Skepparhistorier
Skepparhistorier
Vi har ju några sjöbusar här på forumet. Jag som urbota landkrabba skulle gärna höra deras värsta historier.
Min marina erfarenhet inskränker sig till några seglatser i salig far mins segelbåt på det glada åttiotalet. Den där konstiga glaskulan som påstods vara kompass litade jag aldrig på så Arméns syftkompass gällde. Jag var en försiktig General (Armékapten) på sjön så någon större dramatik var jag inte med om. Förutom när vajern till storseglet gick av under hård blåst (typ lätt kuling?) när jag låg på kryss för att gå in till Valdermarsvik. Motorkräket vägrade starta och att kryssa med det där lilla skitseglet (fock?) är inte lätt- Eftersom jag är försiktig som sagt men struntade redan då i bestämmelser så hade jag kvitterat ut en signalpistol och ett antal röda signalskott. Flickvännen fick order att plocka fram dessa då det började mörkna och rimlig nödhamn inte fanns i närheten. Nu tror jag vinden vände en aning för jag lyckades till slut slinka in i viken och kom fram till gästhamnen när mörkret verkligen började falla. Jag var orolig för att skadan skulle ruinera mig men det kostade bara typ en femtiolapp att fixa på varvet där.
MVH
Hans
Edit: Svänsket
Min marina erfarenhet inskränker sig till några seglatser i salig far mins segelbåt på det glada åttiotalet. Den där konstiga glaskulan som påstods vara kompass litade jag aldrig på så Arméns syftkompass gällde. Jag var en försiktig General (Armékapten) på sjön så någon större dramatik var jag inte med om. Förutom när vajern till storseglet gick av under hård blåst (typ lätt kuling?) när jag låg på kryss för att gå in till Valdermarsvik. Motorkräket vägrade starta och att kryssa med det där lilla skitseglet (fock?) är inte lätt- Eftersom jag är försiktig som sagt men struntade redan då i bestämmelser så hade jag kvitterat ut en signalpistol och ett antal röda signalskott. Flickvännen fick order att plocka fram dessa då det började mörkna och rimlig nödhamn inte fanns i närheten. Nu tror jag vinden vände en aning för jag lyckades till slut slinka in i viken och kom fram till gästhamnen när mörkret verkligen började falla. Jag var orolig för att skadan skulle ruinera mig men det kostade bara typ en femtiolapp att fixa på varvet där.
MVH
Hans
Edit: Svänsket
Re: Skepparhistorier
Omvänt kunde gälla oxå:Den där konstiga glaskulan som påstods vara kompass litade jag aldrig på så Arméns syftkompass gällde.....
Ett par plutoner ''skogsmatroser'' vid Kungl. Flottan, skulle drillas i landkriget mysterier.....
För ändamålet hade vi utrustats med Silva-kompasser av ungefärlig armétyp, generalstabskartor - och grofva skodon.
Efter rudimentär instruktion i orienteringens mysterier - skickades vi ut i Blekinges Vildmarker - att navigera efter kompass!
Vår plutonchef - en äldre Flaggstyrman trampade modigt i terrängen, ibland kikande på kartfodralet. Men han syntes aldrig
kolla att hans Silva's färdpil pekade i rätt riktning.......
Förutom kartfodralet, hade en liten trälåda guppande mot magen - hängande runt halsen i fin snodd.
Vid nåt tillfälle synes han ''gå att pissa'' bakom några buskar - men in't pissa han - han lyfte diskret på locket på sin lilla låda!
Och där i lådan - fanns just det....en liten Ertappad - grymtade han.....ja, di där kumpasserna ni fått grabbar - begriper jag mej inte mycket pou!
Varjag
Re: Skepparhistorier
Har upplevt liknande fast omvänt, när en släkting, gammal kavallerist skaffat båt på äldre dagar och behövde instruktion i kompassläsning, av sjökompass.
Re: Skepparhistorier
Till Hans båtnad - denna:
Den svenske matrosen - ovanpå Flickan i Havanna. ...
Svetten lackar, flugorna surrar - flickan med flugsmälla i handen - splattar dom på den svenska matrosryggen
Hon blir otålig >
...are you finish??...
...are you not finish yet
Hell No - I am Swedish!
Varjag
Den svenske matrosen - ovanpå Flickan i Havanna. ...
Svetten lackar, flugorna surrar - flickan med flugsmälla i handen - splattar dom på den svenska matrosryggen
Hon blir otålig >
...are you finish??...
...are you not finish yet
Hell No - I am Swedish!
Varjag
Re: Skepparhistorier
Kaptenen - och Titanic......
En Flaggkapten i Pan American Airways, var känd för att vara hård mot nya gröna Andrepiloter......
En ung grön Andrepilot och därtill jude - checkar in för en flight - och finner till sin fasa, att det är ''flaggen'' han skall flyga med -
Dom startar, stiger till cruising altitude - och planar ut, autopiloten kopplas in...Under hela tiden har kaptenen inte sagt ett enda ord...
Men nu, vänder han sig åt höger.....''Jag tycker inte om judar!''
''Va? Vadå - varför tycker du inte om judar????''
''Dom sänkte TITANIC !''
''Vaaa?? ...dom sänkte TITANIC - vad menar du???''
'''...Feinberg - Goldberg - Iceberg - likadana allihop.....!''
Varjag
En Flaggkapten i Pan American Airways, var känd för att vara hård mot nya gröna Andrepiloter......
En ung grön Andrepilot och därtill jude - checkar in för en flight - och finner till sin fasa, att det är ''flaggen'' han skall flyga med -
Dom startar, stiger till cruising altitude - och planar ut, autopiloten kopplas in...Under hela tiden har kaptenen inte sagt ett enda ord...
Men nu, vänder han sig åt höger.....''Jag tycker inte om judar!''
''Va? Vadå - varför tycker du inte om judar????''
''Dom sänkte TITANIC !''
''Vaaa?? ...dom sänkte TITANIC - vad menar du???''
'''...Feinberg - Goldberg - Iceberg - likadana allihop.....!''
Varjag
Re: Skepparhistorier
för dom som läser engelska......
A young naval student was being put through the paces by an old sea-captain. "What would you do if a sudden storm sprang up on the starboard?"
"Throw out an anchor, sir."
"What would you do if another storm sprang up aft?"
"Throw out another anchor, sir."
"And if another terrific storm sprang up forward, what would you do?"
"Throw out another anchor."
"Hold on," said the Captain. "Where are you getting all your anchors from?"
"From the same place you're getting all your storms, sir."
A young naval student was being put through the paces by an old sea-captain. "What would you do if a sudden storm sprang up on the starboard?"
"Throw out an anchor, sir."
"What would you do if another storm sprang up aft?"
"Throw out another anchor, sir."
"And if another terrific storm sprang up forward, what would you do?"
"Throw out another anchor."
"Hold on," said the Captain. "Where are you getting all your anchors from?"
"From the same place you're getting all your storms, sir."
Re: Skepparhistorier
Om det nu skall vara roliga skepparhistorier så kommer mitt bidrag:
Once upon a time there was a famous sea captain. This captain was very successful at what he did; for years he guided merchant ships all over the world.
Never did stormy seas or pirates get the best of him. He was admired by his crew and fellow captains. However, there was one thing different about this captain. Every morning he went through a strange ritual. He would lock himself in his captain's quarters and open a small safe. In the safe was an envelope with a piece of paper inside. He would stare at the paper for a minute, and then lock it back up. After, he would go about his daily duties.
For years this went on, and his crew became very curious. Was it a treasure map? Was it a letter from a long lost love? Everyone speculated about the contents of the strange envelope.
One day the captain died at sea. After laying the captain's body to rest, the first mate led the entire crew into the captains’ quarters. He opened the safe, got the envelope, opened it and... The first mate turned pale and showed the paper to the others. Four words were on the paper, two on two lines:
Port Left
Starboard Right
Fast jag vill gärna ha självupplevda.
MVH
Hans
Once upon a time there was a famous sea captain. This captain was very successful at what he did; for years he guided merchant ships all over the world.
Never did stormy seas or pirates get the best of him. He was admired by his crew and fellow captains. However, there was one thing different about this captain. Every morning he went through a strange ritual. He would lock himself in his captain's quarters and open a small safe. In the safe was an envelope with a piece of paper inside. He would stare at the paper for a minute, and then lock it back up. After, he would go about his daily duties.
For years this went on, and his crew became very curious. Was it a treasure map? Was it a letter from a long lost love? Everyone speculated about the contents of the strange envelope.
One day the captain died at sea. After laying the captain's body to rest, the first mate led the entire crew into the captains’ quarters. He opened the safe, got the envelope, opened it and... The first mate turned pale and showed the paper to the others. Four words were on the paper, two on two lines:
Port Left
Starboard Right
Fast jag vill gärna ha självupplevda.
MVH
Hans
Re: Skepparhistorier
............
Re: Skepparhistorier
..........
VarjagRe: Skepparhistorier
På 50-och 60-talen - kunde ingen få påmönstra ett danskt fartyg - UTAN att vara medlem av Danska Sjöfolksförbundet......
Men - ingen kunde bli medlem av Danska Sjöfolksförbundet - UTAN att vara påmönstrad i ett danskt fartyg.......
Cool
Men - ingen kunde bli medlem av Danska Sjöfolksförbundet - UTAN att vara påmönstrad i ett danskt fartyg.......
Cool
Re: Skepparhistorier
Broder Hans har en tradition att lura in varjagen i en massa dumheter......Fast jag vill gärna ha självupplevda.
MVH
Hans
Så, haf thålmodh - I'm working on it.....
Varjag
Re: Skepparhistorier
varjag skrev:Broder Hans har en tradition att lura in varjagen i en massa dumheter......Fast jag vill gärna ha självupplevda.
MVH
Hans
Så, haf thålmodh - I'm working on it.....
Varjag
MVH
Hans
Re: Skepparhistorier
Eftersom Varjag berättat en (flyg) skepparhistoria så gör även jag det, även om det kanske borde vara en egen i flygavdelningen...
The German air controllers at Frankfurt Airport are
a short-tempered lot. They not only expect one to
know one's gate parking location but how to get there
without any assistance from them.
So it was with some amusement that we (a PanAm 747)
listened to the following exchange between Frankfurt
ground control and a British Airways 747 (call sign
"Speed bird 206") after landing:
Speedbird 206: "Top of the morning Frankfurt.
Speed bird 206, clear of the active runway."
Ground: "Guten morgen! You will taxi to your gate!"
The big British Airways 747 pulled onto the main taxi
way and slowed to a stop.
Ground: "Speed bird, do you not know where you are
going?"
Speed bird 206: "Stand by a moment ground. I'm looking
up our gate location now."
Ground: With some arrogant impatience, "Speed bird 206,
have you never flown to Frankfurt before?!"
Speed bird 206 (cooly): "Yes, I have, in 1944... But It was dark and I didn’t land.”
The German air controllers at Frankfurt Airport are
a short-tempered lot. They not only expect one to
know one's gate parking location but how to get there
without any assistance from them.
So it was with some amusement that we (a PanAm 747)
listened to the following exchange between Frankfurt
ground control and a British Airways 747 (call sign
"Speed bird 206") after landing:
Speedbird 206: "Top of the morning Frankfurt.
Speed bird 206, clear of the active runway."
Ground: "Guten morgen! You will taxi to your gate!"
The big British Airways 747 pulled onto the main taxi
way and slowed to a stop.
Ground: "Speed bird, do you not know where you are
going?"
Speed bird 206: "Stand by a moment ground. I'm looking
up our gate location now."
Ground: With some arrogant impatience, "Speed bird 206,
have you never flown to Frankfurt before?!"
Speed bird 206 (cooly): "Yes, I have, in 1944... But It was dark and I didn’t land.”
Re: Skepparhistorier
.........
Re: Skepparhistorier
VarjagFånga och släpp eller fånga och behåll på ett kunnigt och ansvarsfullt sätt!