Fartyg på Gålö

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
furirjönsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2012, 20:15

Fartyg på Gålö

Inlägg av furirjönsson » 12 oktober 2015, 15:38

Hej , en kompis som varit med i Svk eller nåt liknande pratade om "Aurora" som skulle ha legat vid Gålö basen på 80-90 talet . Vad var det för ett flytetyg?
Når vi ändå är på Gålö så undrat jag om robotbåten och torprdbåten som ligger där skulle kunna tas i bruk igen spm nån sorts patrullbåt motsv.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2813
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Fartyg på Gålö

Inlägg av ola » 12 oktober 2015, 19:06

furirjönsson skrev:Hej , en kompis som varit med i Svk eller nåt liknande pratade om "Aurora" som skulle ha legat vid Gålö basen på 80-90 talet . Vad var det för ett flytetyg?
Når vi ändå är på Gålö så undrat jag om robotbåten och torprdbåten som ligger där skulle kunna tas i bruk igen spm nån sorts patrullbåt motsv.

Hejsan...

Min första tanke är att du tar och kontaktar någon på http://veteranflottiljen.se/ , de borde veta mer :)

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fartyg på Gålö

Inlägg av Psilander » 14 oktober 2015, 15:27

Om fd. HMS Ystad och HMS Spica skulle kunna göra tjänst om det skorpar till sig...
Vad jag förstått är alla vapensystemen obrukbara, men klart sikten mm hålls ju vid liv och efter lite handgemäng på ett varv skulle nog moderna pjäser kunna installeras precis som roboteldledning.

Skall tilläggas är de gör nog inte så mycket nytta i ett modern krig, mer än slukar 5000l diesel i timmen, det är 80-tals och lite 90-talsteknologi som bäst i dem. att snabbt lägga ut minering är nog det som det skulle vara bäst på, inte kriga i mot kakan.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Fartyg på Gålö

Inlägg av unmo300 » 17 oktober 2015, 16:29

Men fartygen skulle nog kunna tjänstgöra vid ett återupplivande av Gålötjutet.

Skriv svar