Vapen ombord i civila handelsfartyg

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av varjag » 23 oktober 2014, 02:59

Hans skrev:
Detta med civil sjöfart i brinnande fredstid är helt okända marker för mig men jag vet att varjagen har en dramaturgisk ådra som skulle få en svensk riksdagsdebatt att bli riktigt intressant.

varjag skrev:
drog han sin revolver

Vilken typ? Skämt åsido vad var standardbeväpningen på ett civilt fartyg i fredstid under 1900-talet? Enhandsvapen till kaptenen och sedan? Ursäkta parantesen.

MVH

Hans
Det är ett föga känt ämne Hans. Hur det är idag vet jag inte.
Men gissar lätt att kaptenen och/eller 1:e styrman har tillgång till skjutvapen ombord.

Jag vet - att kaptenerna i åtminstone två fartyg jag seglat med - hade revolver i en skrivbordslåda....
(Salongsuppassarrna skvallrade om det - :lol: )

Det var ganska vanligt vad jag förstått, då kaptenen på ett fartyg till sjöss har oerhörda befogenheter enligt Sjölagen
- och som saknar motsvarighet för de flesta befattningar iland. Det innefattar - vad jag förstått 00-licens ''att döda''....

Jag minns ett tillfälle, då en finsk sjökapten - skjöt ihjäl en kanonfull besättningsman som försökte bryta sig in i
kaptenshytten på natten.....tror mig minnas med en brandyxa.
Notera - att båten låg ankrad på redden i Luleå - m.a.o. på svenskt vatten!

Detaljerna kommer jag inte ihåg, polis var säkert inblandad men - fartyget var finskt territorium och dödsskjutningen
hade ägt rum på sådant.
Det blev i alla fall ingen svensk rättsak av det, utan båten lastade och avgick i vanlig ordning.
Kaptenen strök ett namn ur rullan - det var nog allt...... :)
Vad han noterade i Loggboken vore säkert intressant läsning!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av Hans » 23 oktober 2014, 12:03

Stort tack för svar. Kaptenen med enhandsvapen för att vid behov upprätthålla ordningen var alltså det enda? Inte något för att i alla fall i teorin avskräcka pirater, typ ett par gevär?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av varjag » 23 oktober 2014, 12:34

Hans skrev:Stort tack för svar. Kaptenen med enhandsvapen för att vid behov upprätthålla ordningen var alltså det enda? Inte något för att i alla fall i teorin avskräcka pirater, typ ett par gevär?

MVH

Hans
Det vet jag inte Hans. Fartyg som trafikerade Kinesiska Sjön, ökänd för malajiska och kinesiska pirater, fram till åtminstone
circa 1925 - hade säkert något/några gevär eller hagelbössor ''just in case...''

Jag förestaller mig - att t.ex. moderna kryssningsfartyg - med fyra-femtusen-sextusen passagerare ombord, ''i händelse av masspanik'' eller dyligt, har medel och personal ombord - att med hårda bandage återställa ordningen.

Men det - är inte något vi läser om i Förförelsebroschyrerna......om Det Ljufva Lyxlivet ombord - 8-)

Det omvittnas ju från TITANIC's undergång - att en del styrmän försågs med revolvrar. Och - att ngn panikunge - stävjades
med ngt/några skott i luften.....

Vi har ännu, lyckligtvis - inte sett en katastrof ombord på ett av de gigantiska ''Gin Palaces'' som dagligen befar ossianerna.
Där man inom begränsad tid - måste evakuera tusentals skräckslagna landkrabbor - under sannolikt dramatiska förhållanden....

Men den dagen kommer...... :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av Hans » 24 oktober 2014, 17:09

Fast sågs några vapen här?

http://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Conc ... Evacuation

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av Amund » 24 oktober 2014, 17:26

Det fanns åtminstone förr skumma fartyg med ytterst tveksamma besättningar, typ colombianer eller kineser med ringa erfarenhet. Dessa fartyg hade en [vit] skeppare som sades det varje natt måste sova inlåst med revolvern i handen, just med tanke på att besättningen inte behandlades alldeles korrekt.

Vill betona att det bara är vad jag hört. Dock seglade jag under en galen skeppare som senare hamnade i pressen för att han arresterats i San Fransisco efter att ha fört befäl över ett smugglingsfartyg och där han hade tvingats sitta inlåst beväpnad i en hel vecka för att skydda sig mot en uppretad besättning innan han räddades av Coast Guard. :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av CvD » 24 oktober 2014, 18:50

Hans skrev:Fast sågs några vapen här?

http://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Conc ... Evacuation

MVH

Hans
Kapten var nog fullt upptagen med att överge fartyget själv för att hinna plocka fram någon revolver. :roll:

För övrigt kan jag bara hålla med Varjag att när en av mastodontlådorna som kallas kryssningsfartyg ska överges under en förlisning så kommer det att gå åt fanders totalt. Vad jag såg under en övning med en finlandsfärja var inte uppmuntrande så att säga. :roll:

/CvD

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av unmo300 » 6 december 2014, 18:24

För så där en 40 år sedan fanns en bok som hette "Ledarskap till sjöss" som användes i styrmansutbildningen vid sjöbefälsskolorna. Den förmedlade ett ganska handfast ledarskap och i slutet av boken fanns ett antal praktiska exempel. Ett av dessa var hur man skulle hantera en våldsam sjöman, och det goda rådet var att man skulle skjuta honom, men helst i mindre viktig kroppsdel som t.ex. benet.
Så nog fanns det en pistol inlåst i kaptens kassaskåp, åtminstone i det oceangående tonnaget.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Vapen ombord i civila handelsfartyg

Inlägg av unmo300 » 6 december 2014, 18:29

På 80-talet när piratverksamheten blossade upp i Sydostasien, sa ryktet att ryska och israeliska fartyg aldrig angreps eftersom besättningarna var väl beväpnade.

Skriv svar