyskland över Danmark, eller direkt från Danmark...? Förmedlare och avsändare är oftast en "privatperson", som undertecknar med Magnus Östringer...eller Magnus Östman, eller Magnus Österling, eller Magnus Österberg, eller Mårten Öhlin, eller Martin Öbergh :roll: ! Grafologiskt sett naturligtvis undertecknat av samma person.

Materialets ursprung är alltså svårt att fastställa - två halvklara källor har jag hittat bland drygt ett hundratal rapporter till C-byrån: På ett ställe står "...funna i tyska marinens förråd för ubåtar." - på ett annat skriver en Kapten O. Lilienberg: " Vid sökandet efter magnetronrör har en person påträffats som uppgiver sig kunna anskaffa nedan angivna rör......Vederbörande person har förklarat sig villig sälja rören till oss, men ville icke lämna prisuppgift förrän på lördag." Närmare kommer vi inte...

Tilläggas kan att vissa rapporter börjar med..."I överenskommelse med begäran av den (datum) från regementsofficeren för forskningsärenden hos ÖB om anskaffande av diverse material har den (datum) avsänts från Malmö..."

Så förmodligen rörde det sig under sommaren och hösten 1945 om officiella material-önskningar som på någorlunda hemliga vägar landade i utlandet, och uppfylldes...på olikartade "Art und Weise"!

Utgifterna redovisades i kronor och öre - där fick Sjökapten Andersson 1590:14 för materialanskaffning i Danmark och Asea 1:25 för okänt material i Sverige...och att man tog sig en jäkel på krogen - och inte bara där - därtill en Havanna, hörde säkert också till inköparens hårda men hemliga liv i efterkrigets grådimmiga skumrask...!

Hans K

forts.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 15 april 2016, 10:59

Stefan Karlsson skrev: Marinmuseum kanske kan veta något?
Varken på Marinmuseum i Karlskrona eller Sjöfartsmuseet i Stockholm har det något liknande utställt. I vilket fall inte synbart på deras hemsidor...

Men har hittat lite mer rapporter från C-byrån beträffande flytetygen - där det står att t.ex. enmansubåten skurits i bitar på grund av transportskäl. Kan vid behov svetsas ihop igen...
ubåt.jpg
Även torpederna och sprängbåten får ytterligare två rapportsidor med intressanta detaljer...
torped.jpg
sprängbåt.jpg
Troligtvis ligger de svenska testresultaten gömda någonstans i de svenska arkiven, Krigsarkivet eller varför inte Försvarets Forskningsanstalt, FOA, som, om jag inte misstar mig grundades strax efter krigets slut?
Hans skrev: Hur var det med flygetyg? Jag har inte hört talas om tyska flyg till Sverige efter fredsutbrottet.

MVH
Hans
Tack Hans för info och bilder...och som sagt flygeting var det snålt med, tyvärr - även om det vid krigsslutet bara i Danmark fanns över 1100 tyska maskiner som i mer eller mindre gott skick stod där, jordbundna...däribland minst ett par Arado Ar 234. Antar att de allierade var mindre tillmötesgående med att sälja flygskrotet med det tekniskt avancerade innanmätet, och - om - hade det nog så att säga blivit för durt :wink: !

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 april 2016, 14:58

Ingenjör Frid Wänström på SAAB lär ju ha kommit över en del intressanta handlingar (inte hårdvara, alltså) vid ett besök i Schweiz på hösten 1945. Ska ha varit en bidragande orsak till att SAAb och FV vågade satsa på en pilvingad J 29 och inte nåt mer konventionellt. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 april 2016, 15:32

OT för tråden i sig, men man fick väl även tag i torpeder från U-3503?
https://sv.wikipedia.org/wiki/U_3503

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 april 2016, 12:05

Sarvi skrev:Ingenjör Frid Wänström på SAAB lär ju ha kommit över en del intressanta handlingar (inte hårdvara, alltså) vid ett besök i Schweiz på hösten 1945. Ska ha varit en bidragande orsak till att SAAb och FV vågade satsa på en pilvingad J 29 och inte nåt mer konventionellt. :)
Vilket utvecklas fint av Lars Sundin i den här SFF-tråden: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=840&start=0
tryggve skrev:OT för tråden i sig, men man fick väl även tag i torpeder från U-3503?
https://sv.wikipedia.org/wiki/U_3503
Kan jag gott tänka mig...

Att det fanns en hel del tyskt material som låg och skräpade i Danmark vid krigsslutet är självklart, mindre klart var det vad man skulle göra med rasket...
Försvarsstaben-C-byrån-BI-28-1945-1945-Bild-2790.jpg
Men, som sagt, svenskarna knyckte åt sig en hel del varuprov, och det kanske är av intresse att se vad Sverige annars så "importerade" under dessa första hektiska fredsmånader - ett par smakprov...
panzer1.jpg
panzer.jpg
hetzer.jpg
kiste.jpg
Väl bekomme!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 april 2016, 08:40

...och är det någon som känner till vad det här för en "spruta"...?
elspruta.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 april 2016, 13:27

Fick det här av vännen Hans i furstendömet - hjärtligt tack!
"Only Germany produced electric-primed aircraft guns in WW2, although they are common now.

The MG 151 was the only WW2 aircraft gun which was simultaneously available in electric and percussion versions in the same air force (although the cartridges for the MK 101 and MK 103 guns were identical except for the priming; the MK 103 was electric). The electric version of the MG 151 was only used on the FW 190 family as far as I know, the rest used percussion.
"

som det stod i http://forum.12oclockhigh.net/archive/i ... t-306.html för tio år sedan - vad sägs, kan det vara "sprutan" som svenskarna inhandlade 1945?

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 april 2016, 13:37

Bild -
Sprengboot LInse.jpg
Sprengboot LInse.jpg (30.21 KiB) Visad 2822 gånger
Linse - som i Linsensuppe - med avskyvärt luktande fjärtar......... 8O

Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 april 2016, 21:28

Apropå elsprutor.

Författaren till inlägget, Tony Williams - är förmodligen världsmästare i tunga kulsprutor och lättare kanoner.

Med bl.a. denna bakom sig.

Bild
http://www.amazon.com/Rapid-Fire-Develo ... 1840371226

http://www.quarryhs.co.uk/
http://www.quarryhs.co.uk/miltech.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 19 april 2016, 14:33

Hösten 1945, egentligen ett litet paradis för vuxna karlar på svenska Militärförvaltningen - var och varannan vecka en järnvägslast med överraskningar, paket med spännande innehåll, som här...minor, bomber, granater och annat trevligt...
mina.jpg
bomb.jpg
goliat.jpg
panzerfaust.jpg
flammen.jpg
Mvh Hans K

Skriv svar